Ursprungligen skickat av Puffbum
Att sedan mata andra fiskar med yngel tycker inte jag är fel, inte heller att driva upp fisk för just det syftet. Däremot att köpa nått som man sedan slår ihjäl när man tröttnat på det ser jag som lite mer suspekt.
Fast egentligen så är det väl samma sak. Att driva upp sebraciklider eller guppy och sedan mata en rovfisk då det börjar bli för mycket yngel i yngelkaret är väl egentligen samma sak som att skaffa en monsterfisk och sedan avliva den då det börjar bli "för mycket monsterfisk" i akvariet. Ödet är bestämt för båda, det är egentligen bara avlivningsmetoderna som är annorlunda. "Foderfisken" dör mellan käftarna på rovfisken och monsterfisken dör mellan skärbräden och knivseggen...
Att foderfiskens död skulle vara mer legitim för att den kommer till nytta är ju enkelt att ändra på genom att skärna ner monsterfisken i bitar och mata de övriga fiskarna. Ju större fisken är desto mer mat blir det och desto mer nytta kommer den till. ;)
Hehe du förstår säkert att jag bara vill retas lite och ställa till med lite oreda i ditt och de andras resonemang. ;) Men jag tycker det är intressant att se hur folk reagerar då man ger dem valet att börja värdesätta livet hos olika fiskar, det kan komma fram duktigt knasiga argument ibland och dubbelmoralen brukar bli rätt tydlig hos många.
För min del så är anledningen till avlivningen rätt ovesäntlig, jag sysslar med rovfiskar och skulle jag börja tänka moraliskt på detta så skulle jag vara tvungen att sluta med hobbyn. Huvudsaken för mig är att avlivningen sker snabbt och på ett korrekt sätt, rovfiskar som sliter sönder och skadar sina byten allvarligt är inte välkomna hos mig, bytet ska ätas upp så snabbt som möjligt efter attacken. Och avlivningsmetoden utanför karet måste gå lika snabbt, kniv och skärbräda anser jag vara de enda verktygen man behöver.
Mvh Fredrik