Mitt akvarium är överfyllt i väntan på överflyttning och fiskarna flockas som en hel armé mot mathålet vid matdags. De hoppar, plaskar, stänker vatten på mig och skapar sådana "svallvågor" att hälften av flingfodret jag har i börjar sjunka innan de har börjat äta av det. De är omättliga, ser alltid ut som om dom inte har fått mat på en månad, detta oavsett hur mycket jag matar. Därför har jag börjat ta bort båda täckglasen vid fronten och sprider ut maten längs med långsidan, så det sprider sig över en större yta. Brukar mata rätt varierat med olika typer av flingfoder, röda mygglarver och räkor. Då och då skär jag till lite större räkbitar som fiskarna inte kan svälja hela utan får simma omkring och ta några tuggor av resten av kvällen, de verkar uppskatta att ständigt ha något att tugga på. Vegetabiliska depotfoder i pelletsform som man ger malarna som kosttillskott brukar också få fiskarna sysselsatta en lång stund, även om det bara är sugmalarna som under natten lyckas suga i sig innehållet. Därvid undviker man övermatning (tror jag i alla fall). Det där snacket att man inte ska ge mer mat än fiskarna kan äta upp under två minuter är oftast en omöjlighet att beräkna, då i alla fall mina fiskar gladeligen skulle kunna käka upp 1/4 burk under den tiden. Så man får väl gå på fingertoppskänsla och se hur mycket smått oätät foder som virvlar runt i vattnet, blir det mycket sådant har man nog övermatat. Att du snabbt får mycket gojs i sanden brukar vara ett tecken på just övermatning, vidare så tror jag att du ska slamsuga högst ett par gånger om året, för att inte förstöra den viktiga biologiska bakteriefloran i sanden. Men det är bara min lilla åsikt. Andra kanske säger tvärtemot. Ha´re så bra Morsan ;-).