hur är mollysar

#1 - 18 november 2004 14:33
jag funderar på att skaffa mollysar, men vill först veta: vilken mollyart ska jag skaffa?, äter vuxna mollysar ancistrusyngel?,
hur stora blir dom?
och så har jag hört attmollyhanarna är bra på att käka honans ynglar, stämmer det?
#2 - 18 november 2004 19:17
Köp den billigaste mollyn i affären, det är den som klarar sig bäst.

Vuxna mollysar äter små yngel, avsett vilken sort det är.

Max storlek beror nog på hur trångt de bor och hur mycket mat det får. Oftast 5-6 cm, men kan bli större.
#3 - 18 november 2004 20:17
Jag har Silvermolly,  Poecilia latipinna, tycker de är mycket snyggare än Black Molly. Sen finns ju Dalmatinermolly som påminner om Silvermollyn, i formen.

Jo visst käkar dem yngel, det gör honan med. Hanen brukar hänga efter honan väldigt mycket när det börjar bli dags, han kan ju missa något annars.

Tycker att det är en trevlig fisk, men se bara till att du har mycket fler honor per hane. Minst 2 honor på 1 hane. Har själv fått gallra ur i mitt kar för hanarna simmade på led efter den stackars honan, alla 5 på henne medan de andra två mindre honorna fick simma ifred.

Lycka till med ditt val!

//Petra
#4 - 19 november 2004 11:09
tack för svaren. men äter dom ancistrusyngel också?
#5 - 19 november 2004 11:46
Som dgqlof skriver så äter de nog alla sorters yngel. Men mina verkar inte jaga ihjäl sig för att få sig en munsbit, de flesta har ändå överlevt.

//Petra

Annons