hur är scalare?

#1 - 27 september 2008 13:50
Hejsan!

Jag har en fundering lite kring scalere när det gäller deras humör när dom vaktar sitt rom

Jag har märkt ett antal ggr att deras humör varierar gång från gång som sist när dom hade rom var dom riktigt ilskna mot mina fiskar men gången förre var dom mindre agresiva dom bara typ vissade vägen var den fisken ska vara o inget mer

hur brukar era scalare vara mot era fiskar när dom har rom?
#2 - 27 september 2008 14:15
För det mesta är skalarer väldigt aggressiva mot andra fiskar när de har rom och yngel, och det är ett helt normalt beteende:).
#3 - 27 september 2008 19:26
tja...de står mest och klipper med fenor och spröt....gör enorma utfall mot alla som kommer inom 30 cm....(utom malarna då...)...

ser ganskla kul ut när de står vid rommen, får syn på en dum platy på fel sida gränsen, lägger sig ner på sidan, alltid mot vänster av någon anledning, och skjuter
iväg som en plattfisk mot den dumma platyn....
#4 - 27 september 2008 23:50
Platy, svärdbärare & guppy är för mjuka fiskar för att ha tillsammans med den trots allt ganska fredliga cikliden scalaren. Ciklider är av alla slag är ganska tuffa även om exempelvis fjärilciklider oftast inte dödar dessa karpliknande fiskar.
#5 - 29 september 2008 08:25
Ja, de blir verkligen aggressiva mot andra fiskar.

i 222Liters har jag en mindre hane som efter att växt på sig lite lyckats sno den större hanens partner och när de 2 leker eller ska till så kör han iväg den dubbelt så stora hanen mot glaset på andra sidan och bits. Andra klarar sig lite bättre men tycker verkligen synd om den andra.

Först blir han av med sin livspartner och sen mobbad in i hörnet.

Andra scalarer kan vara ganska nära utan att de bryr sig men så fort stora hanen rör sig eller går upp mot ytan och inte ens försöker komma nära så är den andra hanen på vakt direkt.
#6 - 29 september 2008 08:27
Martin85 skrev:
Ja, de blir verkligen aggressiva mot andra fiskar.

i 222Liters har jag en mindre hane som efter att växt på sig lite lyckats sno den större hanens partner och när de 2 leker eller ska till så kör han iväg den dubbelt så stora hanen mot glaset på andra sidan och bits. Andra klarar sig lite bättre men tycker verkligen synd om den andra.

Först blir han av med sin livspartner och sen mobbad in i hörnet.

påminner om vissa mänskliga aktiviteter på disco.....;)
#7 - 2 oktober 2008 09:24
Känner igen det där attackbeteendet som dom har under rom dagarna (eller timmarna):) Däremot så har jag en fråga angående mitt scalarpar som sedan jag skaffade dom har lagt ägg 5 gånger men ALLTID äter upp alla äggen nästan direkt. Jag vet att det är en smart "energi" lösning eftersom äggen är näringsrika men varför äter dom alltid upp alla ägg?
#8 - 2 oktober 2008 09:36
antagligen för att det är något fel på dem eller väldigt unga föräldrar
#9 - 2 oktober 2008 10:10
Jag vet inte åldern på dom äggläggande scalarerna jag har eftersom dom följde med när jag köpte akvariet (circa 15 cm från ryggfena till bukfena) så dom e rätt så gamla skulle jag gissa, åtminstonde 2 år. Jag låter naturen ha sin gång nästa gång dom lägger ägg helt enkelt. Blir det något så blir det något...om inte så blir dom mätta o belåtna ;)
#10 - 2 oktober 2008 13:44
Elaka och jobbiga, men samtidigt så fina så att man inte kan vara utan dom.

//C
#11 - 2 oktober 2008 14:15
BlueJ skrev:
antagligen för att det är något fel på dem eller väldigt unga föräldrar

nu behöver det inte vara något fel på dom, ej heller för unga.

stress får dom att käka upp sina avkommor.

det kan räcka med fel sorts sällskap i karet.

hos mig gick det sisådär när ett par gick med mollys, när jag bytte ut dom mot lite lugnare (mindre) platys, så gick det helt plötsligt galant.

yttre stress kan oxå påverka dom, dvs rörelse och ljud utanför karet.
hade ett kar i ett "genomgångsrum", mina två små egna yngel på 4 och 2 år hade en förkärlek för att springa villt skrikandes förbi karet...romläggningen slutade alltid i kaviarfest.....flyttade karet in i sovrummet....vips...romläggning är OK.

sedan är det ju som så, att ibland spelar det ingen som helst roll hur bra dom har det, vissa tuggar alltid i sig all rom......

.
#12 - 27 oktober 2008 11:20
Kensa skrev:
nu behöver det inte vara något fel på dom, ej heller för unga.

stress får dom att käka upp sina avkommor.

det kan räcka med fel sorts sällskap i karet.

hos mig gick det sisådär när ett par gick med mollys, när jag bytte ut dom mot lite lugnare (mindre) platys, så gick det helt plötsligt galant.

yttre stress kan oxå påverka dom, dvs rörelse och ljud utanför karet.

hade ett kar i ett "genomgångsrum", mina två små egna yngel på 4 och 2 år hade en förkärlek för att springa villt skrikandes förbi karet...romläggningen slutade alltid i kaviarfest.....flyttade karet in i sovrummet....vips...romläggning är OK.

sedan är det ju som så, att ibland spelar det ingen som helst roll hur bra dom har det, vissa tuggar alltid i sig all rom......

.

Måste säga att dom tipsen var ovärdeliga, tackar tackar :D

Annons