Har gjort några fler erfarenheter med Hornsärven. Fick ner oxydatorn i stora karet igår, och den förändringen gillade inte Hornsärven. I stort sett bara kala stänglar med små toppar kvar, har även sett några lösa toppar i ytan.
Enten så var det själva förändringen från låg till hög syrehalt (och därmed kraftigt oxiderande miljö i karet) som spelade in, eller så trivs inte Hornsärv i höga syrehalter (möjligt att en del näringsämnen samtidigt oxiderat och blivit otillgängliga för Hornsärven). Får se om den tar sig, så får vi svaret.
En annan faktor kan också spela in - flyttade över en stängel Hydrilla till karet i samma veva, och dessa två växter ska enligt flera exempel i Walstads bok inte funka ihop. Allelopati/kemisk krigsföring borde inte spela någon större roll i karen, men efter ett av Walstads exempel där ett knippe Hydrilla fullständigt slog ut all Hornsärv i en hel damm är jag beredd att göra ett undantag. I några andra exempel verkar det ha tagit mellan 30-70 dagar innan Hydrillan fick "effekt", så jag tror egentligen mer på oxydatorn. Lätt att upprepa experimentet med en av de två faktorerna utesluten, så jag spar "facit" tills dess.
BTW så ser min stora andmat märklig ut också. Den hade fram tills idag alltid ovansidan på bladen över vattnet, men idag flyter alla runt strax under ytan med lätt nedböjda blad. Riktigt skumt.
Hilsen!