Hornsnäcka.

#1 - 29 juni 2007 17:17
Köpte något som heter hornsnäcka idag. Frågade i djuraffären om de hade några speciella skötselkrav eller var känsliga mot något, men de verkade inte veta. Sökte på internet, men där står det heller inget om dem.

Någon som har dessa snäckor och kan berätta lite om dem, eller vet någon sida där det finns info om dem? Skulle ju vara roligt att veta lite om dem också..
#2 - 29 juni 2007 18:53
Vilken affär köpte du dom?

Jag har också sånna. Dom är ganska nära släkt med Zebrasnäckor, så de föredrar lite hårdare vatten med högre pH. Svårt att verkligen veta hur dom trivs, finns knappt nån info alls om dom. Latinska namnet är Clithon corona. de färger jag sett dom i är bruna (nästan svarta) och gul-svart randiga. Skalet har stora taggar.
#3 - 30 juni 2007 07:49
Akvarietjänst i Malmö. Men jag köpte bara två, och en visade sig vara död när vi kom hem. :(

Mina såg ut som bakkroppen på en humla, med taggar på.
#4 - 30 juni 2007 09:34
maria_ skrev:
Akvarietjänst i Malmö. Men jag köpte bara två, och en visade sig vara död när vi kom hem. :(

Mina såg ut som bakkroppen på en humla, med taggar på.

kan du itne ta kort på den som lever? vill se *snailfreak*
#5 - 30 juni 2007 16:16
Tyvärr är jag inte så bra på att hantera en kamera. I alla fall inte när det gäller att ta kort på saker som befinner sig i vatten.. Men jag kan försöka, någon dag. Nu är jag hos akvarierna, men har ingen kamera. Sen ska jag hem till kameran, men där finns ju inga akvarier. Livet är komplicerat..
#6 - 30 juni 2007 19:34
http://bp2.blogger.com/_u1fGoxLr_9s/RlCOxHaQp_I/AAAAAAAAAcc/6TQPbYf4kxo/s1600-h/41.jpg

Den hade avbrutna horn, men ni ser ju hur den ser ut iaf. Dom lever ju egentligen i saltvatten, så det är ganska svårt att hålla dom i sötvatten och det går inte att få yngel av dom i sötvatten heller, man måste genomgå en massa stadier med olika salthalter, typ som när man odlar Amanoräkor.
#7 - 30 juni 2007 20:13
Ojdå.. Det borde man ju ha fått veta i affären..
#8 - 30 juni 2007 20:36
Jag antar att det är din akvarieblogg jag har hittat. Men den är såå lång och handlar mest om växter, verkar det som. Snäckorna nämdes någon gång, men jag orkar inte läsa hela. Jag blir nervös när jag får veta att de är saltvattenssnäckor. Vad vet du mer om dem? Information måste ju finnas någon stans..

Annons