hur arrangera med ytterfilter

#1 - 15 augusti 2007 07:42
jag har ett litet akvarium på 45 liter med några neontetror och platy i. i där är nu ett fluval 1+ innerfilter men det skitar igen jättefort och det blir sjukt smutsigt i gruset på nolltid = ej fållbart i längden.
jag funderade på att skaffa ett större akvarium för att kunna ha större pump men kom fram till att det inte får plats och så trivs jag så bra med det lilla jag har.
kom då på iden med att istället konvertera om till ytterfilter och har tittat på tetratec ex 600.
jag hade tänkt att bygga nånting i denna stilen
http://www.cichlid-forum.com/articles/ug_jets.php
med två utblås på botten och ett vid ytan samt insug strax under ytan. anslutningen på filtret och de pvc rör jag hittat är i storleken 10 mm men va jag förstått är det en mycket god ide med iaf en backventil. frågan är vart jag ska placera den? de ventiler jag hittat är endast för 4 eller 6 mm å mina slangar kommer vara 10...hur gör jag då?
jag hade tänkt ha pvc konstruktionen inne i akvarioet och där ansluta med slang för att dra vidare till filtret för att få så lite skarvar som kan börja läcka utanför karet som möjligt. siliconslang i 10mm är dock styv å jag vill att den ska ligga i ett fint U över kanten. har letat efter nåt plaströr man kanske kan ha juhst på den biten men hittar inget lämpligt. nån som har något tips på U rör/slangar i ca 10mm tjockleken?

tacksam för lite hjälp här =)
#2 - 15 augusti 2007 15:56
det där låter minst sagt lite krångligt... varför inte köra filtret som det är!? Om du skulle tycka att det blir för strömmt med ex600 så kan man justera det med kranen på den slang som går tillbaka till akvariet!
#3 - 15 augusti 2007 17:06
åheim skrev:
det där låter minst sagt lite krångligt... varför inte köra filtret som det är!? Om du skulle tycka att det blir för strömmt med ex600 så kan man justera det med kranen på den slang som går tillbaka till akvariet!

jag tycker det är kul att hålla på så det är lite därför oxå. men sen så har jag problemet att det samlas MÄNGDER med skit ner i gruset. det tar halva vattenvolymen att dammsuga bort det värsta. därör tänkte jag att mer cirkulation längs botten så allt inte bara sjunker ner och lägger sig kan vara en ide
#4 - 15 augusti 2007 17:35
samlas det massa skit på botten så är det en pump med större kapacitet du behöver, om du placerar utblåsen vid botten eller ej har ingen som helst betydelse utan det är antal liter/timmen pumpen pumpar som är avgörande! jag tex kör en fluval 2+ (400L/tim) i ett 54L kar och det finns inte en gnutta skit på botten!:) vill tillägga att när botten får vara ifred så bryts skiten ner och botten blir "självrenande" men är man där och slamsuger hela tiden rubbas den viktiga biologiska balansen och kvävecykeln upphör att fungera och skiten samlas där istället för att brytas ned!
#5 - 15 augusti 2007 17:42
okay. mitt kar är på 45 liter och har idag ett fluval 1+ som ligger på botten och det sammlas mängder med skit!
jag gör vattenbyte varje vecka och slamsuger då botten men det är så mycket så halva akvariet blir tomt innan det värsta är borta. sen slammar filtret igen så det totalt tappar kapacitet och måste rengöras ca varannan vecka.
får inte plats med större i karet men om jag bara kör på ytterfilter med ett utblås och insug. hur ska jag placera dem ör bästa resultat.
mitt akvarie är runt.
har du tips på vart man kan köpa sånna U rör för att få över slangen runt kanten?
#6 - 15 augusti 2007 17:45
ska tillägga att jag provat att inte böka runt på botten utan bara ta det som ligger löst ovanpå men när jag fyller i vatten igen rörs allt upp och två dagar senare är det stop i filtret för att det är för skitigt helt enkelt. jaf matar iskarna sparsamt och det är små rackare.... suck
#7 - 15 augusti 2007 19:56
bli inte arg nu men jag måste säga att det är omöjligt att så mycket skit samlas om du sköter det som du säger! matar du sparsamt så var kommer skiten ifrån? maten är det enda som kan bidra till det!!

Annons