[QUOTE=qenzo]Noskvalster SKA behandlas då det annars kan orsaka framtida problem. Ta kontakt med din veterinär och få hunden undersökt.
För att hålla kvalster bort i framtiden får du främst sluta låta hunden hälsa på andra hundar.
Jag har vid ett flertal tillfällen haft kvalster på mina hundar, pga andra hundar. Så jag har nu minimerat min hunds sällskap massor, 2-3 hundar totalt.
Är hunden förkyld finns även medicin mot det, även om det vanligtvis inte behandlas alls.
Mitt råd är som ovan: Kontakta veterinär.[/QUOTE]
Hej, jag har varit i kontakt med vet. flera ggr pga misstänkt noskvalster. Det finns lika många svar som det finns vetrinärer! Jag har aldrig behandlat sedan jag har fått till svar att det är svårt att fastställa just noskvalster sedan dom lever inuti näsan och att det tar upp till 2 veckor innan symptomen försvinner...vilket dom oftast hinner göra även utan behandling. Som någon skrev...upp till 75-95% av alla hundar har noskvalster...det är mängd samt härdighet hos hunder som avgör om man ser några symptom.
Fast till hon som startade tråden säger jag: Gör det som känns rätt för dig, avvakta eller kontakta vetrinär!!!