Hugger efter husse

admin
Christian Alfredsson
#1 - 20 januari 2011 18:15
Jag har skaffat 1+2 med Melanochromis kaskazini

Hanen är helt orädd och om jag petar i vatten ytan försöker han hugga efter mig. När jag stoppar i handen för att rätta till något så är han på handen och ska smaka. Har ni haft mbuna som varit så påstridiga. Snäcklekare såsom Lamprologus ocellatus, Kigoma har jag varit med om men inte mbuna.
#2 - 20 januari 2011 19:47
admin skrev:
Jag har skaffat 1+2 med Melanochromis kaskazini

Hanen är helt orädd och om jag petar i vatten ytan försöker han hugga efter mig. När jag stoppar i handen för att rätta till något så är han på handen och ska smaka. Har ni haft mbuna som varit så påstridiga. Snäcklekare såsom Lamprologus ocellatus, Kigoma har jag varit med om men inte mbuna.

Jag hade en gång i världen ett par Metriaclima livingstonii den hanen var riktigt bitsk.

[RIGHT]
[/RIGHT]

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=94&SOK=1
#3 - 21 januari 2011 06:08
Vi hade en rödzebrahanne på jobb en period, han var elak. Fullvuxen broiler, som inte gick att kombinera med andra (slakt-tendenser). Han fick gå i ett eget kar, där han skyfflade grus något otroligt. Lade upp allt grus i burken ca 10-15 cm mot frontglaset. Vid veckoskötseln skyfflade vi tillbaks det, vilket han inte gillade. Gick inte direkt till attack, men var lite på hugget liksom...

Annars är snäcklekarna otroliga på det där. Yngelvårdande L. meleagris/stappersii attackerade utan tvekan handen vid vb. En polare berättade om L. hequi, som attackerade så envist att en tom bet sig fast och följde med armen upp... attityd.

Hilsen,

/P
admin
Christian Alfredsson
#4 - 21 januari 2011 08:38
Haha. Den här fisken är snäll mot kompisarna men arg mot mig. Jag tror inte han försvarar revir alls utan hans hugg har med hur de äter i naturen.

Ska se om jag kan filma han idag så ni får se. (Dottern fick en undervattenskamera i julklapp ;-))
#5 - 21 januari 2011 08:51
Hmm, ser han husse som naturlig mat så får du nog akta dig lite... *s*

"Don´t bite the hand that feeds you - unless the hand can be eaten" eller något liknande... :)
#6 - 21 januari 2011 09:37
En av mina Pseudotropheus crabro, som nog trodde ett födelsemärke var en smaskig snäcka, bet till så att jag hade skrapmärken kvar i en vecka efteråt. :D
Sedan putsar gärna mina siamesiska algätare fjällande hud på sommaren när man är nere i karet. :)
#7 - 21 januari 2011 15:40
alla mina gör det på mig :P
#8 - 21 januari 2011 15:51
Auratusen skrev:
alla mina gör det på mig :P

Samma här :P Brukar hålla ner matbiten i vattnet då den töar (räkmix) och då naffsar de lika mycket på mina fingrar som på maten. Därefter tror de att det är mat så fort jag sätter ner händerna och hugger. Än så länge är mina relativt små (6-7cm) men känns ändå lite framförallt på undersidan av armen. Är man då inte beredd på det heller rycker man gärna till till haha.

När de blir för jobbiga när jag är nere i karet brukar jag jaga dem lite med handen så de fattar att det är dem som ska vara rädda för handen så brukar de lugna sig lite ;)
#9 - 21 januari 2011 16:05
sådär kan du ju inte ha det, en mördarfisk som försöker bita allt som rör sig, avliva genast är mitt tips.
admin
Christian Alfredsson
#10 - 21 januari 2011 16:12
Han jagar bara mig och är snäll mot polarna.
admin
Christian Alfredsson
#11 - 21 januari 2011 16:12
Film på fisk som hugger efter håven.

Det är den avlånga blåa som är Northern blue. Hans honor har också ränder men är ljusare och hugger bara lite.
#12 - 21 januari 2011 16:40
jag var ironisk :)
admin
Christian Alfredsson
#13 - 21 januari 2011 17:09
Men du hör på filmen hur hård han är....
#14 - 22 januari 2011 01:21
Det är inget konstigt, det där.
#15 - 22 januari 2011 06:37
hmm jag skulle föreslå pincett till dig när jag sett filmen - snacka om hårdhänt men det ser ju inte ut som den är aggressiv - den har ju nedfällda fenor så det ser ju mer ut som ett hårdhänt ätbeteende. Skulle vara kul att se en film på vad som händer när han får en spegel nedsänkt - för då skulle man kunna avgöra om huggandet är ett ät eller hot beteende... intressant säger djurpsykologen
#16 - 22 januari 2011 08:57
För många år sedan körde en polare en rovtetra, Rhoadsia altipinna. Hannarna håller revir och har ett bra garnityr. Tvekade inte att ge sig på händer eller håvar - och gick rakt igenom håvarna. Klippte lätt sönder dem.

Angående små söta stimfiskar - en del jag snackat med som rest och fångat fisk i tropikerna har sagt att små stimfiskar är bland det jäkligaste. När det dyker upp ett bra gäng som alla drar i varsitt hårstrå på benen så är det bara att fly fältet... I akvarium har jag själv inte upplevt det annat än med en del levandefödare. Kan vara rätt obehagligt att göra saker i en burk med ett stort gäng Platy.

Kul att höra smällarna från när hannen ger sig på håven - lite stuns där!!

Hilsen,

/P
#17 - 22 januari 2011 10:16
022helpek skrev:
hmm jag skulle föreslå pincett till dig när jag sett filmen - snacka om hårdhänt men det ser ju inte ut som den är aggressiv - den har ju nedfällda fenor så det ser ju mer ut som ett hårdhänt ätbeteende. Skulle vara kul att se en film på vad som händer när han får en spegel nedsänkt - för då skulle man kunna avgöra om huggandet är ett ät eller hot beteende... intressant säger djurpsykologen

Det är ju en rovfisk, så den måste ju ha lite kraftigare och agressivare bett. Jag tycker att det inte är direkt något att bry sig om. Bara peta bort honom när han kommer efter armen. Levelfläckar på armar och sånt brukar locka malawis, då det tror det är mat.
admin
Christian Alfredsson
#18 - 22 januari 2011 20:00
Vi kommer bättre och bättre överens. Jag har aldrig haft oräddare malawiciklid. Idag har jag klappat honom ;-)
#19 - 22 januari 2011 21:39
härligt! Du kanske kan lära honom lite trix... :)
Bilagor:
#20 - 22 januari 2011 21:53
Överskottsenergi är lätt botat. ;)

Annons