Hej Nancy!
Jag har ett gäng endlers, de är mkt lättskötta och tåliga. Detta är ju en vildform av den numer sönderavlade men ändå tåliga guppyn... Endlerguppyns kommer från en sjö i Venezuela (som jag tyvärr glömt namnet på), sjön var grönaktig av alger så de starka färgerna har de delvis tack vare att honorna hellre väljer hanar som syns tydligt i gröndiset. Numera är sjön förstörd av industriutsläpp. Men de kanske du redan visste...
Mina endlers är mkt pigga och lekfulla, hanarna verkar gilla att simma ihop, jaga efter honorna eller bara leka. Honorna håller också ihop, för det mesta. Samtliga betar alger på växter och stenar och äter gärna både flingfoder och mygglarver. De verkar inte röra sina yngel, jag brukar få 4-6 yngel per kull (fler ju äldre/större honan är), men jag antar att en förutsättning till att ynglen inte blir mat när de är helt nyfödda är att det finns gott om växter att gömma sig i.
Mina endlers går ihop med fyra limia nigrofasciata och tre stora platy variatus, två ancistrus, två stora "vanliga" sniglar (3-4 cm) och en stor ampularia samt ett helt gäng yngel av samtliga ungfödare. Innan de hmnade i detta kar gick de med fjärilciklider, kardinaltetror och rosentetror samt "städpersonal". Men då använde jag yngelkar förstaveckan för nya yngel...
Akvariet är på 72 l, har temp 26 *C, pH c:a 7,5 tack vare några kalkstenar. Jag använder inga preparat utöver Aquasafe.
Jag har visserligen täckglas, men jag har aldrig sett några tendenser till att hoppa när jag byter vatten m.m.
Hoppas du fick de svar du sökte....
:) Iris