hungriga ?

#1 - 28 juni 2005 08:38
Kan fiskar känna av att dom är hungriga `?
#2 - 28 juni 2005 09:00
Det vanligaste svaret man brukar få är Nej, samma sak att dom inte kan känna sig mätta vilket gör att vissa fiskar kan äta ihjäl sig.

Hur mycket sanning det ligger i det eller om det finns någon forskning bakom har jag dock ingen aning om, men det är oftast det man hör.
#3 - 28 juni 2005 09:19
Jag tänkte väll det eftersom de kan äta tills de dör så de har nog inte nån känsla om dom är hungriga eller mätta.
#4 - 28 juni 2005 17:46
...tänkte bara säga att jag nyligen läst en akvariebok (kommer inte ihåg namnet nu, den hade iaf 10+ år på nacken) och där stog det att fiskar INTE kan ta död på sig själv med mat, enda chansen att dom äter för mycket är om dom inte har fått mat på ett tag och då slukar för mycket. om man matar regelbundet så borde ju inte det vara något problem. hur mucket trovärdighet den boken har nu kanske går att ifrågasätta...men jag litar på det =)

// SeanChai
#5 - 26 juli 2005 20:33
Kan man se på malawi ciklider när dom är hungriga?
#6 - 26 juli 2005 20:52
jag kan se skillnad på kardinaltetrorna om inte matningen gjorts dan innan blir mer på men äter mer kan ja inte svara på.

platyna är lika på oavsett vad.
#7 - 28 juli 2005 14:27
hur ofta ska man mata malawi ciklider? Ungefär hur mycket ska man ge dom per gång?
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 28 juli 2005 15:08
Om det handlar om ett foder som sväller i vatten så kan fiskarna äta ihjäl sig - om inte så kan de inte det (åtminstone inte över en kort tidsperiod).
Ändå är den absolut vanligaste dödsorsaken för mycket mat i akvariet eftersom övermatning innebär att matrester förmultnar och det det blir mer skit från fiskarna - allt detta gör vatnet sämre.

Så man kan säkert säga att 90% av alla dödsfall har sitt ursprung i för mycket mat i akvariet och långt mindre än 1% i för lite mat.
Nästan hur lite man än ger så kommer de att få mer föda och dessutom proteinrikare föda än de får i sin naturliga miljö.

Själv matar jag en gång om dan och brukar hoppa över 1-2 dagar i veckan. Det viktiga är dock inte antalet gånger utan att man aldrig ger mer än vad som äts upp på 1-2 minuter. Mina fiskar svälter definitivt inte ihjäl - tvärtom så dör de aldrig så jag får aldrig köpa nya fiskar:p
När jag nyligen flyttade mina akvarier så tvingades jag avliva mina Melanotaenia boesemani - de hade jag fått av odlare 1996 eftersom han då hade slutat odla på dom (pga att de blivit för gamla och gav för få yngel)!!!!

Kan man se på malawi ciklider när dom är hungriga?

Dom verkar ALLTID hungriga.

Annons