Hörnfilter special - hur ska jag göra

#1 - 25 augusti 2008 09:23
Hejsan.

Har tänkt göra ett litet hörnfilter men har ett vattenfyllt akvarium.
Har nu köpt en pås/toarulls hållare på biltema.
Bild: http://www.eriksgallery.com/publik/fisk/toa.jpg

Frågan är nu:
1. Denna borde väll vara akvariesäker då det borde vara vanlig "obehandlad" plast.

2. Skall jag skära upp mitten mer så jag får ett bredare insug och sätta pumpen i mitten eller botten av behållaren?
Tänkte fylla insidan bakom "sköldfiltret" med sönderklippt matta också.
Blir det verkligen bra genomdrag i hela mattan med ett filter på detta vis?
Tycker det borde bli drag just där pumpen sitter men inte på övre och undre delen. Skall ha slang med strilrör på ut-delen av pumpen.

3. Samma variant som nr 2 fast jag på något vis (frågan är med vad) försluter den nuvarande öppningen så det blir mer likt en vas.
Borde ge maximalt genomflöde.

Tacksam för förslag och tankar.
#2 - 25 augusti 2008 10:53
Ingen dum idé, finns de i svart? men jag tycker du ska öppna springan så mycket som möjligt att mattan fortfarande hålls på plats och inte trillar ur! spelar ingen roll om pumpen sitter på mitten eller botten för pumpen kommer dra vatten jämt över hela filterytan, det är dock viktigt att du lämnar ytan öppen bakom mattan för att få ett jämt drag och inte pular ner matta där, vill du ändå fylla med nått så ta i så fall biobollar;) kul med nya filteridéer:D
#3 - 25 augusti 2008 12:21
Nej tyvärr så fanns det bara vita.
Har funderat på en lösning länge men aldrig kommit på något som inte innebär att man måste silikonera i karet eller kunna hänga över kanten ( har breda aluminiumkanter ).
Men sen såg jag den här behållaren och den borde passa.

Men då lämnar jag öppet bakom mattan (vad ska man göra med filtret som blir över nudå!)

Annons