Ciklidi skrev:Oj det var långsamt!
Men vist är det dom som blir runt 100cm?
Ciklidi skrev:Oj det var långsamt!
Men vist är det dom som blir runt 100cm?
Ciklidi skrev:Någon som vet om det går att få tag på Ctenolucius beani och om någon som haft den?
Erik Åhlander skrev:Nej, om du tittar på min länk så ser du att de blir ca 23 cm + stjärtfena
Erik Åhlander skrev:Kjell, C. hujeta och C. beani är väldigt lika, förutom storleken. Så stora ex som 70 cm måste ha varit felbestämda. Men jag är inte förvånad om du hittat uppgiften någonstans. C. beani har oftast ett antal längsband och C. hujeta saknar oftast längsband. För en säker artbestämning måste man antingen veta fyndlokal, eller röntga fisken!
Visserligen anges artens max.storlek till 70 cm men detta är ifrågasatt och i akvarium blir den nästan aldrig längre än 25 cm.
Erik Åhlander skrev:Helt korrekt C. beani är den stora och C. hujeta är den lilla.
OK, tre meter kanske är att ta i. Jag vet inte om jag sett C. beani i akvarium, men jag gissar att de beter sig ungefär som lillebror. Om man då har ett stim på 4-5 fiskar på kanske 60-70 cm som håller sig i ytan och är lite smånervösa, åtminstone vid matning, och som lätt skadar nosen om den simmar mot en glasvägg, så behöver de en ganska avsevärd vattenyta. Ett akvarium 1,5m x 1,5m och 40 cm djupt borde ju räcka. Det blir bara 900 liter, men hur ofta ser man ett akvarium med dom proportionerna.
Tillägg:
Om man vill ha en av de större i familjen, så är ju Boulengerella mycket häftigare i utseende. Tycker jag.
Ciklidi skrev:... går det att avgöra kön på dom runt dm som säljs i affärerna?