Hur är en siamesisk algätare?

#1 - 20 september 2004 17:21
Försökt hitta om det är en fredlig och lugn fisk, men det står inget om det någonstanns..
Skulle vilja ha den ev med diskus eller med altum, jag har nämligen ganska stora besvär i mitt stora kar med alger, fast förutsättningarna är att de är fredliga som attan, orkar inte med vildbasarna som jag hade i förrut (praktbotior) dom röjjde gärnet ;o)
Så vad tror ni skulle de passa in i mitt lugna kar med enbart altum, bolivianska fjärilsciklider, 1 golden mcnugget och en pecoltiamal?
(helst skall de inte vara så sugna på boliviansk fiskrom också)[:-92]

mvh
åhsa

Åhsa
#2 - 20 september 2004 17:25

http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=788

Skitsöta ! Och bra på agler !

Sydamerikansa så de passar ju in i din biotop åxå !
#3 - 20 september 2004 17:46
Siameser kan knappast kallas lugna... Tämligen speedade fiskar. Fredliga är de annars, utom i vissa fall mot varandra.
#4 - 20 september 2004 17:59
Just det, mina kan vara rätt tuffa mot varandra, men har aldrig gjort en fena förnär på någon annan fisk. De har dock blivit stillsammare med åren, och nu när de är stora har de blivit litet latare och ligger rätt ofta och tar det lugnt. Äter inte så mycket alger längre heller tyvärr, de har fått smak på artemia och mygglarver...
#5 - 20 september 2004 18:09
Ursprungligen skickat av oveb

Njaa, det får du nog kolla upp igen. Vad jag vet så ligger Siam i sydostasien, kallas numera för Thailand. Den siamesiska algätaren finns dock inte bara i Thailand utan i större delen av asien, men i sydamerika finns inga siamesiska algätare.
MVH
Magnus
#6 - 20 september 2004 18:11
Tropfrog: precis vad jag höll på att svara, men kolla länken... [;)]
#7 - 20 september 2004 18:29
Otocinlus eller siamesisk? Vilken av dem är bäst da?
Verkar ju som Otocinlus äter mycket på växterna, det vill jag ju inte helst..
Har problem med brun gegga på växterna, gröna och vita alger på rutor och sand.
Tyvärr når solljuset in på dagarna, vilket jag tror är lite av problemet.
rören som är 2 power glo och 2 grolux är på cirka 10/h/dygn
temp 29 grader och valisinera och svärdplantor som växter.
Tråkigt när allt blir "skitigt" i burken när man är så noga med städning och vattenbyten, man vill nästan ge upp.

mvh
Åhsa
#8 - 20 september 2004 18:45
Ursprungligen skickat av Azur

Tropfrog: precis vad jag höll på att svara, men kolla länken... [;)]

OKI, vad bra att du höll dig[8D]
MVH
Magnus
#9 - 20 september 2004 18:50
Mina siameser är stygga mot alla inkl varandra sedan de började bli en dm. Nu äter de knappt alger heller. Jag ogillar dem kraftigt... Ett gäng Otocinlus skulle jag rösta på eller mina underbara ancistrus sp. 3 som aldrig gör någon förnär, inte ens varandra och som äter mängder med alger och aldrig rör växterna...
#10 - 20 september 2004 19:13
Ursprungligen skickat av Tropfrog

[quote]Ursprungligen skickat av oveb

Njaa, det får du nog kolla upp igen. Vad jag vet så ligger Siam i sydostasien, kallas numera för Thailand. Den siamesiska algätaren finns dock inte bara i Thailand utan i större delen av asien, men i sydamerika finns inga siamesiska algätare.
MVH
Magnus
[/quote]

Det känns som jag glömde lite i texten :)
#11 - 20 september 2004 19:55
Jag skulle också väldigt gärna vilja veta mer om siamesiska algätare. Mina två beter sig jätteskumt! Den mindre(ca7cm),vill sedan två dygn tillbaka, ligga på den störres(ca9cm) rygg!!! Är det normalt?
/hydrofila
#12 - 20 september 2004 19:58

Jag har bara några stycken och det är helt klart en binär fisk...

Av eller På mao :)

Mina ligger åxå och degar på varandra emellanåt !
#13 - 20 september 2004 19:59
Tack! Jag trodde dom var sjuka! *S*
/hydrofila
#14 - 20 september 2004 20:27
Ursprungligen skickat av Åhsa

Otocinlus eller siamesisk? Vilken av dem är bäst da?
Får nog säga att jag tror siameserna är effektivare. Ottona är dessutom väldigt känsliga. Fast det finns ju Ancistrus också - mindre och lugnare än siameser, inte så känsliga som otto.
Verkar ju som Otocinlus äter mycket på växterna
Nix, inte ett dugg.
#15 - 21 september 2004 04:59
Hej

Jag har 5 siamensis i ett kar, och 4 i ett annat. De är fredliga, och bra på att hålla undan penselalger. Ibland kan man se dem käbbla med varandra, men oftast tolererar de varandra, och simmar ibland i grupp. De som säger att de är aggressiva kanske har fått tag i Flying Fox istället, som irriterande ofta säljs som siamensis. De ska väl heller inte vara särskilt aggressiva, men mer än siamensisen har jag för mig. Se´n har vi ju den vanliga kinesiska algätaren, som blir över 20 cm, och den däremot blir rätt ilsken när den blir större.

MVH Micke
#16 - 22 september 2004 14:16
Jag har 4 siameser, jag hade två först och dessa var ganska lata, det växte "strå"alger överallt. När jag skaffade två till är alla alger puts väck! Dessa fiskar tar inte grön alger för de har ju ej sugmun.
Jag tycker de är fina, de ligger och vilar på roten eller blad. Jag tycker de ej fördärvar några växter. Är snälla mot varandra och andra fiskar. Är ej så stirriga som jag trodde/läste innan jag köpte de.
Mina ancistrus är mer "sura" på varandra. Fast de är otroliga på grönalger "prickar".
#17 - 22 september 2004 14:50
Jag har sju vuxna siamensisar i min 375a och tycker det är helt underbara firrar. Antingen ligger de i en stor hög mitt i karet och slappar eller far de omkring och gör sitt jobb. Ibland får någon av dem ett tokryck och far genom karet så alla andra firrar blir hysteriska en kort stund... men elaka, nä - varken mot varandra eller medinnevånarna. Den äldsta ligger gärna högt upp, ex på anubiasen eller på stora roten. Därifrån håller han koll på vad som händer i karet och viftar lite irriterat på mustascherna när ancistrusungarna eller de andra siamensisarna stör för mycket.
#18 - 22 september 2004 16:49
Jag har 8st Siameser i mitt kar och dom är sååååå roliga att se på!!
Elak??? nä inte det minsta, busar med varandra ibland men det verkar vara mer på skoj!
Rekomenderas starkt!!!

Annons