Hur är det med skötsel av Endlers guppy???

#1 - 12 mars 2005 19:14
Hallojs!
På måndag får jag hem några Endlers... har tagit för givet att de sköts som vanlig guppy, har jag rätt???
Annars undrar jag över:
Temp (det är 22 grader i karet nu)?
pH?
Kh?
Hoppas också att de inte är mera hoppvilliga än vanliga... kommer att ha dem i ett öppet kar med vattenytan ca 2 cm från kanten... är det ok???
#2 - 12 mars 2005 19:38
ja har då mina guppys som vanligt inge special ph kh och allt sont de finns
#3 - 13 mars 2005 12:06
Hej Nancy!
Jag har ett gäng endlers, de är mkt lättskötta och tåliga. Detta är ju en vildform av den numer sönderavlade men ändå tåliga guppyn... Endlerguppyns kommer från en sjö i Venezuela (som jag tyvärr glömt namnet på), sjön var grönaktig av alger så de starka färgerna har de delvis tack vare att honorna hellre väljer hanar som syns tydligt i gröndiset. Numera är sjön förstörd av industriutsläpp. Men de kanske du redan visste...

Mina endlers är mkt pigga och lekfulla, hanarna verkar gilla att simma ihop, jaga efter honorna eller bara leka. Honorna håller också ihop, för det mesta. Samtliga betar alger på växter och stenar och äter gärna både flingfoder och mygglarver. De verkar inte röra sina yngel, jag brukar få 4-6 yngel per kull (fler ju äldre/större honan är), men jag antar att en förutsättning till att ynglen inte blir mat när de är helt nyfödda är att det finns gott om växter att gömma sig i.

Mina endlers går ihop med fyra limia nigrofasciata och tre stora platy variatus, två ancistrus, två stora "vanliga" sniglar (3-4 cm) och en stor ampularia samt ett helt gäng yngel av samtliga ungfödare. Innan de hmnade i detta kar gick de med fjärilciklider, kardinaltetror och rosentetror samt "städpersonal". Men då använde jag yngelkar förstaveckan för nya yngel...

Akvariet är på 72 l, har temp 26 *C, pH c:a 7,5 tack vare några kalkstenar. Jag använder inga preparat utöver Aquasafe.

Jag har visserligen täckglas, men jag har aldrig sett några tendenser till att hoppa när jag byter vatten m.m.

Hoppas du fick de svar du sökte....
:) Iris
#4 - 13 mars 2005 22:08
Tack snälla Iris... jag fick svar på både direkta frågor och saker som jag inte visste att jag inte visste... härligt!!! Mina sex st kommer att dela 80 l kar med ett guldancistruspar och tillfälligtvis även med två små slöjstjärtar...
#5 - 14 mars 2005 15:29
Varsågod, det var så lite så. Hör av dig igen om du har fler frågor. Alltid kul att kunna hjälpa ngn som har så mkt erfarenhet o kunskap.
#6 - 14 mars 2005 18:13
Jag lovar att ställa flera frågor när och om de dyker upp... Nu har i alla fall mina små sötnosar landat i karet... Det var två plus fyra stycken, men en hanne dog direkt när han kom i karet... Vi hämtade dem på djuraffären direkt vid leverans dit... så de hade ju säkert "åkt påse" ganska länge... ska ta hem en ny hanne i morgon...

Vi trodde att vi hade städat ur karet på all "gammal guppy" men i kväll upptäckte jag en hel svärm med småyngel... förmodligen var de så nykläckta så de låg på botten när vi röjde ur där... så i morgon blir det till att jaga yngel, så att jag inte får till några eländiga blandningar...
#7 - 14 mars 2005 19:13
Ja det kan vara värt att plocka ut dem ;) Men du behöver inte stressa, guppyhonor brukar inte kunna ta emot säd förrän de är c:a 2 veckor gamla...

Det skadar inte heller om du köper 2-3 hannar. Har du ett så stort akvarium som 80 l (stort relativt fiskarna) så har honorna gott om plats att simma undan kåta hannar, så du kan lugnt ha lika många vuxna av båda könen. Det är ju hannarna som står för färgprakten (även om jag tycker att honorna också är fina på ett mer diskret, stilrent sätt) och om du har stor övervikt honor kommer det snart att bli en stor, rätt så anonym massa när alla yngel (som ju också är ofärgade) tillkommer.

Jag är lite imponerad av att guldfiskarna inte mumsar guppyknattar. Men de kanske själva fortfarande är yngel? Endleryngel är förfärligt små när de föds, borde utan vidare få plats i gapet på en godissugen guldfisk... (jämför med de pytteyngel som blir resultatet när odlade guppys föder tokmånga yngel i en kull). Men då kanske du byter ut guldfiskarna mot rosentetror, trevliga malar eller andra harmlösa fiskar som föredrar akvariets bottenregioner? Bara en tanke :)

Hmm... Noterade just ett par unga endlerpojkar som börjat få sina färger. Kul! Hittills har jag ung. 50% av vardera könet. Inte så dumt, då blir det lätt att sälja överskottet.

#8 - 15 mars 2005 08:03
Det viktiga är att få ur ynglen innan hannarna blir könsmogna... "vanliga" Guppyyngel går mestadels till fiskfoder här hemma, så det gör inget om de skulle vara befruktade av en Endlershanne... Däremot vill jag inte att Endlershonorna ska ha nåt rajtantajtan med vanlig Guppy... Hur det nu är så väntar jag nog tills de är stora nog att inte ta sig genom maskorna på håven i alla fall...
Slöjisarna mumsar säkert lite Guppyyngel redan, men de är som sagt inte stora nog att ta vuxna Guppys hoppas jag... De ska bara gå där ett tag... tar hem dem "på foder" från djuraffären för att de ska få rensa undan andmaten i mina kar... och de är snart färdiga med detta... så då får de flytta till nästa andmatsodling...
Jag har inte tänkt ha något annat än mina Guldancistrus och Endlers i karet, jag tror att det blir snyggt när de blir några stycken. Tetror är grymma på att käka yngel, så några sådana blir det definitivt inte, dessutom skulle de garanterat hoppa ur det öppna karet...
Kul att du får till ett överskott att sälja... förmodar att det är lättare att få till vuxna ex av dessa eftersom de inte blir så fruktansvärt många...
#9 - 15 mars 2005 08:08
[font=Comic Sans MS][color=red]Hej Nancy,[/color][/font]

[font=Comic Sans MS][color=red]Kul med endlers, dom é så himla fina. Jag tror du kan vara lugn vad gäller hoppandet. Om jag inte missminner mig helt så har Kjell sina endlers i ett öppet kar.[/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=red]Ser fram emot en liten resa så småningom, men det verkar som det drar ut på tiden. Ha det så länge.[/color][/font]

Annons