hudsjukdom...??

#1 - 3 september 2004 19:58
hej

nu har jag haft en mystisk (?) åkomma på dvärggurami,chokladgurami och mosaikgurami, dock ej samtidigt men de flesta av dem har drabbats och efter en tid avlivats. en del av dessa fiskar har ej heller"träffat varandra" men gått i samma kar.
det verkar börja som en uppluckring av fjällen på ett litet begränsat område (olika på de olika fiskarna). därefter faller fjällen av och det blir köttsår, de verkar inte vara smärtsamma, fiskarna beter sig preciss som vanligt. den sist drabbade är en mosaikhona, där ser vävnaden ut att helt enkelt ha spruckit på främre delen av ryggen...
det är enbart gurami av olikak slag som drabbats, ingen av de andra fiskarna har visat någonsom helst tendens till detta!
är det ngn som känner igen de här symtomen?? vad kan man göra? och vad tusan är det?
/k
#2 - 4 september 2004 20:51
Hej KåWe!
Har exakt samma problem... Har kollat pH och nitrit och bägge är bra, alltså är det nåt jag inte kan mäta. Efter vad jag har hört så är det nån form av bakterieangrepp. Ett snabbt saltbad för den sjuka/-e fisken kan hjälpa. Sen får man nog söka orsaken. Dvärggurami är ju väldigt känsliga för dålig vattenkvalitet...
#3 - 5 september 2004 12:21
hej

ok saltbad alltså. hur genomför man det på bästa sätt??
/k
#4 - 5 september 2004 12:38
Jag kan inte säga att jag har haft nån större framgång. Förr eller senare så känns det som om fisken knoppat av ändå. Just nu har jag en enda överlevare och det är en liten dvärgguramihona. Jag har gjort så att jag har haft ett karantänskar på ca 15 liter. Har haft lite sten och växter i för att inte de små skygga fiskarna skall bli alldeles förvirrade. Har dessutom haft en liten pump i för att hålla vattnet rent. Har doserat enligt föreskrifter på ektozons informationsblad, 1 tesked salt till 3-4 liter vatten. Där har de fått gå i ca tre timmar i mörker, dvs har inte haft nån lampa över. Har upprepat detta två-tre dagar i rad i nyblandad saltlösning. Har blandat akvarievatten med nytt vatten... Har hjälpt att förlänga deras liv en aning men som sagt den enda som egentligen klarat sig bra är min lilla sill-lika dvärgguramihona. Just nu har jag en blå hane i saltbad. Hoppas han klarar sig...

Annons