Humleräkor

#1 - 2 januari 2007 16:09
Någon som vet vart man kan köpa humleräkor någonstans? eller New Bee? Har hittat ursnygga på Tyska hemsidor och blivit drabbad av ett fruktansvärt sug efter dessa.Någon som har erfarenhet från att beställa från Tyskland?? Ska på en tur till Tyskland i vår,någon som kan rekomendera bra butiker med bra räksortiment?
Har för närvarande rätt så många Chrystal Red (omöjligt att räkna) Och något som jag köpt som "Blå räkor" skulle vara babauti men jag är tveksam,väldigt söta som precis nedkommit med små småttingar .
#2 - 5 januari 2007 10:23
Jag skall också göra en räkturné till våren. Skulle tror att det finns fler som skulle vara intresserad. Jag har handlad hos några privata odlare. Jag återkommer i denna tråd när jag har bestämt mig närmare. Eftersom tyska är mitt modersmål så skulle jag kunna tänker att sätter ihop en liten "gruppresa". Då är det kanske dags att hyra en bus ;)

Hejhopp. ralp
#3 - 5 januari 2007 10:42
Hummelgarnelen!

Den som ändå kunde Tyska!! Fattar absolut ingenting på de tyska sidorna,borde kanske gå en kurs.Mycket fina räkor finns det i alla fall där. (Har i alla fall lärt mig att de heter Garnele på Tyska!) Ralph,har du några räkiga zoobutiker att rekomendera? Låter intressant med en bussresa till "Garnelen- land"!
#4 - 5 januari 2007 10:55
Jag brukar översätta lite tyska texter med den här hjälpen:
http://babelfish.altavista.com/
Väldigt fiffigt ;)
Men det blir till engelska då rå.
#5 - 5 januari 2007 11:09
Tyskland är liten (jamfört med Sverige) men ändå stor. Så det är omöjlig att ha koll på alla butiker där. Jag håller mest till i Norra Tyskland i treangel Hamburg, Hannover, Bremen. Där finns nog mig veteligen inga superbra skaldjursaffärer. Mannheim är nog bäst område för det. Däremot finns det där några jätteduktiga privata odlare som det är värt att studiebesöka :D

1. Gerd Voss (nära Hannover)
2. Bröderna Logeman (nära Hamburg)

Hos Gerd Voss har jag redan varit och han har verkligen en imponerade anläggning. Bröderna Logeman är otrolig skickliga på att urvalsodla och de har fått fram några KANON snygga red (och även black) bees.

Hejhopp. Ralp
#6 - 5 januari 2007 14:09
Mina yngel från dom med mest distinkta band svart/vitt på mina biräkor ser riktigt bra ut nu.
Dom största är en cm stora nu , när vågar man släppa dom till försäljning tro ?
#7 - 5 januari 2007 14:55
drd skrev:
Mina yngel från dom med mest distinkta band svart/vitt på mina biräkor ser riktigt bra ut nu.

Bara om du kan leverera dom hit till Sthlm..!! :D :D :D :D :D :D
#8 - 5 januari 2007 15:59
miiaoo skrev:

[:-38]
#9 - 5 januari 2007 20:27
miiaoo skrev:

Pröjsar du soppan så kan jag köra upp ett gäng om en månad :p ;) :D
#10 - 6 januari 2007 07:06
drd skrev:

Tycker 1cm är lagom för försäljning...det brukar vara runt 1-1.2cm stora som deras bandning vara final. Och så får den nya ägaren få äga den lite längre för de verkar inte ha speciell lång livslängd, oftast 1 år eller lite mer.

Föressten, har nån av er hört att räkor "sover" (hibernates) när det blir för kallt. Typ under 10C. En odlare i singapore kommer skicka mig lite fler CRS och han säger att de gör det när det blir kallt så han kommer inte använda heatpacks under leveransen.
#11 - 6 januari 2007 08:40
Paatsu skrev:

Föressten, har nån av er hört att räkor "sover" (hibernates) när det blir för kallt. Typ under 10C. En odlare i singapore kommer skicka mig lite fler CRS och han säger att de gör det när det blir kallt så han kommer inte använda heatpacks under leveransen.

Jag har inte läst om det någonstans men vill gärna höra hur det gick sen.
#12 - 6 januari 2007 12:56
ralp skrev:
Tyskland är liten (jamfört med Sverige) men ändå stor. Så det är omöjlig att ha koll på alla butiker där. Jag håller mest till i Norra Tyskland i treangel Hamburg, Hannover, Bremen. Där finns nog mig veteligen inga superbra skaldjursaffärer. Mannheim är nog bäst område för det. Däremot finns det där några jätteduktiga privata odlare som det är värt att studiebesöka :D

1. Gerd Voss (nära Hannover)

2. Bröderna Logeman (nära Hamburg)

Hos Gerd Voss har jag redan varit och han har verkligen en imponerade anläggning. Bröderna Logeman är otrolig skickliga på att urvalsodla och de har fått fram några KANON snygga red (och även black) bees.

Hejhopp. Ralp

Tack snälla för dom tipsen !
:D
#13 - 6 januari 2007 13:10
drd skrev:
Pröjsar du soppan så kan jag köra upp ett gäng om en månad :p ;) :D

Hallå där räktokiga i Stockholm!! Vi som är intresserade av "drd-räkor" kanske ska gå ihop och sponsra hans Stockholmsresa??? En riktigt bra ide:)! Särskilt med tanke på vad det kostar att beställa räkor från Tyskland.:D
#14 - 6 januari 2007 13:34
Sonja skrev:
Jag brukar översätta lite tyska texter med den här hjälpen:

http://babelfish.altavista.com/

Väldigt fiffigt ;)

Men det blir till engelska då rå.

Tack! Kanonbra,jag är mycket bättre på engelska än tyska:DNu ska här översättas så tangentbordet glöder!!:p
#15 - 10 januari 2007 16:15
Sonja skrev:
Jag har inte läst om det någonstans men vill gärna höra hur det gick sen.

Usch vad tråkigt det är å se döda räkor. Bara 1 överlevde av 5. Vattnet var jätte kall när jag öppnade påsen så jag är inte säker om det var den stressiga resan som dödade de eller om det var kylan. Men 1 överlevde iaf så förmodligen tål de rätt kallt.
Säljaren hade alltså inte använt heatpack. Men jag har redan fått tillbaka pengarna för de som dog så det var inte så mycket jag förlorade iaf.

Bild finns uppe på min sida.
>>>>>>>Kristallröd räka<<<<<<<<<<
#16 - 10 januari 2007 17:06
Usch vad jobbigt, stackars räkor. Den som klarade sig är ju riktigt snygg.
Kanske dom som skickade inte har klart för sig hur pass kallt det egentligen är här, även om det kanske inte är direkt frost.
#17 - 10 januari 2007 17:21
Tråkigt - att höra/läsa. Jag vet precis hur det känns. Jag hade också fått kanonsnygga CRs. De klarade allihopa fyradagars resan från Tyskland. Sedan dog de här hos mig :( Inte alla samtidig. Nej - en per vecka typ ...

Skall blir spännande att se när min (begagnade) osmosanläggning är installerad och om det blir bättre. Annars får jag väl hämta vatten i stora dunkar från Vallentuna :p

Vilka vattenvärden har du Paatsu?

Hejhopp. R
#18 - 10 januari 2007 17:37
Jajamensan, i Vallentuna är vattnet extremt räkvänligt ;)
#19 - 10 januari 2007 18:03
ralp skrev:

Vilka vattenvärden har du Paatsu?

Vattnet från kranen är runt 8.0 Ph. Blir runt 7.0 Ph efter ett tag i karet med en bunt eklöv. Resten av värden har jag ingen koll på.

Annons