Hur alivar man en fisk på bästa sätt??

#1 - 13 april 2008 13:55
hej jag undrar hur man avlivar en fisk?:confused:vissa säger att man ska koka den och andra säger att man ska huggaav huvet eller frysa den.så hur ska man göra??vissa säger också att man ska mosa huvudet med en hammare:(
#2 - 13 april 2008 14:00
Hugga huvudet är det klart lindrigaste, lättaste och snabbaste sättet att ta bort en fisk på.
#3 - 13 april 2008 14:04
ok men kan man inte koka??
#4 - 13 april 2008 14:05
Kan kan man ju göra om man gillar att plåga fiskarna;). Det är ett av de mest plågsamma sätten så hoppa över det.
Bilagor:
#5 - 13 april 2008 14:08
ok men fiskan dör ju på en gång när man kokar
#6 - 13 april 2008 14:24
Lones skrev:
ok men fiskan dör ju på en gång när man kokar

Läs detta visserligen 5 år gamla inlägget
http://www.zoopet.com/forum/showpost.php?p=367030&postcount=10
#7 - 13 april 2008 15:01
Det är ju inte så lätt att hugga huvudet av en 2 cm fisk!!! Hur gör man då??? Det är ju svårt att kasta en så liten fisk också, de sitter ju nästan fast i handen...
Phu... Jag håller med Lones.. det är svårt att veta vilket sätt som är bäst, jag har jättesvårt att avliva fiskar.. på senaste tiden har jag låtsas som att fisken nog kommer att piggna till och så har de fått självdö :( rent självbedrägeri.. det är ju defintivt det allra plågsammaste sättet att dö på men diskussionen om vad som är ett vänligt sätt och svårigheten att hitta ett optimalt sätt har fått mig att stoppa huvudet i sanden, lite grann.. [:o] [:-174]
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 13 april 2008 15:14
Katharina skrev:
Det är ju inte så lätt att hugga huvudet av en 2 cm fisk!!! Hur gör man då???

Använd en sax
#9 - 13 april 2008 15:19
Använd en sax

Hua hua... Ja, jag kan kanske fråga sambon... [:o] erbjuda mig någon gentjänst eller så... [:o] [:-174]
#10 - 13 april 2008 15:25
Katharina skrev:
Hua hua... Ja, jag kan kanske fråga sambon... [:o] erbjuda mig någon gentjänst eller så... [:o] [:-174]

Det kan inte vara så svårt, han är ju man:p;)!
#11 - 13 april 2008 15:30
Det där är ju lite märkligt med tanke på att man ofta läser om kokning av fisk här på forum. Alltså inte märkligt att det är "icke tillåtet", utan märkligt att folk använde sig av det.
Jag avlivade en helt nyköpt guppy för en tid sedan, efter att, vad det verkade, något spruckit i magen: jag lade den i en påse så fort jag bara kunde och i samma tempo klappade jag till med en hammare.
Den dog definitvt.
#12 - 13 april 2008 15:35
Småfisk brukar jag kasta i golvet i dushen ett par gånger men man kan även lägga den i en öppen tidning, vik ihop tidningen o stampa eller slå där fisken ligger, den dör garanterat.

Är fisken lite större brukar jag dänga håven med fisken i toastolen eller tvättstället några gånger men se till att den är död o inte bara medvetslös om/när du spolar ner den.

Dessa metoder har då alltid funkat för mig o fiskarna har gått vidare utan större lidande, i alla fall om man jämför med dom flesta övriga mer eller mindre naturliga dödsfall i akvariumen som kan vara ganska utdragna o plågsamma.
#13 - 13 april 2008 16:36
Men plågas de inte av att vara ifrån vattnet då? Det tar ju ändå en stund för den att dö om den först ska tas ur vattnet och sen få huvudet avskuret...
Själv har jag inte behövt avliva någon fisk än men jag har också funderat på detta.
#14 - 13 april 2008 17:14
Jag tar och lägger fisken i en plastpåse, typ genomskinlig 5 liters. Ta inte mindre påse för då blir hävkraften för svag. Sen dänger jag den ca 5 gånger med all kraft i diskbänken och i och med att påsen är genomskinlig ser du ganska snabbt att firren är stendöd. Blir liksom en simmig smörja runt den.
Koka fiskar som avlivning var det värsta jag har hört, vem kommer på en sån sak, och framför allt hur kan någon tro att det skulle vara den lindrigaste metoden. Har inte forskat i ämnet men man får ju utgå ifrån, och hoppas, att fiskarna vid sådana tillfällen slängs ner i kokande vatten och inte får koka med i uppkoket så att säga.
#15 - 13 april 2008 17:19
huuu.. jag skulle aldrig klara av att avliva någon utav mina fiskar :(
Ja e för vek
#16 - 13 april 2008 17:55
Hmmm... Undrar vad veterinären säger om man ringer och säger att man har en akvariefisk som behöver avlivas :p
#17 - 13 april 2008 17:58
Nina82 skrev:
Hmmm... Undrar vad veterinären säger om man ringer och säger att man har en akvariefisk som behöver avlivas :p

500 kr plus resekostnader...
sorry, kunde inte låta bli [:o]
#18 - 13 april 2008 17:59
De fiskar jag avlivat har jag rullat in i lite papper och släppt något tungt på, exempelvis böcker. Men de fiskarna har ju varit rätt små.
#19 - 13 april 2008 18:08
Min kompis hade en Guldfisk som simmade på sidan och då la hon ner den i kokande vatten och den dog direkt eftersom den inte rörde sig och ögonen blev helt blåa. Men vattnet måste verkligen vara jättevarmt för att den ska dö på en gång. De ligger ju inte direkt och sprattlar utan de dör på stuts.
Så kommer jag döda mina fiskar om det så behövs för jag skulle aaaaldrig klara av att mosa den med en hammare eller hugga huvudet av den!! :(
#20 - 13 april 2008 18:16
Jag gör som Agnez. Fungerar snabbt och det är minimala risker för misslyckande. (5 cm den största jag avlivat på detta sätt).
Plockar fram en frysplastpåse, rullar i ordning den bredvid akvariet. Fångar fisken i håven, snabbt över i påsen, knyter till påsen, dänger påsen hårt i golvet två gånger. Tar allt som allt bara några sekunder från infångst till död.
#21 - 13 april 2008 18:21
Svår situation det här! Jag har bara fått fiskar som dött i karet via åldern, hade dock en guldfisk i höstas som fick mask och vart sjuk, det var den enda fisken jag fick ''avliva''. Den fick jag spola ner i toaletten....
#22 - 13 april 2008 18:25
Själv har jag haft en skärbräda och en vass kniv liggandes brevid akvariet när man måste avliva nån fisk.
Men måste säga det finns anledning till att man har förbjudit vissa sätt som avlivning.
Så klarar man inte av att ha ihjäl fisken på ett lämpligt sätt så får man be nån annan hjälpa till med det.
Bilagor:
#23 - 13 april 2008 18:31
soffan96 skrev:
Min kompis hade en Guldfisk som simmade på sidan och då la hon ner den i kokande vatten och den dog direkt eftersom den inte rörde sig och ögonen blev helt blåa. Men vattnet måste verkligen vara jättevarmt för att den ska dö på en gång. De ligger ju inte direkt och sprattlar utan de dör på stuts.

Så kommer jag döda mina fiskar om det så behövs för jag skulle aaaaldrig klara av att mosa den med en hammare eller hugga huvudet av den!! :(

Du läste aldrig Guy Palms länk?
#24 - 13 april 2008 18:45
Aircut64 skrev:
Svår situation det här! Jag har bara fått fiskar som dött i karet via åldern, hade dock en guldfisk i höstas som fick mask och vart sjuk, det var den enda fisken jag fick ''avliva''. Den fick jag spola ner i toaletten....

Spolade du ner den levande??
#26 - 13 april 2008 19:17
usch! va hemskt...
#27 - 13 april 2008 19:23
Vet inte...
Skulle tro att en mixer med lite vatten i går väldigt fort det med.
Men kan bli en del att diska innan man använder den i köket nästa gång.
#28 - 13 april 2008 19:41
[FONT=Comic Sans MS]Jag gör oxå som Agnez. Lägga fisken i en påse och några hårda däng i diskbänken. Det måste ju ändå vara det bästa. Har lite svårt att klippa av huvudet på fisken och kokning är ju helt otänktbart.[/FONT]
#29 - 13 april 2008 19:43
Då använder du det här.. för att bli av med fiskmäsken..
#30 - 13 april 2008 19:50
en liten fisk dör nog direkt om man doppar den direkt från karet med en håv i 100 C vatten (kan ju inte bli varmare).
#31 - 13 april 2008 20:00
KAn man inte hälla kokande vatten på den för då dör den ju på direkten och den hettas inte upp och plågas tar typ 1 sek
#32 - 13 april 2008 20:02
Gaffel skrev:

Du e ju för rå...;)

Man kan ju slänga i lite halvtinade jordgubbar, vaniljglass och mjölk samtidigt och säga -vassego älskling, en milkshake....om gubben varit
dum t. ex. ...hihihi.:D
#33 - 13 april 2008 20:07
Gör det med en kulfisk om du vill bli av med gubben :p
#34 - 13 april 2008 20:08
Agnez skrev:
Du e ju för rå...;)

Man kan ju slänga i lite halvtinade jordgubbar, vaniljglass och mjölk samtidigt och säga -vassego älskling, en milkshake....om gubben varit

dum t. ex. ...hihihi.:D

Undrar jag vem som är rå ;):p
#35 - 13 april 2008 20:11
jo kul fisk måste nog vara dewt effektiva Sättet om det ska gå naturligt till... och passa i alla akvarium.. blir iof lite jobbigt ifall man har en 40 cm PÅfågel eller en annan stor fisk...
Gravad Påfågel med Neonsås?
#36 - 13 april 2008 20:37
Gravad Påfågel med Neonsås?

haha:D
#37 - 13 april 2008 21:27
Jag kör med en stor och vass sax. Finns nog inget trevlig sätt att avliva en varelse på. Man får gå tillväga på det vis man själv pallar med.
#38 - 13 april 2008 22:06
taiyo skrev:
Spolade du ner den levande??

Japp hihi klantigt men det läskiga var att den inte spolades med :P en halvtimme efter när jag skulle på toa så hörde jag något plaska där inne...Gick in för o kolla vad det var så såg jag att den simmade runt där hhhahahha :P sedan så dog den bara ''sådär'' helt plötsligt ^^ . Sedan så spolade jag ytterligare en gång.
#39 - 13 april 2008 22:12
Jag frågade en veterinär en gång vilket sätt som var det bästa att avliva en fisk på. Just den veterinären jobbar mkt med reptiler/exotiska djur, och hon sa att det bästa är att släppa fisken i kokande vatten. Om man är blödig så kan man låta den simma en stund innan i typ Ramlösa så att de blir lite slöa av koldioxiden, och sedan släppa den i det kokande vattnet. Konstigt om det skulle vara förbjudet och att hon skulle rekommendera det...:confused:

Att koka upp vattnet med fisken i har jag aldrig hört talas om, det känns uppenbarligen som ett betydligt grymmare sätt...
#40 - 14 april 2008 06:49
Äsch däng den i diskbänken bara! Jag vet härdade labbsköterskor som regelmässigt gör så med råttor och möss. Mindre blodigt än den lilla avlivningsgiljotin som de har tillgång till!
#41 - 14 april 2008 07:22
Jennypenny skrev:
Jag frågade en veterinär en gång vilket sätt som var det bästa att avliva en fisk på. Just den veterinären jobbar mkt med reptiler/exotiska djur, och hon sa att det bästa är att släppa fisken i kokande vatten. Om man är blödig så kan man låta den simma en stund innan i typ Ramlösa så att de blir lite slöa av koldioxiden, och sedan släppa den i det kokande vattnet. Konstigt om det skulle vara förbjudet och att hon skulle rekommendera det...:confused:

Att koka upp vattnet med fisken i har jag aldrig hört talas om, det känns uppenbarligen som ett betydligt grymmare sätt...

Du kan ju be din veterinär läsa på vilka regler som gäller inom EU

AVLIVNING AV FISK

Till att börja med så ska man se till att hanteringen av fisken är så skonsam som möjligt, men det gäller ju i all hantering av akvariefisk. Behandla den inte mer stressande än vad du skulle göra med din finaste dyrgrip som du flyttar mellan akvarier.

Fiskar ska avlivas på något av följande sätt (EU regler för försöksdjur)

1. Avlägsna huvudet med en kniv (små fiskar går det nypa av huvudet på).

2. Hårt slag i huvudet (skall för försöksfisk förenas med att huvudet avlägsnas från kotpelaren (skära av eller bryta nacken) eller att hjärnan förstörs med ståltråd eller kniv).

3. Om fisken är så stor att det inte går göra som ovan så ska den strupskäras. Det är även den avlivningsmetoden som rekomederas till sportfiskare och avblodning ger dessutom bättre livsmedel.

4. Gift. Det enda tillgängliga för akvarister är nog nejlikolja men personligen rekommenderar jag att undvika giftanvändning samt att undvika att experimentera med giftdosering.

Följande avlivningsmetoder är INTE ACCEPTABLA enligt EU reglerna.

1. Avkylning och frysning anses som oacceptabelt. Orsaken är att det tar så lång tid. Forskare som jag har varit i kontakt med nämner även försök som visat att fiskar blir extremt stressade när vattnet fryser.

2. Kokning anges som olämpligt. En liten fisk som läggs i mycket vatten dör nog omedelbart, men en avlivningsmetod anser jag ska vara generellt användbar och jag har läst om människor som fått koka stora ciklider i flera minuter innan de slutar dunka mot locket i kastrullen. Jag vet att många avlivar fisk genom att helt enkelt sätta håven under varmvattenkranen. Jag har även hört att det finns personer som ställer en kastrull med fisk på plattan och slår sedan på den. Allt detta är förstås förkastligt! Därför avråder jag bestämt från kokning! En vacker dag tar ”vi alla” av stress och slöhet till vår ”standardmetod” och använda den på all fisk, och då måste standardmetoden fungera väl!

3. Spola ner i toaletten är självklart förkastligt liksom kvävning, lägga fisken på land och liknande.

4. Sist, men inte minst, DET ÄR HELT FÖRKASTLIGT ATT SLÄPPA UT FISKEN I NATUREN! Den kommer troligen att gå en lång och utdragen död till mötes. I värsta fall överlever den och kan då påverka våra inhemska fiskar. Det finns även risk för sjukdomsspridning.
#42 - 14 april 2008 10:43
Alltså den här debatten tycks ju ha tagit proportioner utöver själva ämnesområdet.

Det i särklass enklaste och rimligen också mest skonsamma torde ju vara att lägga fisken i en hållbar plastpåse och antingen kasta den hårt i golvet eller slå den i något hårt.

Omedelbar och fullständigt smärtfri död. Inget går snabbare.
#43 - 14 april 2008 11:21
perfetto skrev:
Alltså den här debatten tycks ju ha tagit proportioner utöver själva ämnesområdet.

Det i särklass enklaste och rimligen också mest skonsamma torde ju vara att lägga fisken i en hållbar plastpåse och antingen kasta den hårt i golvet eller slå den i något hårt.

Omedelbar och fullständigt smärtfri död. Inget går snabbare.

Så gör vi oxå..

Ser kanske skumt ut när man springer ut på yttertrappan och dänger en plastpåse i betongen en 5-6 gånger men. :p
#44 - 14 april 2008 11:47
Det är bara att acceptera, det enda som gäller är att avlägsna huvudet på ett välplanerat och snabbt sätt med rätt verktyg. Allt annat är ursäkter för att man är så blödig, skall fisken verkligen behöva lida för att man är blödig? Alla känner någon som klarar det om man inte själv klarar av det.

Debatten är helt överflödig, däremot kan det finnas dom som helt enkelt inte vet hur man skall gå tillväga, läs Guy Palms inlägg.

Mvh Jari
#45 - 14 april 2008 11:52
Jag är för blödig.. hoppas jag aldrig behöver göra det.
Annars får ja ringa
A) Min polare som har vart snickare på NCC sedan han börja gymnasiet
B) Min farsa som vart brandman i över 30 år.

Finns nog inte en blödig nerv i någon av dom, särskillt inte när det "bara" gäller en fisk.

Men mina tigerbarber e ju så söta :(
#46 - 14 april 2008 12:10
Är man väldigt "blödig" - som jag är när det gäller djur - är nog det bästa sättet att UNDVIKA att skära huvudet av djuret (vilket även kan ske felaktigt så att det inte är direkt dödande), utan alltså slå ihjäl fisken i en påse. Ingen fisk överlever en hård smash rakt i betong, och du slipper se resultatet.
#47 - 14 april 2008 12:22
Hur man nu kan misslyckas med att klippa huvudet av en liten fisk övergår mitt förstånd.
#48 - 14 april 2008 12:37
Gaffel skrev:
Hur man nu kan misslyckas med att klippa huvudet av en liten fisk övergår mitt förstånd.

- Jodå, fisken sprattlar till och du klipper lite snett där kroppen är tjockare/hårdare, och vips har du en svårt skadad firre som sprattlar i smärta. Vi talar inte alltid om fiskar på ett par centimeter.

Nej inte stor risk för en van avlivare, men väl för någon som redan från början är lite nervös?
#49 - 14 april 2008 12:56
om man e en "Van avlivare" borde man ju inte direkt fortsätta med Akvaristik ;P
#50 - 14 april 2008 13:22

- Man kan ju ha fiske som hobby utan att för den delen avliva "tamfisk" : )

En jägare går ju inte runt o skjuter tamkaniner hemma i husen.
#51 - 14 april 2008 14:30

Har man hållit på med sportfiske i hela sitt liv så kan man rätt mycket om hur en fisk är beskaffad inte bara utanpå. Så i mitt fall har jag gått från van "avlivare" till att i princip enbart syssla med akvaristik. Fallena att avliva en akvariefisk är få och det tar emot men det har inget som helst med att göra hur det bör göras. Det skall alltid göras rätt. En brutal metod kan vara den rätta metoden ur fiskens synpunkt.. men har man sett för mycket disney, det är då det är frågan om man skall hålla på med akvaristik ;)

Mvh Jari
#52 - 14 april 2008 15:25
Guy Palm skrev:
Du kan ju be din veterinär läsa på vilka regler som gäller inom EU.

Jag tror hon vet vilka regler som gäller....;)
Jag har även läst alla punkter som du radar upp i ett tidigare inlägg.

Jag själv tycker att det är en stor skillnad att hålla en fisk under varmvatten eller att släppa den i kokande vatten. Den fisk som överlever i flera minuter efter att den blivit släppt i kokande vatten måste vara av stålmannensort...:D

Själv bankar vi ihjäl de fiskar som av olika anledningar måste avlivas. Fast vid ett tillfälle så provade vi att släppa en fisk i kokande vatten. Kan säga att den dog omedelbart... Kändes lite äckligt dock...:p
#53 - 14 april 2008 15:38
Slår man ihjäl den i en påse kan påsen gå sönder och fisken dör inte. Bättre att kasta ett rejält kast i backen i stället

Annons