Hummer (Cherax misolicus)

#1 - 6 november 2004 22:55
Hejsan. Jag har ganska nyligen införskaffat mig en hummer, som inte är ett dugg blå. Den är snarare orange och vit. Är det nån som känner till dessa djur?

Överallt hör jag bara om den blåa varianten. hittade denna http://users.swing.be/sw018249/cherax_mysolicus_uk.htm och den ser ungefär så ut.. något ljusare i färgen, klorna är nästan helt vita. Är rätt säker på att det är denna.

Är det nån som har några skötselråd eller tips? Häromdagen förlorade jag två kampfiskar (Hona/hane) och en scalar pga detta livfulla djur. Kan man förhindra det på nåt sätt?
I djuraffären sa dom att den skulle matas med räkor, kycklinghjärtan och liknande, jag har gjort det, men han äter ändå upp fiskar.

Tacksam för svar
Mvh Kristofer
#2 - 6 november 2004 22:56
En sak till; Hur ofta bör man slamsuga om man har en hummer? Jag tycker det verkar som att det mycket lättare blir dåligt vatten nu. Speciellt efter den stora slakten häromdagen har det blivit klart sämre. Börjar fundera på om det inte behövs nästan varje dag?
#3 - 13 november 2004 09:12
Nej du behöver inte göra rent varje dag.. :-) Mata den med räkar.. För att andra fiskar inte skall ta den gjorde jag en egen matningsverktyg. Jag tog toppen på ett metspö och tejpa fast en gaffel lägst fram, bara att köra ner till honom. enkelt och smidigt. två räkor om dagen så bli han nöjd,
#4 - 17 november 2004 01:50
en fråga till dig deon; hur stor var din hummer? 2 räkor om dagen låter jättemycket. min hummer får en räka varannan dag. han är ca 10 cm lång nu. oftast äter han inte ens upp hela, utan lämnar en del till fiskarna.

Annons