Hur avlivar man en fisk?

#1 - 10 februari 2004 08:57
Då frågan kommit upp lite i ett annat ämne, undrar jag av ren nyfikenhet och för att det säkert kommer att behövas någon gång, så vad är det mest "humana" sättet att avliva en fisk som är sjuk och inte kan botas?
#2 - 10 februari 2004 08:58
som alltid är svaret klipp av huvudet, större fisk knäck nacken / krossa huvudet / avlägsna huvudet
#3 - 10 februari 2004 08:59
verkar ganska kladdigt, finns det inget renare/enklare sätt?
#4 - 10 februari 2004 09:01
Jordbruksverket rekomenderar att klippa/hugga av huvudet alternativt knäcka nacken. Klart att det finns renare/enklare sätt men inte mer humana sätt. Och det var väl det mest humana du frågade efter?
MVH
Magnus
#5 - 10 februari 2004 09:02
att döda ska väl endå inte vara rent och enkelt?
#6 - 10 februari 2004 09:03
Jo, naturligtvis. Men finns det inte ennrisk att man misslyckas med att knäcka nacken, det är ju inte helt idiotsäkert. eller är det en risk man får ta?
#7 - 10 februari 2004 09:04
nej, i första hand ska det ju naturligtgvis vara snabbt och smärtfritt, men ett enkelt sätt främjar ju detta eftersom det då är mindre risk för misstag och därmed onödigt lidande.
#8 - 10 februari 2004 09:08
om mann har så pass stora fiskar att det itne går att klippa huvudet av dom och man inte är säker på hur eller om man kan knäcka nacken på den riskfritt så kanske man ska använda en yxa eller liknande å kapa huvudet på fisken. Man kan säkert gå till en veterinär också om man vill men det verkar lite överdrivet.
#9 - 10 februari 2004 09:10
Det finns ju avlivning med formalin också, det anses också humant. Men frågan är om man verkligen skall använda sig av miljöfarliga ämnen i onödan. Att klippa av huvudet är inte bara humant det är miljövänligt också.
MVH
Magnus
#10 - 10 februari 2004 09:11
Skärbrädan och köttkniven funkar på lite större... fort går det iallafall...
#11 - 10 februari 2004 09:38
Eftersom så många vettiga och kerrekta svar redan dykt upp så kan vi väl avsluta denna tråd. Det finns några oändligt långa trådar i arkivet som behandlar detta.
#12 - 10 februari 2004 09:45
GoSatta: ja Yxa det har man ju alltid liggandes i garderoben ;-)
#13 - 10 februari 2004 09:53
ja bor man i skogen som du så bör man väl ha det? ;)
Fija
#14 - 10 februari 2004 10:01
Min pojkvän skulle skära huvet av en pansarmal, den gör skäl för namnet.. Stenhård.. Till slut fick vi död på den, men de va ju inte det bästa. Endel säger att man ska slänga dem i kokande vatten, dör de direkt då eller tar de en stund?
#15 - 10 februari 2004 10:12
Fija: det tar en stund.. så det är inte ett alternativ...
sök på trådarna, det har disskuterats en massa gånger! :)
#16 - 10 februari 2004 10:45
Ett kraftigt slag mot huvudet använder man när man fiskar.
#17 - 10 februari 2004 10:49
Jag brukar lägga fisken i en påse och dänga den rejält, med stort R, i golvet 2 gånger. Snabbt och effektivt.
#18 - 10 februari 2004 10:58
Fiskar har ett försvinnande litet nervcentra, detta medför att de knappt är medvetna om sin egen existens och då inte heller sin egen död. Ta bara upp fisken och se till att slå tillräckligt hårt, en fisk kan inte plågas, det är ingen hund. Visst, om man har haft en fisk ett par år kan det ta emot att döda den men om man inte kan göra sig av med ett husdjur ska man inte heller skaffa ett. Således,
#19 - 10 februari 2004 11:03
Det finns inte så mycket forskning som tyder på att fiskar känner smärta som en kycklig, gris eller vi. De vet att de är skadade och blir stressade av det men om de verkligen känner smärta som något plågsamt tvistar de lärde.

Jag ville bara säga det och jag tycker vi ska hålla oss på den säkra sidan för fiskens skull.

När man ger fiskar injektioner med vaccin som måste sprutas direkt in i levern och liknande i fiskindustrin så drogar man ner fisken med ett lugnande medel i vattnet först för att de inte ska bli stressade och splattra.

Det här jag säger är absolut ingen sanning på något sätt mer än att jag upprepar vad de visat och sagt på olika tv-program på discovery-kanalen animal planet och dokumentärer i svenska kanaler.
#20 - 10 februari 2004 11:12
AndreasN

Ett kraftigt slag mot huvudet använder man när man fiskar.

Får du inte huvudvärk då?
#21 - 10 februari 2004 11:43
Kan fisk känna smärta?
Vare sig fisk har förmåga att känna smärta, obehag eller ej är vi skyldiga att hantera och sköta den som om den har denna förmåga. Fisk ska principiellt ha samma omsorg som katter, hundar, kor och hästar, det vill säga de ska hållas i en miljö som överensstämmer med deras biologiska behov och är djuret under vår vård är vi skyldiga att agera om djuret mår dåligt eller far illa.

Källa: SVA

#22 - 10 februari 2004 11:46
I nr 1 -04 av Illustrerad vetenskap går det att läsa om brittiska forskare som har injicerat bigift och ättiksyra i fiskarnas läppar, fiskarna reagerade då naturligtvis kraftigt och deras hjärtfrekvens ökade med 30 %, detta går ju inte att jämnföra med att "avliva" en fisk som hela diskussionen handlar om. Att gör som fishstick säger: slå fisken REJÄLT hårt en eller två gånger brukar räcka, men varför ta död på fisken? Det finns många bra annonsmarknader där det finns folk som vill fiskar av olika slag, vissa affärer köper dessutom tillbaka fisken av dig. Skaffa inte en fisk som du inte är säker på att du vill ha eller inte klarar av
Fija
#23 - 10 februari 2004 12:08
wernbo, det kan ju vara så att fisken har blivit så pass skadad eller sjuk att den ändå kommer dö och man vill göra pinan kort.
#24 - 10 februari 2004 12:27
orm: LOL [:D]

Jag skulle inte konsultera Illustrerad Vetenskap i alla fall för jag har hört flera forskare och professorer som sagt att de har helt felaktiga uppgifter på en massa saker. Allt från rent matematiska kalkyler till mer svårbedömda artiklar. Det var när jag jobbade på KTH.
#25 - 10 februari 2004 12:37
då kan jag som jobbar på KTH då avsluta denna tråd genom att säga att man bör avliva fisken så snabbt å smärtfritt som möjligt vare sig den kan känna smärta eller ej =)
#26 - 10 februari 2004 13:10
Det bästa sättet att avliva en fisk är att man kokar vatten i en kastrull. Sen när vattnet börjat koka så slängr man bara ner fisken i kastrulen. Fisken dör omedelbart och smärtfritt.
#27 - 10 februari 2004 14:23
Ja å så får man en fin buljong på det om man vill
#28 - 10 februari 2004 14:35
Ja tycker endå att klippa huvudet e bäst fö att hävas o kokande vatten o dö av värmeslag kan inte va skönt eller??
Har även hört att större fiskar kan leva upp till 2 minuter i kokande vatten o att dom håller på o slå o hoppa på loket;)
Det e inte så smärtfdritt
#29 - 10 februari 2004 15:22
Ursprungligen skickat av fveduk

Det bästa sättet att avliva en fisk är att man kokar vatten i en kastrull. Sen när vattnet börjat koka så slängr man bara ner fisken i kastrulen. Fisken dör omedelbart och smärtfritt.

Om du fick välja, skulle du vilja få huvudet avlägsnat eller hoppa ner i kokande vatten? För mig är svaret självklart: bort med huvudet, det är dessutom enklare och snabbare.
#30 - 10 februari 2004 15:29
Alla fiskar jag har "Kockat" har avlidigt på sekunden. Fast jag har bara haft ihjäl små fiskar. Borde det inte vara ganska plågsamt för fisken att "ligga på strand".
Så jag hadde nog viljat bli kokad om jag var fisk.
Asså man stoppar fisken i kockande vatten. Man kockar inte upp fisken.
#31 - 10 februari 2004 17:38
Ursprungligen skickat av Nils och Alva

verkar ganska kladdigt, finns det inget renare/enklare sätt?

Småfiskar lindar man lättast in i hushållspapper och sen krossar man huvudet på den. Stora fiskar kan man stoppa i en plastkasse, hålla fast med en disktrasa eller tidning, sen kapa huvudet.
Men plocka fram utrustningen innan, så går det väldigt fort och fisken är död inom några sekunder från att du fiskar upp den. Säkert lindrigaste avlivningssättet, snabbaste i alla fall!
#32 - 10 februari 2004 18:12
kokning är en _icke_ godkänd metod att avliva fisk på.
#33 - 10 februari 2004 18:31
Är det frågan om stor fisk, sätt tummen i gommen och bryt bak.
#34 - 10 februari 2004 18:43
Släp ner fiken i kokande vatten hundra grader!
#35 - 10 februari 2004 18:48
Va ,tuggar ni den här tråden fortfarande!!!!
Kan vi inte begrava den bland de andra "avliva fisk" trådarna.
#36 - 10 februari 2004 18:59
nejje jag postfiskar.

Annons