Hummererfarenhet

#1 - 23 november 2007 14:07
Hej Forumet. Jag har sedan strax efter hummerpremiären sparat en fin hane på 1882 gram. Han skulle ätas var första tanken men jag startade upp ett 180-liters akvarium för att spara honom ett tag till festligare tilfälle. Nu har tillgången på hummer i våra fiskevatten varit rätt god så han blev kvar i akvariet alltför länge... Har nu startat upp ett 1000-liters och han verkar trivas mycket bra. Nu har han blivit alldeles för personlig för att ätas! Humle heter han förresten. Vi har akvariet på utsidan med insikt inifrån så temperaturen är inget problem än så länge. (humrar dör vid temp över 22 grade C). Jag undrar om det är någon i forumet som vill dela erfarenheter om humrar i akvarium. Mycket trevliga djur som i stort sett hela tiden pysslar med något!:D
#2 - 23 november 2007 15:32
Vilken otroligt kul idé! Hur länge har du haft honom (vet ej när hummerpremiär sker...) kör du med pump osv? Berätta gärna mer! Och bilder :D
#3 - 23 november 2007 15:41
Ja lite bilder vore på plats annars en skit häftig ide,hur fixar du med vattnet eller tar du nytt ifrån havet vid vatten byte??
#4 - 23 november 2007 15:42
Jag glömde säga välkommen till Zoopet!!
#5 - 23 november 2007 15:49
Ingen egen erfarenhet men vissa här går att klicka på så finns lite att läsa. Har inte kollat så noga på den än men finns nog något nyttigt http://www.lobsterscience.ca/conference/ På AVC LOBSTER finns länkar vidare såg jag som verkar intressanta.
#6 - 23 november 2007 17:37
Hej. Bilder kommer snart. Jag tar vatten från havet. 50 meter till strandkanten så med 100 spänner så var det fixat. Skall fixa med pump och slang men tror att 1000 liter håller rätt länge med rätt rening. Funderar på äggviteskummare. Just nu har jag Fluval 205-filter. Jag byter lite vatten i taget med jämna mellanrum. Har dessutom blåmusslor, tång, sjöstjärnor, 2 sandskäddor, sniglar, och en större havsnål. Alla i fin form so far.
#7 - 23 november 2007 17:47
Hummerpremiären är 1:a måndagen efter 20:e september. Har haft honom sedan början av oktober. Bytte till 1000-liters akvarium för 3 veckor sedan. Han tog en löparrunda direkt! Jag kör med ett Fluval 205-filter (egentligen avsett för ca 200 liters volym, cirkulerar ca 1000 liter/h) Får se om det räcker. Hummern i sig är ju bl.a. en filtrerare, men avsikten är att skaffa rätta grejer. Har ringt runt lite hos fackfolk men erfarenheten är begränsad på saltvattenakvarier i allmänhet och hummerakvarier i synnerhet. Skall sätta in bilder snart. Mvh Pelle

Annons