Hur avliva en stor fisk?

#1 - 22 november 2008 11:07
Min dotter har två stora guldfiskar och den ena är uppenbart väldigt sjuk.
Den hänger uppochner i växterna, när den simmar kan den inte hålla sig på rätt köl. Det är inga yttre skador på den.
Nu till frågan, har avlivar jag humanast denna stora fisk??
//Inger
#2 - 22 november 2008 11:55
Om den är i samma kaliber som en abborre skulle jag bryta nacken av den eller ta en kniv. Har däremot läst någonstans att man kan lägga ner dom i en bunke med kolsyrat vatten, aldrig provat det själv dock.
#3 - 22 november 2008 12:10
Kolsyrat vatten hoppar jag nog!
Kniven har jag funderat på, men tycker det är lite läskit trotts att den inte är stor som en abborre. Men är det det som är det mest humana får jag ju ta ett djupt andetag och skära.
Någon mer som har ett förslag som skonar både fisken och mig.
//Inger
#4 - 22 november 2008 12:18
Du stoppar fisken i en tjock plastpåse(fisktransportpåse)och ser noga till att inget vatten följer med och slår fisken med stor kraft i stengolv eller mot ex en bordskant, därefter avskiljer du huvudet med kniv eller sax.

Vad som är viktigt är att snabbt och okomplicerat lyfta ut fisken, ner i plastpåsen, pang i golvet och av med huvudet för att minimera tiden fisken stressas.

Här får du en länk..
#5 - 22 november 2008 12:18
Jag tror att det allra mest humana är att avliva fisken med en kniv eller liknande, eller att bryta nacken. Så länge det går snabbt tror jag inte fisken plågas. Men förstår om du tycker det är obehagligt. Det är ju aldrig kul att behöva avliva ett husdjur :(
#6 - 22 november 2008 12:19
Gaffel skrev:
Du stoppar fisken i en tjock plastpåse(fisktransportpåse)och ser noga till att inget vatten följer med och slår fisken med stor kraft i stengolv eller mot ex en bordskant, därefter avskiljer du huvudet med kniv eller sax.

Vad som är viktigt är att snabbt och okomplicerat lyfta ut fisken, ner i plastpåsen, pang i golvet och av med huvudet för att minimera tiden fisken stressas.

Du hann före mig:) Men det låter som en riktigt bra idé
#7 - 22 november 2008 12:21

Här får du en länk..

Vadå hann före, mitt inlägg ligger ju efter ditt.. ;)
#8 - 22 november 2008 12:46
Ett väriktat slag i huvudet ovan ögonen med något rejält tillhygge så tvärdör fisken. Sen kan du försäkra dig om att den verkligen dött genom att bryta nacken av den ordentligt eller avskilja huvudet om du vill vara stupsäker.
#9 - 22 november 2008 12:55
Ett välriktat skott med hagelbössan gör jobbet...
#10 - 22 november 2008 17:15
Tack för tippsen!
Hagelbössan hopar jag, bor i lägenhet i stan, grannarna hade nog undrat om det var sambon jag sköt.
Gaffels tipps om påsen tror jag att jag prövar, känns bra för både mig och fisken (tror jag, kanske bättre för mig än fisken).
//Inger
#11 - 22 november 2008 18:26
Jag brukar tar å slänga fisken allt vad jag orkar i sidan på toalettstolen...jag har då aldrig sett att fisken rört sig efteråt...
#12 - 22 november 2008 19:39
Puff skrev:
Tack för tippsen!

Hagelbössan hopar jag, bor i lägenhet i stan, grannarna hade nog undrat om det var sambon jag sköt.

Gaffels tipps om påsen tror jag att jag prövar, känns bra för både mig och fisken (tror jag, kanske bättre för mig än fisken).

//Inger
Ja kör på det eller slå den med ett välriktat slag i huvet med en hammare medans den ligger i håven... Absolut inte bryta nacken (går för sakta) eller kolsyrat vatten!!
#13 - 22 november 2008 19:49
Eller så söker man här i forumet på nejlikeolja och testar att bedöva fisken först. Innan man dekapiterar den. Fast då får man ju vänta med avlivningen tills man får tag i detta.
#14 - 22 november 2008 20:01
Hur gör ni när ni sitter och metar på bryggan på sommaren? Det är inte mer komplicerat än så med akvariefisk. Stor fisk=gädda, abborre, mört, liten fisk=spigg eller något sådant.
#15 - 23 november 2008 08:46
TinaM skrev:
Hur gör ni när ni sitter och metar på bryggan på sommaren? Det är inte mer komplicerat än så med akvariefisk. Stor fisk=gädda, abborre, mört, liten fisk=spigg eller något sådant.

Jag fiskar inte :p
#16 - 23 november 2008 09:31
Hade själv en sjöjdstjärt som var modellen större, när den blev sjuk så gjorde jag det mest humana jag kunde komma på, upp med den ur karet och fram med kökssaxen sen klippte jag den i höjd med gälarna ( på ryggsidan ). Tror inte den fattade vad som hände innan det var över.
#17 - 23 november 2008 12:40
xlnt4ever skrev:
Hade själv en sjöjdstjärt som var modellen större, när den blev sjuk så gjorde jag det mest humana jag kunde komma på, upp med den ur karet och fram med kökssaxen sen klippte jag den i höjd med gälarna ( på ryggsidan ). Tror inte den fattade vad som hände innan det var över.
Då måste det va smidigare att ta kockkniven och hugga av huvet än att hålla på med en sax... det måste va xtra svårt med en fisk som är bred över huvet!
#18 - 25 november 2008 10:10
In med den i lite vatten i mikrovågsugnen.Brukar jag köra på,dör snabbt =9
Bilagor:
#19 - 25 november 2008 13:01
Tima skrev:
In med den i lite vatten i mikrovågsugnen.Brukar jag köra på,dör snabbt =9

Va!!!? Mikrar du fiskarna till döds!? Borde inte det bli en ganska utdragen och plågsam död?
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 25 november 2008 13:33
Ola Svensson har letat upp de EU-regler som gäller för avlivning av fiskar och skrev om detta i en gammal tråd i forumet.

Detta gäller

Jag har grävt rätt djupt i den här frågan den senaste tiden och ny forskning samt EU-regler för försöksdjur säger följande:

Godkända sätt:

1. Kapa huvudet

2. Hårt slag i huvudet. Sedan kapa huvudet alt. dra isär kotorna i nacken (bryta nacken). Det är inte ok att låta bli att skilja huvudet från ryggraden (kapa/bryta). Fisken kan piggna till!

3. Stor fisk där det ovan inte går ska slaktas dvs. man skär strupen av dem och tömmer dem på blod

4. Gift (knappast aktuellt för hobbyakvarister)

Man måste även tänka på stressen som själva förfarandet innebär.

Ej godkända sätt

1. Kokning

2. Frysning

3. Släppa ut i naturen om den inte är fångad där (dvs. alla akvariefiskar)

#21 - 25 november 2008 13:45
3. Släppa ut i naturen om den inte är fångad där (dvs. alla akvariefiskar)

Det betyder att det inte är okej att spola ner fisken i toaletten. Man kan sprida sjukdomar och parasiter.
#22 - 25 november 2008 13:55
Det finns raporter om att fiskar kan leva upp mot en ½ h efter att man skillt huvudet från kroppen.
#23 - 25 november 2008 13:58
Det kan väl inte finnas någon som spolar ner en levandefisk i toaletten!!?? Att frysa eller micra dem låter också väldigt barbariskt. Då tänker man nog mer på sig själv än på fisken. Det gläder mig att det finns regler som styr, jag valde att dänga fisken i klinkergolvet och att det var ett godkännt sätt att avliva fisken på.
//Inger
#24 - 25 november 2008 14:05
hej jag brukar fiska och då brukar jag brytta naken på den eller slå den med en tjock gren eller slå den mot en sten
#25 - 26 november 2008 20:27
ett annat tips är att lägga fisken i hoven och spolade med skållhett vatten på den. Fisken dör med en gång

Annons