Bra tips! Gamla filter funkar väl som gamla bilar. Om man pratar lite snällt med dem och byter ut en och annan del kan de ju faktiskt bli som nya. Mitt Eheim ska få åka till Guldfisken zoo imorgon, på "läkarundersökning".
Som tur är har jag smittat ner mitt ex med akvariesjukan, så jag fick låna ett bra innerfilter av honom så länge.
Allvarligt talat så vet jag inte om det här med ytterfilter är riktigt min grej. Har nu gjort alla misstag som går att göra/ haft all otur som går att ha. Satte ner filtret i en gigantisk hink för att det inte skulle stå och slabba vatten på golvet sedan jag tagit ur slangarna. Men eftersom strömmen var avslagen trodde jag inte att det hade någon betydelse att insuget låg kvar i akvariet. Men nu vet jag tyvärr bättre. Var borta i ca 4 timmar. Kommer hem och upptäcker att den gigantiska hinken är full av vatten, pumpen badar med andra ord. Och det flöt väl ca 30 l vatten på parketten.....
För mig är ström på=pumpen går, ström av=0 aktivitet. Men ytterfiltren lever tydligen sina egna liv....
Sammanfattningsvis: bättre 30 l än 300 l på golvet (om man nu ska försöka sig på att vara positiv)
:) Jeanette