<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
mike varför är du så J*vla stöddig...<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
OK, eftersom du frågar snällt: för att din polare försökte imponera på en nybörjare genom att ljuga om sin utbildning för att sälja bullshit som kunde ha lett till att nybörjaren plågade ihjäl ett djur. Visst, jag kunde säkert ha varit mer diplomatisk, men sånt där får mig att bejaka min inre sk!tstövel.
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>som du påpekade lever bentiskt. Jag passade på att fråga en av sveriges mest framstående marinbiologer, Ragnar eide... som bla. har byggt upp universeums vatten delar och han medgav att fiskar förvisso i viss utsträckning kunde läka en måttligt skadad simblåsa... men sa också att om man lade fisken i 100 gradigt vatten så sprack simblåsan vilket medförde en säker död och om nu inte simblåsan sprack så dog den ögonblickligen aV ANDRA ORSAKER....<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Om Ragnar Eide verkligen har kläckt ur sig att fisk som läggs i kokande vatten dör omedelbart pga att simblåsan exploderar, så behöver Ragnar Eide läsa grundläggande morfologi och allmän kemi.
Det är självklart simblåsan spricker till slut, i alla fall hos de fiskar som har en simblåsa, och som har en simblåsa som inte står i kontakt med tarmen, eftersom gas utvidgar sig i värme. Men simblåsan befinner sig i mitten av fiskens kropp: när gasen i simblåsan hunnit hettas upp och expandera så mycket att simblåsan spricker är fisken redan död.
Vad som händer när man kastar en fisk i eld eller kokande vatten är att fiskens hud, ögon och gälar nästan omedelbart bränns sönder. I nästan alla fall kommer fisken att svimma (nervsystemet överlastas) inom max nån sekund på grund av den massiva smärtan och chocken, vilket nog de flesta tolkar som att den är död, men vissa särskilt sega individ med ovanligt hög smärttröskel kan antagligen fortsätta att vara "medvetna", och kanske tillochmed kämpa, ett tag till. Gradvis hettas vävnaderna i fisken upp, utifrån och in -snabbare hos små fiskar, långsammare hos större- och när temperaturen i vävnaden når sisådär 40-50 grader förstörs proteinerna, denatureras. Skadorna sprider sig inåt tills värmen slår ut ett vitalt organ - gissningsvis hjärnan, eftersom den ligger tämligen ytligt.
Kort sagt, att kasta en fisk i eld är inte ett bra sätt att döda den på, och när den till slut dör, så dör den inte av sprucken simblåsa.
Dessutom - sprucken simblåsa innebär inte säker död, annat än genom att fisken inte längre kan styra hur den simmar. Simblåsan är inte ett vitalt organ!
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>hoppas detta svar gör dig nöjd och att du i fortsättningen visar andra på forumet den respekt dom förtjänar<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Jag var <b>snäll</b>. Första versionen av svaret var mycket elakare än "Nej, du är inte marinbiolog", tro mig.