Humax torvplattor ?

#1 - 2 november 2004 10:24
Hej ! Jag beställde ett 5-pack såna från PWSS http://www.pwss.nu/product.asp?intProdID=545.

Går de att trycka ner dem i gruset när akvariet är vattenfyllt eller måste man göra det när akvariet är tomt ?

Och är det nån som använder såna ?

MVH Mazi
#2 - 2 november 2004 13:17
Dom verkar svåra att få under utan att ta bort gruset.

Jag har aldrig använt torvplattor, men jag har använt pelleterad torv. Det är väl samma sak förutom formen. Det ligger och ruttnar i botten och dofterna som kommer upp när man rotar i bottnen är fruktansvärd. Det går dock att undvika genom cirkulation i bottenlagret genom bottenfilter eller bottenvärme. Det enklaste sättet är dock att klippa itu det i små bitar och lägga det i ditt ytterfilter, då ruttnar det inte och du kan byta det när verkan avtar.
MVH
Magnus
#3 - 2 november 2004 15:29
OK. Men jag fick svar att de inte hade såna längre. Så jag skippar dom helt. Jag har ändå köpt torvgranulat till ytterfiltret.

MVH Mazi
#4 - 3 november 2004 17:03
Torvplattor lägges i akvarien när det är tommt.
Gruset uppepå.
Men lägg litet lera, keramiklera, eller dekorationslera som man kan köpa hos Panduro, i botten, om man vill ha näring till växterna alltså.

Om du försöker att pula ned torvplattorna i det vattenfyllda akvariet så smular bara torven sönder sig.

Torvplattor har jag aldrig använt, jag använder istället vanlig ogödlad trädgårdstorv som är väldigt mycket billigare, men det är ju klart, att trädgårdstorven säljes i jättestora förpackningar, och sådana kanske inte så många akvarister kan ta hand om.

En femhundraliters förpackning med trädgårdstorv brukar kosta ungefär 50 kronor hos plantskolan eller på byggmarknaden.
Men den skall vara OGÖDSLAD!!! (till akvariet och till rosenrabatten).

När jag inreder ett nytt akvarium med lera och torv så lägger jag ett sådant där syntetiskt insektsnät, sådant som säljs i byggvaruhus eller på Järnia avsett att sätta i ventiler, ovanpå torven, därefter grus eller sand. Detta för att grävande fiskar inte skall kunna gräva upp bottenmaterialet, samt för att stora växker skall kunna rota sig i nätet ordentligt.

Bj.

Annons