Hur avlivar jag fisken på smärtfriaste sätt???

#1 - 28 april 2006 19:03
Måste ta bort min silverMolly med läppen som bara försvinner mer o mer....vad är mest (humant)fiskmant???
Vill inte att hon ska lida mer!!
Hjälp fort!!![:-82]
#2 - 28 april 2006 19:08
jag skulle nog vilja påstå att det snabbaste och smärtfriaste är upp på bordet och hugga huvudet av fisken.
#3 - 28 april 2006 19:09
Nejlikolja 3 drp per liter vatten.
Går oftast att köpa på en hälsokostaffär och räcker länge.
#4 - 28 april 2006 19:10
men hur ska jag klara det!!!! *snyft* min bäbbe ju!!!!!
kanske måste , men vill inte!!!!!
#5 - 28 april 2006 19:10
[quote=erikthur]Nejlikolja 3 drp per liter vatten.
Går oftast att köpa på en hälsokostaffär och räcker länge.[/quote]

va händer då?
#6 - 28 april 2006 19:12
[quote=andreassofus]va händer då?[/quote]
hon med läpp problemen som du svarat på tidigare!!!
Det bli bara sämre!!
#7 - 28 april 2006 19:15
[QUOTE=andreassofus]va händer då?[/QUOTE]
Om nejlikolja
Dom somnar in inom någon minut eller så...
Luktar bra dessutom.
Är bedövningsmedel för fisk.
Vid överdosering går det vildare till dock även om slutet kommer fortare.

PS skaka om efter att du tillsatt nejlikoljan
#9 - 28 april 2006 19:18
Spola ner den på dass...
#10 - 28 april 2006 19:19
[quote=cobra]Spola ner den på dass...[/quote]
men är jag inte elak då?????????
Hon lider av att åka porslinsexpressen????
måste finnas bättre sätt!!!
#11 - 28 april 2006 19:21
[QUOTE=cobra]Spola ner den på dass...[/QUOTE]
Det kallas sea burial.
Men fisken borde väl vara död innan dess.
#12 - 28 april 2006 19:22
[quote=erikthur]Det kallas sea burial.
Men fisken borde väl vara död innan dess.[/quote]
Jo det känns ju bättre om den är det!!!!
Men hon lever utan underläpp nu!!!!!!!!!!
#13 - 28 april 2006 19:23
[QUOTE=LakritsMix]men är jag inte elak då?????????
Hon lider av att åka porslinsexpressen????
måste finnas bättre sätt!!![/QUOTE]
Du har faktiskt redan få de två riktiga svaren på frågan i denna tråd ovan
#14 - 28 april 2006 19:25
[quote=erikthur]Du har faktiskt redan få de två riktiga svaren på frågan i denna tråd ovan[/quote]

Jaja jag ska hugga huvudet av henne här o nu...det är väl det bästa antar jag!!!! borde vara smidigast o mest empatiskt!!!!!
uscha...vill inte men kanske måste då!!:(
#15 - 28 april 2006 19:30
Jag har en variant jag kör på mindre fisk, typ guppy pesten i min stora burk.
1.Fånga upp i håv.
2.Svinga håven med en snärt mot en hård yta.
3.Vita hissen till himmelen.

Om man inte tvekar så går det snabbt och fisken hinner inte lida.
#16 - 28 april 2006 19:32
[quote=erikthur]Om nejlikolja
Dom somnar in inom någon minut eller så...
Luktar bra dessutom.
Är bedövningsmedel för fisk.
Vid överdosering går det vildare till dock även om slutet kommer fortare.

PS skaka om efter att du tillsatt nejlikoljan[/quote]

smärtfritt för fisken alltså?
de kanske va ett bra tips om man int klarar hugga huvvet av en fisk
#17 - 28 april 2006 19:33
Eller linda in den i en mjuk tygbit, alt. hushållspapper, lägg i en plastpåse och smäll till med en hammare över huvudet!
Så slipper man se fisken...

Är också blödig, men man måste tyvärr göra det ibland. [:o]
#18 - 28 april 2006 20:01
[quote=Birgitta W]Eller linda in den i en mjuk tygbit, alt. hushållspapper, lägg i en plastpåse och smäll till med en hammare över huvudet!
Så slipper man se fisken...

Är också blödig, men man måste tyvärr göra det ibland. [:o][/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Japp så gör jag när inte bödeln (=Lennie ;) ) finns till hands...[/COLOR][/FONT]
#19 - 28 april 2006 22:14
går ju alltid be nån "utomstående" göra "jobbet"

själv föredrar jag en vass sax.
#20 - 29 april 2006 08:50
[QUOTE=cobra]Spola ner den på dass...[/QUOTE]

Men varför kommer du med såna "råd" när du VET att man avråder från att göra det för att det innebär stort lidande för fisken?????

Nejlikolja har jag läst om, men då läst att man ska mixa den med vattnet i en mixer.

erikthur: har du använt den nån gång? Kanske nånting att satsa på.
#21 - 29 april 2006 10:03
[QUOTE=batski]
Nejlikolja har jag läst om, men då läst att man ska mixa den med vattnet i en mixer.
erikthur: har du använt den nån gång? Kanske nånting att satsa på.[/QUOTE]

Jag har använt nejlikolja (eugenol) vid en handfull tillfällen - det är därför jag vet att fiskarna inte gillar överdosering. Tre droppar per liter räcker bra. För mej har det räckt att jag rört om rejält - inte använt mixer. Jag brukar helst den metoden om det rör sej om flera fiskar som måste avlivas.

Aldrig använt saxen eller hammaren. Men rör det sej om en ensam fisk kastar jag ibland den i diskbänkshon med full kraft. Det funkar ju nästan alltid vid första försöket.
#22 - 29 april 2006 11:50
[quote=NiXoN]Jag har en variant jag kör på mindre fisk, typ guppy pesten i min stora burk.
1.Fånga upp i håv.

Om man inte tvekar så går det snabbt och fisken hinner inte lida.[/quote]

Det låter som en väldigt bra metod. Snabbt från akvariet till döden. Ett liknande snabbt sätt är att med full kraft kasta fisken i marken. Det funkar med ganska stora abborrar i alla fall.
#23 - 29 april 2006 13:48
[quote=batski]Men varför kommer du med såna "råd" när du VET att man avråder från att göra det för att det innebär stort lidande för fisken?????[/quote]

bör också va medveten att blir det stop och fisken är orsaken blir det en mycket dyr historia då fiskar inte får slängas i toaletten oavsett orsak och det hjälper inte att dra in hyresgästföreningen till exempel för att komma undan.
slamsug är dyrt att hyra.

[quote=Krax]Det låter som en väldigt bra metod. Snabbt från akvariet till döden. Ett liknande snabbt sätt är att med full kraft kasta fisken i marken. Det funkar med ganska stora abborrar i alla fall.[/quote]
själv tyckte jag knäckt nacke va enklaste sättet när det gäller aborrar.
#24 - 29 april 2006 14:43
en köttkniv och en skärbräda....
#25 - 29 april 2006 18:31
[quote=Raven]bör också va medveten att blir det stop och fisken är orsaken blir det en mycket dyr historia då fiskar inte får slängas i toaletten oavsett orsak och det hjälper inte att dra in hyresgästföreningen till exempel för att komma undan.
slamsug är dyrt att hyra.

själv tyckte jag knäckt nacke va enklaste sättet när det gäller aborrar.[/quote]

Tur att jag inte har nån hyresvärd, bor på landet
#26 - 29 april 2006 18:43
Det är idiotiskt att slänga djur i toaletten. De kan klara sig hela vägen genom reningsverket. Eller de kan sprida sjukdomar. Och det är grymt. Jag har sett en sköldpadda som levde gott på receptionen i ett reningsverk. De hade hittat den i avloppsvattnet. Schyst.

Det finns tre sakar man ska spola ner i toaletten. Inget annat.
#27 - 29 april 2006 19:37
[quote=Krax]De kan klara sig hela vägen genom reningsverket.
Jag har sett en sköldpadda som levde gott på receptionen i ett reningsverk. De hade hittat den i avloppsvattnet.[/quote]
kan de va den ja läste om i tidningen för många år sen, hittades vid ett förfilter.

Det finns tre sakar man ska spola ner i toaletten. Inget annat.

om du säger papper som tredje så är det fel ;), får inte ens spola ner en dagstidning som du "använt" eller gula sidorna :/
även där för man betala räkningen om det blir stopp.
#28 - 29 april 2006 20:46
Bästa sättet är att giljotinera fisken. Avlägsna huvudet från kroppen med förslagsvis bastant kockkniv. Bästa sättet förutsätter att man inte är blödig för då övergår det i djurplågeri.

Mvh Jari
#29 - 29 april 2006 21:10
Minst smärtfriaste är att hugga av huvudet. Klarar du inte att göra det kan du ju be någon du känner.
#30 - 29 april 2006 22:31
Första gången är nog värst... man vänjer sig om man måste. Men jag tror nog att jag skulle ha svårt för mina praktbotior som varit med hela tiden... jag fick för några månader sen ta bort min ancistrushane som jag också haft sen starten för snart 9 år sen och det tog emot... men det var nödvändigt!
#31 - 30 april 2006 11:08
[quote=Raven]kan de va den ja läste om i tidningen för många år sen, hittades vid ett förfilter.[/quote]

Ja kanske det. Den hittades vid det första mekaniska filtret och hade bott länge på reningsverket. Tyvärr minns jag inte var det var. Kanske Lund...

Raven hur gammal är du? Sitter du på utedass och skrynklar gamla dagstidningar för att de inte ska riva dig där bak? Har du hört talas om den fina nya uppfinningen Toapapper? Sveriges ekonomi bygger på produktion av toapapper. Fråga Lilla Edet.:D
#32 - 30 april 2006 17:18
hahaha nä har inget utedass, gör så j***a ont å sätta sej i taggbuskarna ute på gården ;)

men känner ju en som jobbar som fastighetskötare som har fått springa å fixa avlopp där typ gulasidorna och gårdagens aftonbladet har använts.
sluta med att dom som hyrde huset blev tvugna att köpa dasspapper till alla som bodde där för det blev för dyrt då dom fick räkning varje gång de blev stopp, minst 1gång i veckan hände det.
va en form av rebo så dom som bodde där hade inte direkt pengar att köpa dasspapper för själva.
#33 - 8 maj 2006 02:18
Lite Offtopic men spola ner fisken var något jag var med om som barn, varje gång pricksjukan dök upp eller fisken inte uppfyllde kraven för vara kvar i tanken.. Placerades fisken i toa stolen och vi barn fick se den simma runt för sedan se den försvinna.. var lite sorgligt.. Men man som barn hoppades på att den skulle krya på sig när den landat på andra sidan röret..
#34 - 9 maj 2006 07:29
Observera! Låt INTE fiskarna i akvariet se det...

för då lär du aldrig kunna fånga fiskarna med håv sen :D

[quote=NiXoN]Jag har en variant jag kör på mindre fisk, typ guppy pesten i min stora burk.
1.Fånga upp i håv.

#35 - 13 maj 2006 18:28
Koka upp vatten i en kastrull och släng ner fisken där... Dom dör inom nån sekund av chocken....
#36 - 13 maj 2006 18:38
[QUOTE=SockerSara]Koka upp vatten i en kastrull och släng ner fisken där... Dom dör inom nån sekund av chocken....[/QUOTE]

Not recommended...
#37 - 13 maj 2006 18:40
[QUOTE=SockerSara]Koka upp vatten i en kastrull och släng ner fisken där... Dom dör inom nån sekund av chocken....[/QUOTE]
Inte alls att rekomendera så fort de handlar om lite större fisk, jag har en bekant som misslyckades med en ciklid. Fiskarna kan sprätta till och hoppa ur kastrullen om dom inte är tillräckligt små för att dö direkt, och då är det allt annat än humant.
#38 - 13 maj 2006 18:56
Jag har läst rapporter om att ciklider dunkat mot locket ganska länge.
Själv avlivade jag en palettciklid sålunda på 1960-talet.
Och jag har aldrig tänkt göra om det sedan dess.
Själv förespråkar jag i första hand nejlikolja (eugenol).
I andra hand övervåld.
#39 - 13 maj 2006 19:04
Jag har en som agerar bödel här hemma. Han tar en vass sax och klipper av huvudet. Säger han i alla fall! Hoppas det är sant.

Själv vill jag inte ens titta på! Skulle inte klara av det. Jag är mycket tacksam att han gör det.
#40 - 13 maj 2006 19:38
1.Fånga upp i håv.

Helt klart enklast och bäst, däng den ett par gånger i porslinet och sedan spola ner den. Men kolla ordentligt att den är död först och om man är osäker på om den är död så klipp av huvudet på den.

Jag tror nog fisken lider minst av denna snabba hantering.
#41 - 13 maj 2006 19:42
[quote=erikthur]Och jag har aldrig tänkt göra om det sedan dess.[/quote][:-106]

Själv förespråkar jag i första hand nejlikolja (eugenol).

blir nog det jag kommer köra när ja får igång mitt nästa akvarie med lite större fiskar än kardinaltetra ifall det skulle hända nåt.
menmen klarat mej hittills undan synliga sjukdomar :)

saxat ur en artikel från NCS om avlivning om fiskar och den stämmer rätt bra.

Kokning anges som olämpligt. En liten fisk som läggs i mycket vatten dör nog omedelbart, men en avlivningsmetod anser jag ska vara generellt användbar och jag har läst om människor som fått koka stora ciklider i flera minuter innan de slutat dunka mot locket i kastrullen. Jag vet att många avlivar fisk genom att helt enkelt sätta håven under varmvattenkranen. Jag har även hört att det finns personer som ställer en kastrull med fisk på plattan och slår sedan på den. Allt detta är förstås förkastligt! Därför avråder jag bestämt från kokning! En vacker dag tar ”vi alla” av stress och slöhet till vår ”standardmetod” och använder den på all fisk, och då måste standardmetoden fungera väl!

http://www.ciklid.se/artbeskrivningar_artikel_visa.asp?NR=779
#42 - 14 maj 2006 08:38
[QUOTE=albjohn]Helt klart enklast och bäst, däng den ett par gånger i porslinet och sedan spola ner den. Men kolla ordentligt att den är död först och om man är osäker på om den är död så klipp av huvudet på den.

Jag tror nog fisken lider minst av denna snabba hantering.[/QUOTE]

Hmm, om man måste dunka den *ett par gånger* så hinner den lida...
#43 - 14 maj 2006 09:33
Jag kör med kniven eller saxen. Snabbast och humanast!

De lokala akvarieaffärerna låter alla fiskar självdö oavsett orsak. Såg ett akvarie "dö" live av vitaprick i veckan. Jag kommenterade bara lite löst men hon verkade inte fatta vinken.
#44 - 14 maj 2006 09:36
[quote=batski]Hmm, om man måste dunka den *ett par gånger* så hinner den lida...[/quote]

jo men samtidigt hur länge hinner den lida ?
de kanske tar 2-3 sekunder att slå 2 kanske 3ggr så relativt sett kan det ju ses som lite.
#45 - 14 maj 2006 09:39
Jag tänkte mest på att den metoden jag använt, att smasha huvudet med en hammare är säkrare. Inte en chans att man överlever det.
#46 - 14 maj 2006 09:52
Kan sägas att man behöver inte klippa av hela huvudet på fisken för att den ska dö. Det räcker att klippa av 1/3 precis bakom hjärnan.
#47 - 14 maj 2006 11:30
[quote=batski]Jag tänkte mest på att den metoden jag använt, att smasha huvudet med en hammare är säkrare. Inte en chans att man överlever det.[/quote]

Smashar du den i håven då ?

För om du måste ta fram den och lägga den ev sprattlande fisken tillrätta på slaktbänken, sikta och slå så tror jag nog att det är ett längre lidande än att snabbt bli dunkad i porslinet. För det finns inte shans att fisken överlever att bli skicka i porslinet i ca 100 knyck, jag skulle då inte göra det och om nu jag eller fisken mot förmodan skulle göra det så tror jag inte vi lider av nästa smäll en halv sekund senare.

Som bekant lider fiskar även när dom är utanför vattnet och inte enbart i dödsögonblicket.
#48 - 14 maj 2006 12:06
Givetvis måste man handla snabbt.
#49 - 14 maj 2006 12:23
Det är det det går ut på oavsett hur man gör, dunka i porslinet, slag med hammare, klippa av huvudet mm är nog ok däremot kokning/frysning och nedspolning av levande fisk får mig att bli lite illamående, hu jeda mig för dylika metoder.

Men generellt avlivas nog akvariefiskar oftast betydligt humanare än vad som gäller vid fiske framförallt industriellt men även vid sportfiske i många fall.
#50 - 14 maj 2006 13:18
Tja, människor kan överleva en deceleration på 15G. Vi överlever själva "krocken" i upp till 30G men vår så hemska vävnadskador att vi dör inom en minut. Förutsatt medvetande låter de inte så trevligt. Fiskar är ju rent generellt tåligare för den typen av stryk än vad vi är. Mao det finns inga garantier för att fisken dör om man inte orsakar 100% circulationsstopp eller fullständigt mosar hjärnan på dem. Jag tror inte att "dunk" metoden är bra den heller för fiskar större än 5~10 cm, där vävnad bromsar krocken för organen. För stora fiskar är det död genom gift eller "giljotinen" i olika varianter som gäller tror jag.
#51 - 3 juli 2006 18:38
Jag körde min sjuka guldbarb i en mangel, effektivt och extremt snabbt. Enda kruxet är att duken blir kladdig.
#52 - 5 juli 2006 15:47
OMG, vilka metoder!!!! :eek:

Jag har använt en hammare. [xx(]
Fast oftast så försöker jag att medicinera och hoppas in i det sista att fisken ska krya på sig. [:o]

Jag har dock ett tips.
*Fånga fisken i en håv.
*Placera håven mot diskbänkskanten. Så att du kan dänga till fisken med en kastrull eller liknande. (Gahh!! Svårt att förklara..[:-5] Fattar ni??)
*Slå.[:-48]

Har inte testat denna metoden själv, men enl uppgift ska den vara bra. Iaf till små fiskar.
Hammar-metoden är en mkt smetig historia. [:-124]
#53 - 5 juli 2006 16:49
Vilka metoder ja...

Massa bankande blir det :)
#54 - 5 juli 2007 15:18
Läst igenom hela den här diskusen, Tycker all slags avlivning är vedervärdigt, Men ett måste ibland dock.. För låter man den självdö kan den börja sprida sjukdomar osv... (teoretiskt)

Har själv inte behövt avliva någon än men tror jag kört med hammaren, Spola ner den är ju djurplågeri på högnivå. Tänk dig själv att bli nedspolad, inte som att åka vatten ruschkanna precis:P

Så jag hade antingen satt den i karantän o låtit den självdö eller så tagit till kniven..
Kjell Fohrman
Administrator
#55 - 5 juli 2007 15:32
Har varit många trådar i detta ämne och det finns t.o.m. "EU-direktiv" för hur avlivning av fisk skall gå till för att det skall bli så smärtfritt som möjligt.

Lägger in ett inlägg som Ola Svensson gjort tidigare i detta forum

Jag har grävt rätt djupt i den här frågan den senaste tiden och "ny" forskning samt EU-regler för försöksdjur säger följande:

Godkända sätt:

1. Kapa huvudet

2. Hårt slag i huvudet. <u>Sedan</u> kapa huvudet alt. dra isär kotorna i nacken (bryta nacken). Det är inte ok att låta bli att skilja huvudet från ryggraden (kapa/bryta). Fisken kan piggna till!

3. Stor fisk där det ovan inte går ska slaktas dvs. man skär strupen av dem och tömmer dem på blod

4. Gift (knappast aktuellt för hobbyakvarister)

Man måste även tänka på stressen som själva förfarandet innebär.

Ej godkända sätt

1. Kokning

2. Frysning

3. Släppa ut i naturen om den inte är fångad där (dvs. alla akvariefiskar)

Frysning orsakar extrem stress och flyktreaktin på kallvattensfiskar när det börjar bildas iskristaller på gälarna. Musklerna kan till och med fsta i ett kramptillstånd. Innan vattnet fryser påverkas inte fisken stressmässigt men den dör ju inte heller. Hos utpräglade varmvattensfiskar finns det en ytterligare risk att proteinerna koaguler när vattnet kyls. Detta kan jämföras med att sätta en kastrull på spisen med fisken i och sedan skruva på plattan. Att frysning är förkastligt är nytt för mig och jag har länge trott att det varit ok eftersom det (pga. okunskap) bl a används av tullen samt forskare världen över. Jag planerar att skriva en artikel i ämnet med referenser till påståendena.

Andra metoder som kvävning på land och nedspolning i toalett är så uppenbart plågsamt så det nämns inte ens.

Mvh.

Ola
#56 - 5 juli 2007 15:50
Nu har jag köpt Eugenol på apoteket (fanns dock inte inne så jag fick beställa). Fast jag hoppas det dröjer lääänge innan jag är tvungen att använda det.

Annons