Hornsärven barrar!??

#1 - 31 januari 2004 21:44
Har ett 45l kar med Endlers guppy. Växtligheten består av lite ciklidgräs. Vid tre tillfällen har jag försökt lägga i Hornsärv med tanken att skapa gömställen för ynglena. Alla tre gångerna har hornsärven barrat fullständigt och dött.....

Vad beror detta på? Vilka ämnen verkar toxiskt mot växter? Ciklidgräset verkar inte må dåligt.

pH - kring 8
temp - 25-26
vattenbyte - 20% ca varannan dag (matar ynglena en del)
filter - Fluval 1+

Hornsärven tar jag förresten från mitt 300l kar där den trivs.

// Martin

#2 - 31 januari 2004 22:03
Pontus Fernströms formel för vattenbyte från
www.ciklid.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=2039
ger mig att 20% vattenbyte varannan dag blir ett motsvarande 99,6% vattenbyte i veckan genom att rodda om formeln såhär:
x=1-e^(ln(0,20)/0,2875) (rätt? någon?)

Dvs *fruktansvärt* fritt från näringsämnen i vattnet, medans ciklidgräset förmodligen överlever från näring i substratet.

Total näringskollaps för Hornsärven gissar jag därför på.
#3 - 31 januari 2004 22:08
Var med om samma sak, dvs att alla blad på hornsärven lossnade. Detta hände efter ett vattenbyte. Vet dock ej vad det berodde på. Hade haft hornsärven i akvariet under en längre tid och de växte så det knakade. Men efter vattenbytet barrade de och dog.
#4 - 31 januari 2004 22:09
(Cryptocorynen reagerar med total smältning när dom ställer om sig till väldigt annorlunda kväveförhållanden i vattnet, så jag gissar att det är ett extremt acklimatiseringförlopp. Eftersom Hornsärv inte har samma näringsreserver motsvarande Cryptocoryners Rhizom/rötter så klarar den inte omställningen)
#5 - 31 januari 2004 22:09
Ok. Jag tror att vattenbytesnivån inte låg på fullt så hög frekvens vid första försöket, men okej. Fast kranvattnet är väl inte så sterilt..eller? Hornsärvens förtvinande har alltså skett på en dag??

Tanken har varit att undvika nitrittoppar till följd av att ynglena får mer än "sparsamt" med mat.

Får väl hålla koll så att inte nitriten sticker och testa att byta mindre/lägre frekvens.

// Martin
#6 - 31 januari 2004 22:11
Det var samma sak för mig, allt hände på en dag.
#7 - 31 januari 2004 22:12

Fast kranvattnet är väl inte så sterilt..eller?

Jo på de allra flesta ställen (om man inte har egen brunn).
Testa att slänga i vilken växt som helst i en hink med vatten + ljus och se hur länge den klarar sig. Inte länge.

#8 - 31 januari 2004 22:14
Ursprungligen skickat av defdac

[quote]

Fast kranvattnet är väl inte så sterilt..eller?

Jo på de allra flesta ställen (om man inte har egen brunn).
Testa att slänga i vilken växt som helst i en hink med vatten + ljus och se hur länge den klarar sig. Inte länge.

[/quote]

OK - tack, jag tar ditt ord för det, så slipper jag offra nån växt..... ;-)

// Martin
#9 - 31 januari 2004 22:17
Om jag drar i några ml TMG och testar igen så borde det med andra ord fungera om det är näringsbristen som spökar. Får testa med ett nytt skott imorgon.

// Martin
#10 - 31 januari 2004 22:21
Kanske, men förmodligen inte eftersom den inte innehåller kväve, fosfor och kol.

Visserligen matar du ynlgen friskt vilket borde betyda en del kväve och fosfor, men 20% vattenbyte varannan dag blir nog helt klart för tufft för snabbväxare som tar näringen ur vattnet som näringssvampar.
#11 - 1 februari 2004 08:59

Pontus Fernströms formel för vattenbyte från

www.ciklid.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=2039

ger mig att 20% vattenbyte varannan dag blir ett motsvarande 99,6% vattenbyte i veckan genom att rodda om formeln såhär:

x=1-e^(ln(0,20)/0,2875) (rätt? någon?)

Dvs *fruktansvärt* fritt från näringsämnen i vattnet, medans ciklidgräset förmodligen överlever från näring i substratet.

Total näringskollaps för Hornsärven gissar jag därför på.

20% varannan dag kan omöjligt motsvara 99,6% en gång i veckan. En intuitiv känsla bara .. har inte räknat på det.
#12 - 1 februari 2004 09:08
80% (inte 20) varannan dag motsvarar 99,6% en gång i veckan.
#13 - 1 februari 2004 10:45
Aha. Sorry. Jag räknade fel. Såhär blir det:
1-vattenmängd(iprocent)=exp[(n/7)*ln(1-0,3)]
1-0,2=e^((2/7)*ln(1-x))
ln(0,8)=(2/7)*ln(1-x)
e^(ln(0,8)/(2/7))=1-x
x=1-e^(ln(0,8)/(2/7))

20% varannan dag blir alltså ett veckobyte motsvarande 54%.

Ungefär så jag kör och jag måste tillsätta KNO3 och KH2PO4 i både min högljus CO2-burk och min lågljus icke-CO2-burk.
#14 - 1 februari 2004 11:52
j***a viktigpettrar.. 20% varannan dag = 20% varannan dag och inget annat
#15 - 1 februari 2004 12:01

j***a viktigpettrar.. 20% varannan dag = 20% varannan dag och inget annat

That's for me to poop on ;)
#16 - 2 februari 2004 19:22
Har testat nu och resultatet..... tja.... mitt emellan. De två skotten jag la i har barrat, men inte lika dramatiskt, utan de har en del blad kvar. Jag avvaktar med vattenbyte och ser vad som händer.

// Martin
#17 - 28 februari 2004 07:04
Nu efter tre-fyra veckor med 1 vattenbyte/vecka är det fortfarande samma effekt. Hornsärven barrar......

Borde vid det här laget finnas näringsämne tycker jag.

// Martin
#18 - 28 februari 2004 10:28
Hur stort är det vattenbytet? När du ändå pysslar med odling kanske du skulle skaffa ett nitrattest. Det kommer skvallra en del om makroämneshalterna i vattnet.
#19 - 28 februari 2004 10:35

Hur stort är det vattenbytet? När du ändå pysslar med odling kanske du skulle skaffa ett nitrattest. Det kommer skvallra en del om makroämneshalterna i vattnet.

Vattenbytet är på ca 9 liter per byte (karet 45 liter - max 40 liter vatten). Har tyvärr inget nitrattest (än). Är det rimlig reaktion på hög nitrathalt? När jag tidigare körde väldigt frekventa vattenbyte borde nitraten inte kunnat spela intycker jag. Men om effekten kan vara densamma på låg näringshalt som hög nitrathalt?
#20 - 28 februari 2004 10:58

Är det rimlig reaktion på hög nitrathalt?

Nej men en reaktion på kraftig förändring av nitrathalt. Cryptocoryner kan t ex smälta om dom får kraftigt förändrade kvävehalter.

När jag tidigare körde väldigt frekventa vattenbyte borde nitraten inte kunnat spela intycker jag.

Utan kväve växer inga växer. Kraftiga kvävebristsymptom är ofta att äldre blad blir genomskinliga och smälter bort. Detta går ofta snabbt hos snabbväxare.

Men om effekten kan vara densamma på låg näringshalt som hög nitrathalt?

Ja en kraftig förändring i kvävehalt, eller kraftig temperaturförändrig, salthalt etc. Acklimatiseringsbesvär. Det är inte säkert att det har med kvävehalten att göra.

Göder du akvariet du tar hornsärven ifrån? Hur ofta gör du vattenbyten där? Fisklast jämfört med lilla burken?
#21 - 29 februari 2004 08:19
Tyvärr är förutsättningar ganska olika i de två karen - pH, näring (kör med TMG i andra)... men motsvarande vattenomsättning

Går det "koppa" över växter med en spann som mellanstation?? Gradvis invänjning..... bara en tanke.

// Martin
#22 - 29 februari 2004 11:24
All horsnsärv jag flyttat mellan akvarier har barrat ganska rejält. Ofta är det dock något litet skott som överlever och dundrar vidare.

Inkoppning var intressant tanke 8) Kanske kan fungera om man orkar fippla med det!
#23 - 2 mars 2004 18:20
Testade att koppa över med en 50/50 spann som mellanhalt i en knapp timme eller så. Något överraskad så verkar det ha fungerat. Tidigare har barrningen skett ganska omgående, men nu har de stått i nya karet ett par dagar utan problem. Vågar inte lita på det fullt ut än, men det ser bra ut.

Koppning är tydligen inte bara lämpligt för fiskar :-)

// Martin
#24 - 2 mars 2004 19:15
Haha lysande 8D

Annons