Hur anmäla misskötsel av hund?

#1 - 5 augusti 2005 16:46
Hej, har en rättslig fråga eller vad man kan kalla det.

Min sambo arbetar inom hemtjänsten, och besöker en gubbe ibland.

Han har diabetes och kan absolut inte ha en hund.
Hunden är smällfet, och halvt ihjälstressad, samt att den ibland ej får gå ut på en hel dag, och de andra dagarna bara utan för dörren o göra ifrån sig.
Och min sambo får ej heller gå ut med hunden på arbets tid, men då hunden måste, så har hon varit ute med den.

Cheferna säger att de inget kan göra, och tjejen funderar på att försöka ta över hunden, även fast hon igentligen inte vill, då den är 8år och i mkt dålig skick..

Kan man få någon/polisen? att omhänderta hunden, antingen ta bort den eller få någon annan att sköta den?

mvh/ Nicklas
#2 - 5 augusti 2005 17:14
Jag har inte så mycket svar att ge men var bara tvungen att skriva av mig lite.

Det är många hundar som bara får gå utanför dörren och sen in igen. Och de ägarna har ingen diabetes. Kissar och bajsar hunden inne så det luktar konstant i lägenheten så kan det störa grannar och då finns det skäl att anmäla anser jag, sanitär olägenhet. Jag förmodar att ägaren kan gå utanför dörren själv med hunden och rasta den om ändå så liten stund, därav fetman kanske. Ser man det positivt så har hunden sällskap under dagarna och får säkert mycket kärlek. Många hundar sitter själva i lägenheten från kanske sju på morgonen till sex på eftermiddagen och dom tycker jag mer synd om.

Din sambo kan säkert försöka prata med gubben angående en omplacering av hunden men jag förmodar att gubben inte vill det då det säkert är hans enda sällskap.

Däremot så måste jag säga det att det gör mig illa att läsa att din flickvän inte håller på tystnadsplikten utan berättar för dig om sina vårdtagare. Kanske hårt att skriva så men det finns en lag om tystnadsplikt när man jobbar som hon gör.
#3 - 5 augusti 2005 18:27
Då jag är helt ovetande om vem personen i fråga är så tror jag hon ej bryter mot någon tystnadsplikt.

Samt att även om så många ej sköter sina hundar kan det väl ej göra det lagligt?
Omplacering vem sköter en sådan grej?
Jag bor i östersund för övrigt.

mvh/ Nicklas
#4 - 5 augusti 2005 20:36
Djurhem i närheten kanske kan hjälpa till? Jag vet inte om polisen kan hjälpa till att hänvisa vidare också?
#5 - 5 augusti 2005 21:43
Då har vi väl snart ringat in gubben i Östersund som har diabetes med en fet hund och som har hemtjänst???

Eller tjejen som rastar hunden under arbetstid???

Om vovven är åtta år och har bott hela sitt liv med ägaren så är det mer djurplågeri att omplacera den än att låta den vara kvar anser jag! Vet faktiskt inte vilka ägare jag tycker är värst:
1. Kamphundsinnehavare som inte förstår vilken mördarmaskin de har tagit i sin ägo???
2. Knarkare och alkisar med lösspringande hundar som de inte har nån koll på???
3. "Icke-påse-med"-ägarna som låter sina hundar skita på alla gräsmattor utan att ta upp det? Förmodligen för att mina barn skall kunna trampa i det när de leker barnlekar på gräsmattorna.... och för att bilen skall stinka f*n efter en promenad till garaget.....
4. 7-5-arbetarna som inte har en aning om att hundstackarn ylar av ensamhet hela dagen. När de kommer hem kan hunden kanske få en tio minuters rastning på vägen ner till affären....om den har tur....

Det finns många usla hundägare och denna hunden verkar ha en gemenskap med sin husse sedan åtta år tillbaka. Skall du leka Gud å säga upp den kamratskapen de har??

Tänk dig för noga innan du gör din anmälan så du vet att du gör det rätta!! Om jag inte är helt ute å cyklar (vilket jag är ibland!! å det erkänner jag gärna!!!) så har miljöförvaltningen nån djurskyddsinspektör. Kan det vara så??? Titta i din telefonkatalog över Östersunds kommun å se vad de har å erbjuda dig som kommuninvånare. Å om du anmäler kan det vara så att din sambo brutit mot sin tystnadsplikt...

Låter jag tyken och uppkäftig så är det för att klockan är sent. Skall väl egentligen hålla lite högre klass på mitt inlägg än så här...
#6 - 5 augusti 2005 22:14
Klatt hon ej brutit sin tystnadsplikt, det gör hon då hon avslöjar vem personen i fråga är. Och han lär knappast vara den enda med diabetes och vovve då de flesta verkar ha det så;) men om vi prickar in de som sköter dem så dåligt så kanske vi kan slupma bland 20-30...

Och jag sätter hellre en kula i huvet på jycken än låter den bo kvar där.
Skulle vilja se dig hålla dig VARJE dag tills du får 10 min på eftermiddagen att göra dina behov, samtidigt som du äter dubbelt så mkt som du bör;)

Vi får helt enkelt ta kontakt med djurskydds inspektionen, o be dem kolla upp det.

Och att tro att det vore grymt att flytta hunden är inte speciellt smart, då det jag skrev mildt beskriver hundens situation.

mvh/ Nicklas

[QUOTE=Lenmar]Då har vi väl snart ringat in gubben i Östersund som har diabetes med en fet hund och som har hemtjänst???

Eller tjejen som rastar hunden under arbetstid???

Om vovven är åtta år och har bott hela sitt liv med ägaren så är det mer djurplågeri att omplacera den än att låta den vara kvar anser jag! Vet faktiskt inte vilka ägare jag tycker är värst:
1. Kamphundsinnehavare som inte förstår vilken mördarmaskin de har tagit i sin ägo???
2. Knarkare och alkisar med lösspringande hundar som de inte har nån koll på???
3. "Icke-påse-med"-ägarna som låter sina hundar skita på alla gräsmattor utan att ta upp det? Förmodligen för att mina barn skall kunna trampa i det när de leker barnlekar på gräsmattorna.... och för att bilen skall stinka f*n efter en promenad till garaget.....
4. 7-5-arbetarna som inte har en aning om att hundstackarn ylar av ensamhet hela dagen. När de kommer hem kan hunden kanske få en tio minuters rastning på vägen ner till affären....om den har tur....

Det finns många usla hundägare och denna hunden verkar ha en gemenskap med sin husse sedan åtta år tillbaka. Skall du leka Gud å säga upp den kamratskapen de har??

Tänk dig för noga innan du gör din anmälan så du vet att du gör det rätta!! Om jag inte är helt ute å cyklar (vilket jag är ibland!! å det erkänner jag gärna!!!) så har miljöförvaltningen nån djurskyddsinspektör. Kan det vara så??? Titta i din telefonkatalog över Östersunds kommun å se vad de har å erbjuda dig som kommuninvånare. Å om du anmäler kan det vara så att din sambo brutit mot sin tystnadsplikt...

Låter jag tyken och uppkäftig så är det för att klockan är sent. Skall väl egentligen hålla lite högre klass på mitt inlägg än så här...[/QUOTE]
#7 - 5 augusti 2005 22:33
Jag är inte så övertygad om att det är hunden som har det sämst... Jag förstår att ni tycker synd om hunden men den får iaf sällskap och stimulans hela dagarna till skillnad från många andra hundar.
och jag tycker synd om annen som tydligen inte klarar att ta hand om varken sig själv eller sin hund och dessutom skall få hemtjänst från en människa som inte bryr sig ett skit om hur han mår. Vad säger ägaren själv om hennes planer på att ta över hunden? Vore det inte en bättre lösnig att helt enkelt se till att farbrorn får hjälp genom att någon kan komma och rasta hunden ett par gånger om dagen? Det är en betydligt bättre lösning för alla parter!
Dessutom; JO, hon har pratat för mkt om sitt jobb och sina kunder med dig. Du skall inte veta något om dem och egentligen kan vi lika gärna anmäla den här tråden till hennes chef. För en som har minsta koll på staden är det ingen konst att ta reda på vem det rör sig. Hon får inte prata om vårdtagarna och deras problem med dig och du får verkligen inte sprida det vidare på ett forum som detta - även om ni i grunden tror er mena väl.
#8 - 5 augusti 2005 22:47
"hunden är smällfet och halvt ihjälstressad"

Får jag lov att fråga utifrån vilken expertis din sambo uttalar sig? Är det så att hon jobbat mycket med hundar tidigare eller är detta en lekmannaåsikt?

Om det nu är så att hon talar utav erfarenhet så skulle jag föreslå att hon, istället för att förstöra livet för "gubben" och antagligen stressa hunden mer än nödvändigt, hjälper honom med att söka en människa (kanske en tonåring som vill dryga ut kassan litet) som kan vara behjälplig med någon runda ibland.

Att omedelbart ropa efter myndigheters ingripande tycker jag låter litet förhastat och i viss mån elakt om man betänker "gubbens" situation. Så om hon nu känner sådan empati för hunden kanske hon kan rikta lite av denna empatiska gåva även till husse?

/J
#9 - 5 augusti 2005 23:08
En dag ringde det på dörren o när jag öppnade stod representanter från Djurens vänner där.
Vi har fått indikationer från grannar att du missköter din hund sa de. Den är ute för mycket o den passas inte.
Min hund var en helvit Samojedspets som hette Kaluha. Han led på sommaren o trivdes på vintern. När man kom hem från jobbet o det var tio minusgrader så flög han ut o borrade ner sig i närmsta snödriva o där låg han i timmar. Värmen var en plåga.
När de två representanterna såg vad jag hade för hund o kontrollerat konditionen, så bad de om ursäkt och åkte vidare.
Så jag tycker man skall tänka till . Ofta är hunden en i familjen hur mår den om den rycks därifrån??
Kahula finns nu inte idag men mina barn kommer ihåg honom o äldsta dottern har nu skaffat hund. Vad blev det jo en Samojed som heter Nemo.
Fel det blev två den andra heter Sony:)
Kortet är på Nemo
#10 - 5 augusti 2005 23:08
plågeri och mer plågeri...

Liten parentes, bara till dig strider... Har du anmält det där utestället i Östersund än för att de spelar för hög musik för sina fiskar?? Ta det på samma gång annars vettja ;)

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=68277

Förmodligen ringer du till samma person som du gjorde i december. De ser nog ingen skillnad på fiskar eller voffsingar. Plågeri som plågeri... anmälan som anmälan...
#11 - 5 augusti 2005 23:58
[QUOTE=Lenmar]Liten parentes, bara till dig strider... Har du anmält det där utestället i Östersund än för att de spelar för hög musik för sina fiskar?? Ta det på samma gång annars vettja ;)

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=68277

Förmodligen ringer du till samma person som du gjorde i december. De ser nog ingen skillnad på fiskar eller voffsingar. Plågeri som plågeri... anmälan som anmälan...[/QUOTE]

Oj oj vad mycket det vart nu:D

Utestället är ej anmält men jag har mailat dem anonymt, och ej varit på stället sedan dess...

Och det där med att rekomendera att han betalar för att någon går ut med vovven, var ju för enkelt för att jag skulle komma på det:)

Sen är jag väldigt ledsen om det skulle vara så att jag kränkt personen i fråga, då jag aldrig kan tro att detta kan vara att bryta tystnadsplikt, men om ni vill att jag skall ta bort tråden kan jag göra det, jag vet iaf hur jag skall handskas med detta.

Och för övrigt är min tjej väldigtdjur och hund van, och jag litar till 100% på hennes bedömning av hunden, samt att det är rätt dumt att uttala sig om hur vida men tjej bryr sig om mannen eller inte, då hans situation jag ej tänker ta upp här pga tystnadsplikten... Iaf är frivillig.

Jaja, tack för hjälpen iaf, sen tror jag såhär i efterhand att jag inte beskrev nog allvarlig, och att jag ev skulle vara mer anonym, men jag antar att ni förstår att vi menar väl.

Tack/ Nicklas
#12 - 6 augusti 2005 00:19
Lite min point. Tystnadsplikten kan aldrig gälla hunden, men säkert är ju relationen till uppdragsgivaren förstörd om man gör en anmälan. Men man måste vara säker. Vad vill hunden??? Mår den fysiskt/psykiskt dåligt?
#13 - 6 augusti 2005 00:28
Jag fick rätt dåligt samvete nu, vad jag förstått så innebär sekretesslagen/tystnadsplikt att man ej får sprida sådant som kan skada personen i fråga eller personer relaterade till denne.

Och jag har fått de svart som behövs, och vill ej nu förklara situationen vidare pga min osäkerhet om detta.

Men hur som helst krävs en lösning, som blir bäst för alla parter.

Jag vill inte gärna att ni ska tro att jag är elak pga detta inlägg, ville ju bara ha hjälp med hur man skulle bära sig åt som det står i topicen..

jaja, nu ska jag sova, tack för svaren och god natt.

Om nån moderator har lust kan han radera tråden
#14 - 6 augusti 2005 00:39
[QUOTE=strider]Jag fick rätt dåligt samvete nu, vad jag förstått så innebär sekretesslagen/tystnadsplikt att man ej får sprida sådant som kan skada personen i fråga eller personer relaterade till denne.

[/QUOTE]
Sov lungt o du behöver inte ha dåligt samvete. Inget fel är begånget.:) :)
#15 - 6 augusti 2005 03:05
Kanske var det bra att du skrev här så du fick vinkla vyerna och hitta alternativa lösningar som passar gubben och hunden och din flickväns och ditt samvete.

Att anmäla är ett dåligt alternativ. Att lösa problemet med tex en som rastar hunden en längre stund om dagen är en mycket bra lösning. Då kan gubben ta några korta vänder resten av dagen.
#16 - 6 augusti 2005 03:23
Denna "gubbe" som du talar om har ju hjälp från hemtjänsten. Så han klarar ju inte att ta hand om sig själv helt och hållet.
I stället för att anmäla honom för att han vanvårdar sin kankse bästa vän så tala med hans förmyndare eller hans godeman så ordnar dom någon som kan rasta hunden. Det är ju en del av deras jobb, att hjälpa och ordna.
Bryr dom sig inte om det så kan du säga till dom att dom inte har i det yrket att göra, dom har en del ansvar.
Annars kan du eller din flickvän kanske komma överens med mannen att du/ni går ut med hunden.
Om nu hunden är 8 år och överviktig så behövs det inte så långa promenader.
#17 - 6 augusti 2005 08:52
Strider> Jag ser positivt på att du och din flickvän är engagerade för visst behövs det fler människor som vill "ta tag i saker". Jag vill samtidigt att ni tar i betänkade hur det vore att bo helt ensam, inte ha möjlighet att röra på sig som man ville, ingen att prata med... Stirra in i väggen dag ut och dag in och bara vänta på att livet tar slut. Detta är en realitet för många av våra äldre och "tack" vare resursproblem (och ovilja att förstå) så skall inte hemhjälpen sätta sig ner en halvtimma, ta en kopp kaffe och snacka skit med gubben eller gumman en stund.

Hur mycket värd tror du en hund eller katt är för en sådan människa? Det finns undersökningar på gravt dementa människor vars hälsotillstånd förbättrats endast genom att någon kom dit med en hund hatt eller kanin som denne människa fick sitta och klappa en stund. Tyvärr får vi inte göra så längre eftersom vi måste tänka på personalens allergier... :/

/J

Annons