Hummer

#1 - 14 januari 2007 05:39
Hej jag har en hummer i mitt akvarium. Jag fick den av syrran i julklapp. Hon har köpt den på Djurmagazinet i Borlänge. Men jag har sökt och sökt men hittar ingen info om nån hummer till sötvattens akvarium? Men jag har också kolla på kräftor som är ganska lik hummer. Men ingen av dom bilderna på kräftor som jag har sett stämmer in på min. Så jag undrar är det en hummer eller en kräfta? Jag har ingen bild på den nu. Men jag ska låna en högupplöst Canon EOS 350D och ta kort på den och alla mina andra fiskar till nästa helg. Men som sagt kan det vara en hummer? Och hur gäller lagen för sånt? Om den är olaglig varför säljer en sån stor grossist som Djurmagazinet då för?
#2 - 14 januari 2007 07:02
Det är olagligt att sälja det.Hummer är det väl inte den är väl en kräfta som dem kallar för Hummer
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 14 januari 2007 09:34
Som stene skriver - det existerar inga sötvattenshumrar utan det är sannolikt en kräfta.
#4 - 14 januari 2007 13:26
Om den är olaglig varför säljer en sån stor grossist som Djurmagazinet då för?
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 14 januari 2007 14:14
Fråga dom
#6 - 14 januari 2007 15:29
Både Astacus fluviatilis och Cherax quadricarinatus säljs som "blå hummer" och "hummer" i butiker fast det är kräftor.
http://www.zoopet.com/bilder/showphoto.php?photo=6155&cat=574
http://www.zoopet.com/bilder/showphoto.php?photo=6293&cat=574
Om du hardem tillsammans med dina sällskapsfiskar kan du nog räkna med att fiskbeståndet kan minska rätt snabt om du har otur.
//Camilla
#7 - 15 januari 2007 12:14
Jo det har jag märkt.. Jag hade 10 neontetror :P Nu är det bara 1 kvar.. Och jag tror att det är han som har käka dom. Plus att jag hade en paroonhaj i ungefär 10min innan han också va uppkäkad av "hummern" och det såg jag hända. :(
#8 - 15 januari 2007 12:16
Och det är ingen av dom som du skrev.. som sagt jag ska lägga in en bild här när jag får kameran till helgen.
#9 - 15 januari 2007 12:32
Nu har jag hittat en bra bild på den. bättre kan jag inte få med min kamera ens :) http://www.wirbellose.de/pics/cherax_sp_orange1.jpg
http://www.wirbellose.de/pics/cherax_sp_orange2.jpg

Den heter tydligen Cherax holthuisi
#10 - 15 januari 2007 13:50
Kloss skrev:
Jo det har jag märkt.. Jag hade 10 neontetror :P Nu är det bara 1 kvar.. Och jag tror att det är han som har käka dom. Plus att jag hade en paroonhaj i ungefär 10min innan han också va uppkäkad av "hummern" och det såg jag hända. :(

Kräftorna fiskar oftast på natten och neontetrorna är lätta byten för honom eftersom de sover vid bottnen. Om du vill ha fiskar kvar rekomenderar jag att sätta honom i ett eget kar. Annars kan du ju gå och lämna tillbaka honom och säga att det är ju inte lagligt att inneha/sälja dessa eller att du inte fått tillräckligt info om denna individ vid köptillfälle och att den ätit upp så gott som alla dina invånare.
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=88908&highlight=olagligt%2C+kr%E4ftor
Här har du lite länkar och svar ang. lagar osv.

//Camilla
#11 - 15 januari 2007 15:43
Tack för hjälpen men jag vet inte hur jag ska göra.. Det är inge kul att åka 10 mil bara för att lämna tillbaka han eller.. Och jag vill juh inte döda han. Så han får nog vara kvar.. Så skippar jag neontetror.. För dom andra gör han inget emot.
#12 - 15 januari 2007 17:29
Kompisen har en Cherax quadricarinatus och den går med ett antal sällskapsfiskar. Han har lyckats behållt sitt fiskantal relativt ok. Mata den ofta m. tex. algpiller, skalade räkstjärtar, mygglarver, räkmix m.m. så brukar de hålla sig lugna på de andra invånarna. :)

//Camilla
#13 - 15 januari 2007 22:12
Ja det verkar faktiskt funka åt mig också.. Den ger sig inte på mina andra fiskar. Jag har fått Shrimp Sticks som jag brukar mata den med. Den har också en väldig respekt för min stora mal Synodontis eupterus som är ca 13cm :) Men det är bara bra att malen läxar upp han ibland. Dom skadar då inte varann iaf :)
#14 - 20 januari 2007 08:59
Stort problem med min kräfta!! Den har tappat en arm! Asså inte en liten arm utan en utav den med klorna på! Så den har bara en klo! :( Hur kan detta ha hänt? Bråkat med nån stor mal kanske? Armen låg på botten en kväll här bara när jag kom hem :( Stackarn... Lider han tror ni? Han verkar då leva som vanligt iaf. Lite skyggare kanske. Ser inte lika "glad" ut om ni fattar va jag menar.. Hur ska jag göra? Låta den leva på bara eller?
#15 - 20 januari 2007 09:07
Låt den leva på, det kommer växa ut en ny arm med klo
#16 - 20 januari 2007 09:07
Får en ny när den ömsar skal men lite mindre
#17 - 20 januari 2007 11:29
eriahl skrev:
Får en ny när den ömsar skal men lite mindre

Kommer den nya klon ikapp storleksmässigt efter några ömsningar?
#18 - 20 januari 2007 11:57
Tror det men törs inte svära på det. Men det tar ett tag isf
#19 - 20 januari 2007 23:03
Shit jag visste inte att den ömsa skal :P Men det fick jag reda på idag iofs :P Det låg att skal brevid den. Men tack! Va glad jag blir! Jag tyckte verkligen synd om den när den tappa ena armen :( Men nu är jag lite glad igen när jag vet att den får tillbaka den :)
#20 - 20 januari 2007 23:35
Många kräftor tycker om att mumsa i sig en del av gamla skalet fast dom måste ju bli hårda i nya skalet först
#21 - 21 januari 2007 01:40
hummer

Det är ingen hummer det är en kräfta!!
Vi äger en sådan. Våran är blå dock blir den brun då den byter skal,vilket den gör med jämna mellanrum.Se till att mata den ordentligt annars käkar han upp alla dina växter. Våran äter algtabletter och en annan favorit är räkmix.Om du har en fisk som är sjuk eller svag slinker nog dom oxå ner.
Lycka till med kräftan!
#22 - 21 januari 2007 14:20
theajesper skrev:
Det är ingen hummer det är en kräfta!!

Om du läser innan så har vi redan konstaterat att det inte är nån hummer :P Men det är ingen som vet på ett ungefär hur ofta dom byter? 1-2-3 månaders intervall?
#23 - 21 januari 2007 15:44
Mina jag hade ömmsade lite hur som helst. Den ena dominanta hanen ömmsade 1-2ggr i månaden och blev ett as, medans den mindre dominanta hanen ömmsade mer sällan.

//Camilla

Annons