Ett renrasigt helvete.
Någon som såg dokument utifrån om rashundar?
Komentar.
http://svtplay.se/v/1497320/dokument_utifran/ett_renrasigt_helvete?cb,a1364145,1,f,103473/pb,a1364142,1,f,103473/pl,v,,1497320/sb,p103473,1,f,-1
drd skrev:Helt jävla otroligt att höra chefsdomaren på Crufts säga att schäfern ska se ut som dom stackarna på utställningen som knappt kan gå.....:mad:[:(!]
Vilka satans idioter som föder upp missblildade hundar i generation efter generation.
Sitter nästan med tårar i ögonen när jag ser detta program för jag förstår inte människorna som låter det pågå, som boxern med epilepsianfall flera gånger i veckan eller king cavalliern med för stor hjärna som inte får plats i skallen. :(
eMilu skrev:Det är hemskt! Såg ni Uppdraggransknings program tidigare om Spanska ''gatuhundar''. Det var också hemskt. Fattaar inte hur man kan behandla oskyldiga djur som inte kan försvara sig själva på det där viset. Man blir så less! Folk som behandlar hundar och andra djur illa borde själva sättas i en trång bur och lida.
Nubi skrev:BYT UT!!
Gamla generationen av rasbestämmande borde få gå i pension så att nya sunda människor kan rasbestämma hur rasen ska se ut.
[:(!][:(!][:(!]
Inka skrev:Det där programmet var ju ingen kul syn. Rasavel i all ära, men nog fasen ska sundhet gå före utseendet. Jag menar, en bra uppfödare är för mig en som direkt tar hundar ur avel om det visar sig att de bär på nedärvbara defekter eller om nära släktingar blir sjuka i något som kan vara ärftligt.
För mig är det rent logiskt att om man vill ha hund så älskar man hundar. Då borde man också vilja deras bästa. Alltså borde man satsa på att få fram friska hundar. Var går det fel nånstans?
starcastle skrev:Hos Collie räknar man med att 75% av världspopulationen bär på mutationen i enkel eller dubbel uppsättning och endast 25% är fria från den.
MDR1 märks inte så länge hunden inte får "fel" medicin men om en hund bär defektgenen i dubbel upplaga så är den felaktiga medicinen (se ovan) ofta en dödsdom.
Gå in på svenska Collieklubbens hemsida och se vad dom säger om MDR1. Dom rekommenderar att man inte ens ska testa för sjukdomen!!!
Det finns ett gentest där man direkt ser om hunden är fri, enkel- eller dubbelbärare. Om alla avelshundar var testade så vore det enkelt att från och med idag inte avla fram en enda hund till som är dubbelbärare. Det är nämligen dubbelbärare som dör, enkelbärare kan bli sjuka men dör sällan.
Men rasklubben anser att man INTE ska testa...