Hotell anmält för kampfisk

#1 - 2 juni 2006 09:16
Läs här om kampfisken Sten som fick djurskyddsinspektören från tierp att ingripa i Eslöv:
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,835416,00.html
Själv är jag nog inte lika upprörd som inspektören var...
#2 - 2 juni 2006 09:20
Frågan är hur den runda formen påverkar fisken,frågor om vilka fiskar man kan ha i sunda skålar har varit uppe här å zoopet förrut och då fick jag uppfattning att alla fiskar inte klarar detta.Dom kunde ju haft fisken i ett litet kar istället för en blomvas eller nu vad det är.
#3 - 2 juni 2006 09:22
Inte jag heller, trodde den bodde i ett champangeglas eller dyl, men visst var det för lite simyta och inga skyddande väggar. Ogillar runda kar där ingen sida är skyddad för insyn.
#4 - 2 juni 2006 09:23
På ett sätt kanske man kan tycka att hon överdriver samtidigt som hon faktiskt gör sitt jobb. Vad är det som avgör om hon ska bry sig mer om hundar, katter, hästar eller andra däggdjur mer än om fiskar och reptiler? Hon är ju trots allt ansvarig att rapportera när hon tycker att någonting är orätt oavsett hur viktigt hon eller andra kan tycka att det är.

Den kanske inte mår dåligt men samtidigt så skulle det inte skada den om den fick vara i iaf 40 liter som hon nämner, det ligger ingen orimlighet i det som jag kan se. Sen kan man tycka att det är en miss att prata om hav när hon är i debatt om en kampfisk som i det fria lever i gölar.[:o] Å andra sidan är deras liv i det fria kort och intensivt medan de i fångenskap kan leva bra mycket längre och bör då även få ha andra förhållanden. Bara för att kampfiskar har en stor möjlighet att överleva under sådana förhållanden och är rätt svårstressade innebär det ju inte att man ska utnyttja det.
#5 - 2 juni 2006 10:11
Det såg ju ut att vara en väldigt liten diameter på röret fiskstackaren är i! Går inte ta många simtag i den..

De gånger jag märkt att fiskarna blir stressade av runda former är när jag fångat fisk och räkor för att sälja. Tills jag lägger dom i en plastpåse brukade jag ha dom i en rund plastbunke och dom simmar runt, runt i en väldig fart, stressade.
Nu har jag börjat ha dom i en fyrkantig bunke och det går mycket bättre, dom verkar lugnare.
#6 - 2 juni 2006 10:30
det är ju helt sjukt, dom fattar ju ingenting om fiskar, och deras svar är lika patetiska, störr volymer i havent? Hallåååå! kampfiskar lever INTE i havet, om dom äns brytt sig att kolla up skull du hitta att kampfiskar lever i diken, vattenpölar, små åar osv.

Enlight lagen ska tydligen fiskar hållas i volymer av minst 40 liter, samtidigt ska dom ges en omgivning som är så naturligt som möjligt. Men om kampfisken lever i mindre volymer vatten naturligt och ska ges en naturlig omgivning, vad ska man då lyssna till? 40 liters eller naturlig omgivning?

helt sjukt. Djurskyddsmyndigheterna = suger, fattar inte ett skit.
#7 - 2 juni 2006 10:44
I L80 Kapitel 13 §5 står det bl.a. Volymen bör inte understiga 40 liter om inte fisken är anpassad till vatten av små volymer
#8 - 2 juni 2006 10:45
Hon gjorde helt rätt, hon påtalade bristen och inget hände.
Då är hon tvungen att gå vidare.

Sedan om hotell ägaren tycker att det är onödigt att komunen lägger ut pengar på ärendet, så vore det ju enkelt att fixa problemet så slipper dom det.

Det kan ju tyckas vara lite löjligt men folk ser hur han håller fisken och kan inspireras att skaffa en fisk till vaser, rör och annat olämpligt, därför är det viktigt att offentliga platser håller sina djur efter reglerna.
#9 - 2 juni 2006 10:50
[QUOTE=kaj.p]I L80 Kapitel 13 §5 står det bl.a. Volymen bör inte understiga 40 liter om inte fisken är anpassad till vatten av små volymer[/QUOTE]

Men då är anmälan helt orätt, eftersom kampfiskar är anpassade till små volymer.
#10 - 2 juni 2006 10:55
[quote=Markosaur]Men då är anmälan helt orätt, eftersom kampfiskar är anpassade till små volymer.[/quote]

Hur små volymer ?
Kaffekopp, ölglas, det skulle vara roligt att veta ifall man skulle skaffa en kampfisk.
#11 - 2 juni 2006 10:56
Jag har för mig att jag läst något inlägg här på zoppet att en sida på karet måste vara täkt.Även om man kan ha ett litet kar till kampfiskar så skall det inte vara runt för som Birgitta sa så stressar det fisken.
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 2 juni 2006 10:59
[quote=kaj.p]I L80 Kapitel 13 §5 står det bl.a. Volymen bör inte understiga 40 liter om inte fisken är anpassad till vatten av små volymer[/quote]
Miljö och Hälsa i resp. kommun kan själva välja att tolka vilka fiskar som anses anpassade för volymer mindre än 40 liter - i nästan alla kommuner tolkas det om om det är OK för kampfisk och då gäller helt andra mått.
#13 - 2 juni 2006 11:02
Vaddå lever så i det vilda?! Jovisst lever de så men de lever inte heller speciellt länge i vilt tillstånd. Däremot i fångenskap så lever de betydligt längre och då bör även förhållandena vara därefter!

Håller i övrigt helt med albjohn! Vaddå dålig djurskydd här i Sverige?! Om vi dessutom klagar på dem när de försöker göra nåt åt det de ser så klagar vi (bara titta på denna tråden) och anser att de överreagerar. Bara undrar varför det är däggdjur som uppbådar empati men inte fiskar/kräldjur...:(
#14 - 2 juni 2006 11:21
och vad är det du menar med det? att kampfiskar lever i dåliga förhållanden i naturen? dom flesta kampfiskar faller offer för andra rovdjur eller parasiter.
#15 - 2 juni 2006 11:31
Det är iaf. trevligt att folk här på forumet inte romantiserar naturen. Jag brukar göra en hel del anti-jakt folk sura när jag påpekar att det är mycket mycket trevligare för en älg att bli skjuten än att stressas till döds av ett gäng vargar... Obs! jag GILLAR vargar.

Iaf: Min erfarenhet är att runda behållare i sig inte är några problem om man kan "bryta cirkeln" (med tät växtlighet, rot som ligger så att den blokerar etc). Det ger de "hörn" som en del fisk letar efter för att må bra. Detta kräver naturligtvis sin behållare, 40-60 liter minst...

Dessutom. står den i ett hörn får ju fiskarna skydd från insyn från två sidor iaf.
#16 - 2 juni 2006 11:52
Men diametern på röret kampfisken är i ser inte ut att vara mer än 10-15 cm! Och massor med växter.. Kan den röra sig överhuvud taget?
#17 - 2 juni 2006 12:01
Nejvisst, jag håller med om att det är helt och hållet åt skogen. Jag ville bara påpeka att runt != djurplågeri om man gör på vettigt sätt. Ju.
#18 - 2 juni 2006 12:27
tycker det är väldigt bra att någon tar upp de här för en gång skull, folk som har kampfisk i små behållare kanske läser detta och börjar tänka om lite.

helt rätt tycker ja.
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 2 juni 2006 12:38
[quote=Avilan]Nejvisst, jag håller med om att det är helt och hållet åt skogen. Jag ville bara påpeka att runt != djurplågeri om man gör på vettigt sätt. Ju.[/quote]

Varför skulle runt vara djurplågeri - det är en skröna som inte har något med verkligeheten att göra.

Däremot håller jag helt med om att fiskar inte skall hållas i för små behållare och det gäller för alla arter.
Att alltid hålla en kampfisk i ett så litet utrymme (oavsett om det är runt eller fyrkantigt) på det sättet som görs i detta exempel är helt felaktigt.
Det är precis lika felaktigt som att t.ex. hålla en hajmal i ett 150 liters akvarium etc.
#20 - 2 juni 2006 12:38
Ovasett om kampfiskar lever i gölar eller whatever, så tycker jag att det är positivt att det upmärksammas i tidningen (och av inspektörer) att fiskar faktiskt är djur, och inte prydnadsföremål.
#21 - 2 juni 2006 12:59
[quote=Markosaur]och vad är det du menar med det? att kampfiskar lever i dåliga förhållanden i naturen? dom flesta kampfiskar faller offer för andra rovdjur eller parasiter.[/quote]

Jag menade just det att i naturen så lever de mer hektiskt och blir inte så gamla, livscykeln för dem är relativt kort. Däremot i fångenskap kan en kampfisk bli flera år gammal och då kan man inte längre tänka att den klarar sig (trivs) i flera år i en liten behållare.
#22 - 2 juni 2006 13:13
[quote=Kjell Fohrman]Varför skulle runt vara djurplågeri - det är en skröna som inte har något med verkligeheten att göra.[/quote]

Exakt. De enda problem jag kan se är att vissa arter vill ha ett "säkert" ställe att hänga på och kanske kan känna sig otrygga utan "hörn" att backa in i. Men det löser man ju med inredningen, det var så jag menade.
#23 - 3 juni 2006 08:44
Att bettor lever i dypölar är inte det en skröna? Typ någon form av försäljningsknep för att rättfärdiga försäljning av bettor i minimala vattenförhållanden?

Är det inte någon på forumet som varit i thailand och sett deras naturliga habitat? Själv hittade jag denna länk som påvisar större vattentag än en liten skitig pöl. Har för mig att vi diskuterat bettahabitat tidigare på forumet, verkar vara ett riktigt mysterium, alla har sin uppfattning om hur de lever i det vilda men ingen har sett det med egna ögon :)

http://www.plakatthai.com/bettahabitat.html

Man skulle ju kunna testa att köpa en betta och släppa ner den i en liten regnpöl, tvivlar på att den lever mer än några dagar däri.
Kjell Fohrman
Administrator
#24 - 3 juni 2006 08:55
[quote=Malplacerad]Att bettor lever i dypölar är inte det en skröna? Typ någon form av försäljningsknep för att rättfärdiga försäljning av bettor i minimala vattenförhållanden?

Är det inte någon på forumet som varit i thailand och sett deras naturliga habitat? Själv hittade jag denna länk som påvisar större vattentag än en liten skitig pöl. Har för mig att vi diskuterat bettahabitat tidigare på forumet, verkar vara ett riktigt mysterium, alla har sin uppfattning om hur de lever i det vilda men ingen har sett det med egna ögon :)

http://www.plakatthai.com/bettahabitat.html

Man skulle ju kunna testa att köpa en betta och släppa ner den i en liten regnpöl, tvivlar på att den lever mer än några dagar däri.[/quote]

I sin naturliga miljö så lever den i varierande biotoper (varierar under året) - alltifrån större vattensamlingar till små pölar.
De som finns i handeln är dock odlade och har under hela sin livstid aldrig levt i större behållare än 5 dl (vilket dock absolut inte är ett skäl till att de även fortsättningsvis skall ha det så).
#25 - 3 juni 2006 09:07
[quote=Kjell Fohrman]I sin naturliga miljö så lever den i varierande biotoper - alltifrån större vattensamlingar till små pölar.
De som finns i handeln är dock odlade och har under hela sin livstid aldrig levt i större behållare än 5 dl (vilket dock absolut inte är ett skäl till att de även fortsättningsvis skall ha det så).[/quote]

Tack för informationen Kjell.
#26 - 3 juni 2006 09:11
5 dl ?
Ja man slutar alldrig att förvånas, men man har ju sett bilder på odlingar av annan fisk där det verkar finnas mer fisk än vatten.

Men kanske just därför är det vettigt att ge dom ett drägligt liv i våra akvarium, för faktum är ju att man kan ju föda upp tex hundvalpar i en garderob men för den skull kan man ju inte säga att dom är inte vana annat och därför är nöjda och kan tillbringa hela sitt liv där.

S
#27 - 7 juni 2006 10:56
Man ska ju tänka på att det som i naturen ser ut som små dypölar, ändå ofta är på hundratals liter ibland tusentals liter.
Dock kanske betenendet spelar mer roll än vattenvolymen. Tex så har jag en närbelägen göl med småspigg. Inne i vassen verkar spiggen dela upp vattnet i små revir på kanske ett par kvadratdecimeter. Dessa försvarar de frenetiskt mot allt och alla. Jag vet inte om de beter sig så där hela året men under tiden de bildar revir verkar de leva på en ytterst liten yta, detta trots att de har en hel sjö att vistas på.
Nu vet jag inte hur det är med kampfiskar, men jag menar bara att vattenvolymen i naturen inte behöver vara så avgörande.
#28 - 7 juni 2006 16:10
[quote=Graj]men jag menar bara att vattenvolymen i naturen inte behöver vara så avgörande.[/quote]

de har du rätt i men en behållare som har en diameter på 50-70% större än vad fisken är lång är inte lämplig för en fisk.
den kan ju inte ha mycke till naturligt beteende där den kan ju knappt simma.
#29 - 7 juni 2006 16:26
[quote=Birgitta W]Men diametern på röret kampfisken är i ser inte ut att vara mer än 10-15 cm! Och massor med växter.. Kan den röra sig överhuvud taget?[/quote]

Volymen kan inte vara mycket mer än 6 liter och det är väldigt lite. Att djurskyddsmynigheten är ett stort skämt med noll kunskap om djur och natur är en annan sak. Snart startar de väl en myndighet för hur man ska klippa tånaglarna. Fast det finns kanske redan?
#30 - 7 juni 2006 18:43
[quote=Krax]Volymen kan inte vara mycket mer än 6 liter och det är väldigt lite. Att djurskyddsmynigheten är ett stort skämt med noll kunskap om djur och natur är en annan sak. Snart startar de väl en myndighet för hur man ska klippa tånaglarna. Fast det finns kanske redan?[/quote]

Enligt en artikel i Sydsvenskan är diametern på röret 12 cm och volymen 4 liter!

www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=89993
#31 - 8 juni 2006 15:48
[quote=Raven]de har du rätt i men en behållare som har en diameter på 50-70% större än vad fisken är lång är inte lämplig för en fisk.
den kan ju inte ha mycke till naturligt beteende där den kan ju knappt simma.[/quote]

Självklart är inte en blomvas en lämplig miljö för en kampfisk. Min komentar var bara i största allmänhet att man inte ska stirra sig blind på vad fisken lever i naturen, utan att det är beteendet som är viktigt för hur stor plats som behövs.

Angående kampfisken i hotellvasen tycker jag att det är mest anmärkningsvärt att personen från djurskyddsmyndigheten inte sa något när hon var på hotellet, utan skickade ett offeciällt brev i efterhand. En smula fegt kan tyckas. (förutsatt att det som stod i tidningarna stämde)
#32 - 8 juni 2006 16:05
Enligt Aftonbladets artikel sa hon faktiskt till på hotellet men de ville inte lyssna...
#33 - 9 juni 2006 11:59
Kampfisken får nytt hem! Ett leasingakvarie och kompisar! De hade först tänkt göra sig av med Sten men nu har de fått så mycket gratis reklam och många åker och tittar på Sten så de kan inte göra sig av med honom! Sedan när de har byggt om i entren´ska Sten få ett inbyggt akvarie i väggen med kompisar! Allt ordnar sig!
#34 - 9 juni 2006 12:17
Jättebra att det ordnar sig för fiskstackaren! :)

Synd bara att det beror på att hotellet verkar tjäna på att ha kvar honom, i ett större kar... :(
#35 - 9 juni 2006 12:47
Så är det ofta...

Annons