Hörselskador

#1 - 26 september 2005 10:21
Var och hämtade mitt första 375 l igår! Skulle kunna skriva en mindre bok om allting runt om detta....men min fråga just nu rör pumpen/filtret. Fick med ett ytterfilter, Eheim 2217. Har sökt på vad som skrivits tidigare om högljudda pumpar. Vänja sig? Inte en chans. Det låter som en tröska ungefär....Finns det ingenting man kan göra för att dämpa ljudet? Har slängt över en tjock filt och dessutom står den på en korkplatta för att minska vibrationerna i golvet. Oerhört tacksam för kloka tankar och synpunkter ang detta!
#2 - 26 september 2005 10:34
det går ju bygga in
#3 - 26 september 2005 10:47
Möjligt att ljudet minskar med tiden? Jag har en cirkulationspump i mitt kar, den väsnades lite i början, men nu är den näst intill ljudlös.
#4 - 26 september 2005 10:47
Jag har själv en 2217 och låter din så mycket så är det troligen något fel.

Har du kollat att impellern sitter som den ska, att axeln är hel och sitter rätt i gummidämparna i ändarna?

Luft i pumphuset kan också ge en hel del ljud.

/Niklas
#5 - 26 september 2005 14:24
Tack för alla svar. Är nog själv inne på att det är något som inte stämmer. Eftersom ytterfilter är ett mindre mysterium för mig än så länge tar jag nog med mig pumphuvudet till en akvarieaffär här i stan.
I min iver att felsöka stängde jag av strömmen och öppnade locket......Vatten över halva vardagsrummet....Därefter tänkte jag kolla om det satt något i vägen i utblåset. Resulterade i att jag hade sönder en plastmutter (elller vad det nu kan tänkas heta)och dessutom sprack det gängade fästet. Så nu står jag här helt utan pump. Om man jämför så är det ju iaf bättre att ha en bullrande hyfsat fungerande pump, än en som inte funkar över huvudtaget.
Det är av misstagen man lär sig. Akvarieaffären nästa....
#6 - 26 september 2005 17:34
Har också ett 2217 som väsnades en del ända tills idag då jag skämmde bort det men en ny impeller och impelleraxel. Behöver jag säga att det går som en dröm nu?
#7 - 26 september 2005 22:29
Bra tips! Gamla filter funkar väl som gamla bilar. Om man pratar lite snällt med dem och byter ut en och annan del kan de ju faktiskt bli som nya. Mitt Eheim ska få åka till Guldfisken zoo imorgon, på "läkarundersökning".
Som tur är har jag smittat ner mitt ex med akvariesjukan, så jag fick låna ett bra innerfilter av honom så länge.
Allvarligt talat så vet jag inte om det här med ytterfilter är riktigt min grej. Har nu gjort alla misstag som går att göra/ haft all otur som går att ha. Satte ner filtret i en gigantisk hink för att det inte skulle stå och slabba vatten på golvet sedan jag tagit ur slangarna. Men eftersom strömmen var avslagen trodde jag inte att det hade någon betydelse att insuget låg kvar i akvariet. Men nu vet jag tyvärr bättre. Var borta i ca 4 timmar. Kommer hem och upptäcker att den gigantiska hinken är full av vatten, pumpen badar med andra ord. Och det flöt väl ca 30 l vatten på parketten.....
För mig är ström på=pumpen går, ström av=0 aktivitet. Men ytterfiltren lever tydligen sina egna liv....
Sammanfattningsvis: bättre 30 l än 300 l på golvet (om man nu ska försöka sig på att vara positiv)
:) Jeanette
#8 - 27 september 2005 00:01
[QUOTE=jean1]Sammanfattningsvis: bättre 30 l än 300 l på golvet (om man nu ska försöka sig på att vara positiv)
:) Jeanette[/QUOTE]

hahaha man får va gla för de lilla :)
har en eheim minst 15år gammel och ny axel och nya gummibussningar så blev den så glad så men något högljudd är den allt ändå men sitter fast på ett bottenfilter som dämpar vibrationerna.
#9 - 27 september 2005 12:32
Tänkte avsluta den här tråden nu. Har varit iväg med pumpen idag. Impellern var ok, men däremot var axeln sliten. Jag fick dessutom byta hela locket och kompletterna med lite nya slangar och strilrör. Har också köpt nya grejer till filtret. Lagt Eheims biologiska substrat samt filterkudde ovanpå makaronerna. Med en stilla bön i mitt sinne kopplade jag på strömmen, och till min stora glädje funkar det kanon nu. Och ljudnivån är betydligt lägre. Puh! Mycket slit och mycket pengar blir det....
#10 - 27 september 2005 12:53
[QUOTE=jean1]Puh! Mycket slit och mycket pengar blir det....[/QUOTE]

men tyst och lugnt och pumpen kommer gå år efter år nu utan problem förhoppningsvis.
#11 - 3 oktober 2005 09:04
ström av=0 aktivitet

Så enkelt är det inte när du har filtret lägre än akvariet och någon eller båda ändarna under vattenytan i akvariet, då kör häverteffekten igång så fort filtret öppnas eller någon slang tas av i filterändan.

Annons