hornsärv barrar på direkten.

#1 - 3 augusti 2004 07:39
Har problem i mitt 60 liters akvarium med att hornsärven barrar.

Provade för ett par veckor sedan och då barrade den inom 2 timmar.
Fiskade upp lite mer igår men återigen barrade den på kort stund.

Har doserat 5 ml TMG och 10 ppm NaNO3.

I det stora akvariet är inte hornsärven överhuvudtaget påverkat.
Har någon form av silikat i det lilla akvariet och börjar undra om det är den som gör att alla tunnbladiga växter dör. (Även vattenpesten dog.)
#2 - 3 augusti 2004 08:22
Jag har fått för mig att "blad-tappning" främst beror på för låga fosfatnivåer. Helt säkert är det så med t ex Ludwigia glandulosa.
#3 - 3 augusti 2004 08:27
ok.. hmm hur hittar man fosfat?

Var kan man hitta det utan att behöva beställa? Är det något som färgaffärer eller hobbyaffärer saluför?
#4 - 3 augusti 2004 08:37
Bakpulver innehåller någon form av fosfat (när pulvret blandas med vatten så bildar fosfatet en syra som angriper natriumkarbonaterna och CO2 utvecklas, dvs degen börjar jäsa).

Tyvärr vet jag inte hur doseringen är =/

pH-down-produkter typ Wardley-down innehåller också fosfater. Men även här vet jag inte doseringen. Förmodligen behövs det inte mycket.
#5 - 3 augusti 2004 08:45
får väl ta och testa lite.. kan inte mer än gå åt h-e.. :)
#6 - 3 augusti 2004 10:40
Hehe.. gissa om det blir vitt i vattnet om man doserar 3 tsk olöst bakpulver..
#7 - 3 augusti 2004 10:50
Dags att göra vattenbyte. 3 teskedar är påtok för mycket även om jag inte vet doseringen.

Det handlar förmodligen om knivsuddar, eller eventuellt något kryddmått i din storlek på burkar.
#8 - 3 augusti 2004 10:52
Hornsärven är väl känslig för koppar men det verkar väl inte troligt i ditt fall eftersom statusen i det stora karet är bra. Samma tappvatten förmodar jag?!?
Defdacs fosfatmisstanke stämmer in på en begränsad period jag hade med bladsläpp (dock inte hornsärv) när jag väntade på fosfatleverans från Hjortgatans och skämde ut mig på apoteket i grannbyn under tiden [:I]
#9 - 3 augusti 2004 10:54

när jag väntade på fosfatleverans från Hjortgatans och skämde ut mig på apoteket i grannbyn under tiden [:I]

*skrattar* Att gå in och köpa lavemang kan jag tänka mig är lite pinsamt.
#10 - 3 augusti 2004 11:00
Ahh.. vilket märke på lavemang och hur ska det doseras?

Vad gäller dosering av bakpulver så ska det enligt Jörgen41 16 g bakpulver ge 0.43 ppm fosfat på 100liter. jag hade i ca 5 gram.
#11 - 3 augusti 2004 11:19

Vad gäller dosering av bakpulver så ska det enligt Jörgen41 16 g bakpulver ge 0.43 ppm fosfat på 100liter. jag hade i ca 5 gram.

Trodde 3 tsk var typ 15 gram, men bakpulver kanske är lite fluffigare än de andra pulvrena.

Bra att du tog reda på doseringen och inte lyssnade på en som inte visste hur man doserar det 8)
#12 - 3 augusti 2004 12:48
Får hoppas att köksvågen är tillräckligt exakt bara! :)
PatrikMalmo
#13 - 3 augusti 2004 19:19
Har du precis flyttar över Hornsärven till ditt 60-liters? Hornsärv verkar ha något liknande Cryptosjukan för sig vid en del flyttar mellan akvarier. Kan handla om ljuset eller näringen, jag löser det på annat sätt än att trixa med sådant: ta enbart ett gäng toppskott av Hornsärven och flytta över. Topparna brukar inte släppa bladen, och efter en viss omställningsperiod brukar de ta sig även i det kar jag har flyttat dem till. Trist sätt om man vill ha över mycket på en gång, men det är tristare med alla "barr" som far omkring... ;)

Hilsen!
#14 - 3 augusti 2004 20:27
Jag fick överta Hornsärv av en himla trevlig tjej här på zoopet och åkte glad i hågen hem, ca 5 mil. Fick andra växter också och delade upp de olika sorterna i olika hinkar för att plantera dagen efter. Tog upp Hornsärven dagen efter och tänkte den börjar jag med att placera. BAH!! Drog upp helt barrlösa stänglar!! Alla barr flt omkring i hinken. Skämdes som en hund när den rara människan senare var här för att titta på sina adopterade växter och jag var tvungen att svara att "nej tyvärr, det hände nåt konstigt med Hornsärven, den tappade alla blad".

Vid ett senare tillfälle skulle jag starta om ett mindre kar, plockade ur alla växter och la lite Hornsärv i en hink återigen. Vis av tidigare erfarenheter lät jag den bara ligga nån timme eller tre i blöt. IGEN drog jag upp helt barrlösa stänglar av Hornsärv. Nu vet jag hur jag gör för att undvika detta en gång till, placerar snabbare tror också att jag använde vanligt kranvatten i hinkarna, kanske blir det bättre med akvarievatten.

OK, visserligen en helt annan orsak men i grund och botten samma reaktion på Hornsärven. Fick bara lust att dela med mig!
<font size="1">och nu var jag tvungen att rätta till en ful tryckfelsnisse</font id="size1">
#15 - 3 augusti 2004 20:52
det lustiga i kråksången är att samma hornsärv överlevde i det stora karet.
Hornsärven kommer förövrigt från gästhamnen i norrtälje, eller i närheten av gästhamnen.
#16 - 4 augusti 2004 00:35
Vad har du för temperatur i karet? Har för mig att hornsärven inte gillar höga temperaturer, speciellt inte vår inhemska.
#17 - 4 augusti 2004 04:47
Samma temperatur i båda akvarierna dvs runt 25.

Tror lik fn att det beror på "sanden" jag har i det lilla akvariet.
Plizken trodde att det eventuellt kunde bero på att vattnet har redox potential och det är möjligt att det är gruset som orsakar det då det är en form av silikat.

Har i vilket fall tillsatt fosfat och lite järn i karet.
Ska prova med hornsärv då vi kommit tillbaka från BB.
PatrikMalmo
#18 - 4 augusti 2004 04:59
Mm, hornsärven funkar bra att flytta till vissa kar men inte till andra. Har gett upp att koppla vad det beror på och flyttar enbart över toppskott, som jag nämnde tidigare.

Det trista med hornsärv från våra trakter i akvarium är att den är anpassade efter våra skiftande årstider. Det kan innebära att din hornsärv går ned sig fullständigt till hösten, eftersom den i svenska vatten sätter frön som övervintrar. Chansen att du ska få frön i karet tror jag är minimal, och även om du får det vet jag inte om de fixar den höga temeperaturen i akvariet under vintern. Vill du ha hornsärv i karet konstant är det bäst att snoka rätt på en tropisk variant. Den växer bra året runt.

Hilsen!
#19 - 4 augusti 2004 05:09
Det visste jag inte, att den svenska hade andra färdigheter.
Nåja jag har tropisk att tillgå, måste först se till att den svenska överlever.
#20 - 4 augusti 2004 08:02

Det kan innebära att din hornsärv går ned sig fullständigt till hösten,

Kanske är just det som händer när det blir markant annorlunda miljö? (Ljusintensitet, Temperatur, Näringsmängder osv). Dvs en flytt triggar övervintringsmekanismen?
PatrikMalmo
#21 - 5 augusti 2004 04:21
defdac,
för den Hornsärv vi plockat härhemma kan det mycket väl stämma, men även den tropiska varianten har samma sak för sig vid flytt till annan miljö. Flytt till ett kar med samma sorts ljus och vatten - no problemo, flytt till något annorlunda - ibland no problemo och ibland totalt ras.

Jag satsar en slant på ljusomställning. Har flyttat Hornsärv mellan kar med olika ph-värde, hårdhet, temperatur och gödning/icke-gödning och det har oftast gått bra - men i vissa fall så lossnar nästan alla bladen och det blir bara 1 cm topp kvar. På den tiden var jag inte medveten om hur ljusomställningen kan påverka växterna, så jag vågar inte säga om det verkligen var ljuset. Med tanke på faktorerna ovan så satsar jag ändå på det. Har låtit den kala stammen legat kvar ibland och i vissa fall har det kommit ett gäng nya toppar från stammen. I andra fall har den ruttnat bort.

En äkta luring således, men en otrolig "nyttoväxt" när den funkar. Klar favvis!! ;)

Hilsen!
PatrikMalmo
#22 - 6 augusti 2004 11:44
Har gjort några fler erfarenheter med Hornsärven. Fick ner oxydatorn i stora karet igår, och den förändringen gillade inte Hornsärven. I stort sett bara kala stänglar med små toppar kvar, har även sett några lösa toppar i ytan.

Enten så var det själva förändringen från låg till hög syrehalt (och därmed kraftigt oxiderande miljö i karet) som spelade in, eller så trivs inte Hornsärv i höga syrehalter (möjligt att en del näringsämnen samtidigt oxiderat och blivit otillgängliga för Hornsärven). Får se om den tar sig, så får vi svaret.

En annan faktor kan också spela in - flyttade över en stängel Hydrilla till karet i samma veva, och dessa två växter ska enligt flera exempel i Walstads bok inte funka ihop. Allelopati/kemisk krigsföring borde inte spela någon större roll i karen, men efter ett av Walstads exempel där ett knippe Hydrilla fullständigt slog ut all Hornsärv i en hel damm är jag beredd att göra ett undantag. I några andra exempel verkar det ha tagit mellan 30-70 dagar innan Hydrillan fick "effekt", så jag tror egentligen mer på oxydatorn. Lätt att upprepa experimentet med en av de två faktorerna utesluten, så jag spar "facit" tills dess.

BTW så ser min stora andmat märklig ut också. Den hade fram tills idag alltid ovansidan på bladen över vattnet, men idag flyter alla runt strax under ytan med lätt nedböjda blad. Riktigt skumt.

Hilsen!
#23 - 6 augusti 2004 11:48

Får se om den tar sig, så får vi svaret.

Precis.

En annan faktor kan också spela in - flyttade över en stängel Hydrilla till karet i samma veva, och dessa två växter ska enligt flera exempel i Walstads bok inte funka ihop. Allelopati/kemisk krigsföring borde inte spela någon större roll i karen, men efter ett av Walstads exempel där ett knippe Hydrilla fullständigt slog ut all Hornsärv i en hel damm är jag beredd att göra ett undantag.

För att allelopati/kemisk krigsföring ska fungera så krävs det burkar utan vattenbyten för att de skadliga ämnena ska kunna ansamlas i så stor mängd att det blir en faktor att räkna med. Dvs enda läget det eventuellt skulle fungera är just i Walstad-burkar, som är så långt ifrån naturens eget sätt att byta vatten som är möjligt.
PatrikMalmo
#24 - 6 augusti 2004 12:10
För att allelopati/kemisk krigsföring ska fungera så krävs det burkar utan vattenbyten för att de skadliga ämnena ska kunna ansamlas i så stor mängd att det blir en faktor att räkna med. Dvs enda läget det eventuellt skulle fungera är just i Walstad-burkar, som är så långt ifrån naturens eget sätt att byta vatten som är möjligt.

Inte helt övertygad efter Walstads exempel med dammarna. Verkade inte vara små vattenmassor hon pratade om, och omsättningen i dem lär vara rätt mycket större än mina vattenbyten i karet.

Hilsen!
#25 - 6 augusti 2004 12:20

Inte helt övertygad efter Walstads exempel med dammarna. Verkade inte vara små vattenmassor hon pratade om, och omsättningen i dem lär vara rätt mycket större än mina vattenbyten i karet.

Jasså? Hur stora vattenbyten skedde där?
#26 - 8 augusti 2004 14:10
Patrik.

Börjar nog tro litegrann på din ljusteori, för i det "stora" karet sitt 1 lysrör på 30w och i mitt 60 liter sitter 2x18w.

Där jag hämtade hornsärven är vattnet rätt grumligt.

Kan meddela att hornsärven i det stora fortfarande lever.

Annons