hörnfilter av blå filtermatta, konstruktion?

#1 - 3 april 2005 20:43
Vi ska bygga filter till 9 st 60 literskar, vi tänkte oss sådana där som är gjorda i ett hörn med blå filtermatta och en pump bakom, sådana som man ofta ser i djuraffärerna nu för tiden...

Min man säger att de konstruktioner han sett bara består av två glasremsor som är fastsiliconade på var sida av hörnet, sedan sitter filtermattan i spänn däremellan... Jag har för mig att man sätter två glasremsor på var sida om hörnet, så att man trär ner filtermattan i ett spår... Nu är ju frågan, ska jag ge min man rätt eller inte??? Det känns som om det ska kunna "smyga vatten runt hörnet" om man inte har glasremsor både bakom och framför mattan...
#2 - 3 april 2005 20:54
jag vill också ha 9 st 60 kar! *orättvist*

lycka till

LenaMaria
#3 - 3 april 2005 21:15
har en sådan konstruktion i mitt 450L kar.
och du siliconar fast 2 glas remsor på vardera sida av hörnet.
måtten beror ju på pumpen du har bakom.
sedan böjer man en filtermatta och trycker dit.
ska vara lite spän på den .
det kommer inte att krypa in vatten i mellan.
mattan sitter mot remsorna och karets sidor.
så det kommer att bli tätt i mellan.

mvh jocke
#4 - 3 april 2005 21:30
§1 Far har alltid rätt!
§2 När så icke är fallet träder automatiskt §1 i kraft!
Så lyder huslagen :D

Jag har tre små kar där jag har en filtermatta längs med ena kortsidan utan några glasremsor och det fungerar u.a.
Om du/ni nöjer er med en glasremsa och filtermattan sitter i spänn är jag övertygad om att det räcker.
#5 - 4 april 2005 00:41
#6 - 4 april 2005 11:18
jag vill också ha 9 st 60 kar! *orättvist*

Jodå, lite lyxigt känns det allt... dessutom får jag dem i en snygg och prydlig "butiksställning"!

har en sådan konstruktion i mitt 450L kar.
och du siliconar fast 2 glas remsor på vardera sida av hörnet.
måtten beror ju på pumpen du har bakom

Precis så var det jag tänkte mig... men gubben säger att det räcker med en remsa på varje sida... 1-0 till mig alltså

Jag har tre små kar där jag har en filtermatta längs med ena kortsidan utan några glasremsor och det fungerar u.a.
Om du/ni nöjer er med en glasremsa och filtermattan sitter i spänn är jag övertygad om att det räcker

Jo, filtermatta längs kortsidan har jag i mina större kar, men här är det ju i ett hörn, så det känns som om det inte blir samma "tryck" ut mot kanterna när filtermattan är böjd... 1-1 blev ställningen nu då...

Far har alltid rätt!
§2 När så icke är fallet träder automatiskt §1 i kraft!
Så lyder huslagen :D

Tusan också!!!!
#7 - 4 april 2005 11:29
Håller På Gubben! Har haft den lösningen i ett 225 kar. Monterade först en Aquabee 1000 + värmare. Måttade och limmade glaslister. Förlängde utblåser med en bit slang. Ett dygn senare var allt igång. Fungerade utmärkt med 3cm grov blå matta.
#9 - 4 april 2005 14:30

Annons