Hummertortyr?

#1 - 10 juni 2009 11:31
En dansk matskribent står åtalad på Färöarna för brott mot djurskyddslagen genom att ha spisat levande hummer på traditionellt vis:"Kunsten er nemlig at bide halen(=stjärten) af, mens hummeren er levende".
http://politiken.dk/kultur/article728676.ece
Smaklig måltid?
<<<(^:>*
#2 - 10 juni 2009 12:23
Ah, det gamla fina "det är urgammal kultur" försvaret för fånigt beteende. Funkar lika bra för att äta levande hummer som för att bita kulorna av får som kosher/halal slakt som att stena sin olydiga dotter, dvs egentligen inte alls.

Jag har dessutom testat att äta råa räkor, och kan bara undra vad han ätit för sushi när han tycker rå hummer smakar bättre.

Fånigt. Men hela poängen var väl att synas i pressen, och det lyckas han säkert med.
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 10 juni 2009 15:39
I GP stod det att det var en kräfta han åt levande - men strunt samma, lika dumt för det
#4 - 15 juni 2009 12:48
Blä och fy farao.

Men jag kan väl inte påstå att det som Gordon Ramsey gjorde på femman igår var så mycket bättre, när han håvade upp glasålar som han sedan skakade runt i mjöl och stekte medan de fortfarande levde. Men så går det väl till när man ska äta delikatess. :)

Tur att man inte har något större behov att vara på modet. :)
#5 - 15 juni 2009 14:16
maria_ skrev:

Men jag kan väl inte påstå att det som Gordon Ramsey gjorde på femman igår var så mycket bättre, när han håvade upp glasålar som han sedan skakade runt i mjöl och stekte

Det är mycket värre: ål är utrotningshotad, och att äta dem medan de fortfarande är yngel är direkt idiotiskt, både samhällsekonomiskt och ekologiskt.

Det är rätt ironiskt - här i sverige har vi fångststopp på vuxen ål, medan bl.a. England & Frankrike fångar bokstavligen miljarder glasålar och picklar/skickar till japan.
#6 - 15 juni 2009 16:30
tja olika kulturer och olika sätt att se på saker och ting.

var i förra veckan i kina. på onsdagen hamnade vi på en japansk
restaurant, ni vet den där sorten där man sitter framför ett stort
stekbord, så att de lagar maten framför en. Teppenyaki heter stilen.

nåväl, vi sitter där ett gäng och äter den ena godsaken efter den andre.

Så, på bordet bredvid ser vi helt plötsligt att de tar fram 4-5 st rejäla
guldfiskskålar, i dessa "simmar" ett antal havskräftor modell större.

Kocken tar upp en levande kräfta, lägger den på stekbordet, och steker
den levande, den sprattlade villt i kanske 20-25 sekunder, innan kocken
hällde nån sorts sprit på den och tände på.

Tog bort lite av min goda aptit.

Fast jag har sett klart värre saker i Asien än så......

.
#7 - 15 juni 2009 19:54
Jag tycker faktiskt att det är helt vrickat.
#8 - 19 juni 2009 09:38
maria_ skrev:
Blä och fy farao.

Men jag kan väl inte påstå att det som Gordon Ramsey gjorde på femman igår var så mycket bättre, när han håvade upp glasålar som han sedan skakade runt i mjöl och stekte medan de fortfarande levde. Men så går det väl till när man ska äta delikatess.

Va!? Det var ngt av det sjukaste jag har hört![:(!]
#9 - 19 juni 2009 16:15
maria_ skrev:
Jag tycker faktiskt att det är helt vrickat.

tycker jag med...
#10 - 19 juni 2009 19:48
Hur skall äkta insjökräftor tillagas? Bara så ni tänker innan ni klagar på en massa andra kulturer för mycket.

MVH Lasse

Annons