Hornsärv flyter inte!

#1 - 15 januari 2011 15:57
När jag köpte mitt hornsärv flöt det i 2-3 dagar men nu flyter det liksom inte. Det är i typ mitten av höjden på akvariet. Hur ska jag göra för att det ska flyta? Är lite onödigt att ha det om man ska skydda yngel som simmar vid ytan när hornsärvet inte är vid ytan.

Tacksam Om Svar
#2 - 16 januari 2011 16:49
Ingen som har varit med om att hornsärv har sjunkit?
#3 - 16 januari 2011 17:04
Zewy skrev:
Ingen som har varit med om att hornsärv har sjunkit?

Ta det lite lugnt och vänta, du har snart mera hornsärv på ytan än vad du vill ha.

Tobbe
#4 - 16 januari 2011 17:52
Visst sjunker hornsärven ner efter ett tag men som Tobbe säger så kommer du snart att ha mer hornsärv än du önskar vid ytan.

Om du vill ha skydd för yngel vid ytan kan du ta en korkbit och lite garn. Klipp av garnet i bitar på ca 15-25 cm och knyt sedan en handfull av dessa garnbitar runt korken. När du sedan lägger i korken i vattnet så kommer garnbitarna att bre ut sig över ytan och skapar ett perfekt skydd för yngel. Och jag kan lova dig att korken flyter :)
#5 - 16 januari 2011 18:09
Hornsäv är en flytväxt som funkar bra men sen kan du också fundera på ytväxter, notera skillnaden, som har rötter där ynglen kan gömma sig. Finns en uppsjö olika varianter, dock brukat butiker sällan ha dem. Kika runt på tradera, blocket och plantswap.

Annons