Hungrig eller kräsen

#1 - 15 januari 2009 20:38
Hjälp min äppelsnäcka käkar upp en pogestemon som jag köpt häromdagen. Den ger sig inte på växter annars...varför just den här växten? Är det någon delikatess för snäckan? Den var svår att få tag i...
Kolla hur hon smaskar i sig 55 kr [:-111]
#2 - 16 januari 2009 18:31
Nu är växten nästan helt uppäten :( Finns det andra växter som äppelsnäckor gillar, någon som vet så jag inte köper i onödan?
#3 - 16 januari 2009 19:45
mina äppelsnäckor har inte ätit av mina växter å då har jag ett 30-tal snäckor(stora som lägger ägg) men däremot får dom gurka broccoli algtabletter sallad mm så de är väl mätta å inte behöver ge sig på växterna, men det är min teori
#4 - 16 januari 2009 20:31
Unga späda nyplanterade skott av vallisnera tuggade dom i sig på ett nafs..
#5 - 16 januari 2009 20:36
Din teori stämde bra, jag satte snäckan på en salladsbit och den åt med förtjusning :) Pogestemon smakade kanske som en sallad? snäckan åt ju aldrig upp andra plantor. Jag ska variera kosten mer i forstättningen, tack för tipset.
#6 - 16 januari 2009 20:37
doppingen skrev:
mina äppelsnäckor har inte ätit av mina växter å då har jag ett 30-tal snäckor(stora som lägger ägg) men däremot får dom gurka broccoli algtabletter sallad mm så de är väl mätta å inte behöver ge sig på växterna, men det är min teori

Din teori stämde bra, jag satte snäckan på en salladsbit och den åt med förtjusning :) Pogestemon smakade kanske som en sallad? snäckan åt ju aldrig upp andra plantor. Jag ska variera kosten mer i forstättningen, tack för tipset.
#7 - 16 januari 2009 20:43
Gaffel skrev:
Unga späda nyplanterade skott av vallisnera tuggade dom i sig på ett nafs..

Vallisnera har jag och snäckan rör inte den, det var något speciellt med pogestemon verkar det som

Annons