Jag håller självfallet med att hundägare inte får släppa sina hundar på det här sättet.
Men råkar man ut för en riktigt aggressiv hund eller om man är osäker så kan det hjälpa om man också
- vänder bort huvudet
- blinkar långsamt utan att titta på hunden
- gäspar ordentligt flera gånger
- slickar sig om munnen, stora glass-slick ska det vara.
- sakta sträcker armarna nedåt-framåt, ungefär som en hund eller katt som sträcker på sig.
- undviker all direkt ögonkontakt.
Det finns en otroligt intressant liten bok av Turid Rugaas som heter "Hundens egna signaler" som handlar om de signaler hundar använder sinsemellan.
Det stämmer vad du säger. Men blir man attackerad är alla råd som bortblåsta.
Min hund blev attackerad av två hundar.
På hundsidor vid liknande scenario säger många sparka mot hundarna osv.
Men när man är i situationen tänker man inte, bara gör. Inte lätt att sparka mot två stora ilskna hundar.
För mig var det att skydda hunden, han är stor så jag ställde mig över honom. Allt jag hade var en nyckelknippa. Plus en telefon så jag kunde ringa min man som kom till hjälp.
Veterinärerna sa att en liten hund hade varit död. Man blir rädd när en hund går till anfall. Det tar lång tid att komma över.
Som svar till Nilsrolf polisanmäl, det händer inget första gången men gör hunden samma igen så utreds det.
Hundarna som var på min har varit på andra innan, men ingen har polisanmält så vår polisanmälan gav inget den här gången. Jag vågar inte gå där mer, men hör hur de beter sig. De andra har inte anmält för de är grannar.
Så polisanmäler du inte kanske det blir svårt för nästa som polisanmäler och råkar än värre ut för hunden.