Hörnakvarium för- och nackdelar?

#1 - 15 juli 2008 08:40
Hej forum!

Jag och min sambo funderar på ett hörnakvarium, Jewel Trigon 190.

Fråga 1
En nackdel med hörnakvarium är att det är svårt att nå bakersta delen...men finns där andra nackdelar jag bör vara medveten om?

Fråga 2
Jag har sett alla fina bilder här och på andra fora och blir fundersam kring vad som ser ut som trollhassel-grenar. Ett lysande exempel är denna bild:
http://www.zoopet.com/forum/attachment.php?attachmentid=5393&d=1173547035

Behövs någon form av behandling av grenarna? Torkning? Kokning (desinfektering)? Eller är det så enkelt att dessa köps någonstans och jag helt enkelt missat dessa?

Jag är självklart tacksam för svar, tips, ideer och länkar vidare in i denna härliga djungel! :)
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 15 juli 2008 08:52
Fråga 1:
Formen gör väl främst att akvariet blir kortare och akvariets längd är för fiskarna ofta viktigare än literantalet.
En del fiskar är snabbsimmare och då är långa akvarier att föredra. Andra arter är revirhävdande och ett hörnakvarium ger mindre möjlighter till revir än ett långt akvarium.
Men om man bara tänker på detta vid fiskvalet så är det väl i övrigt inte några nackdelar med ett hörnakvarium - förutom då det som du nämner om att det kan vara lite svårt att nå till bakre delen.

Fråga 2 svarar jag inte på eftersom den frågan inte hör hemma i denna kategori.
#3 - 15 juli 2008 09:07
Fråga 1:

Formen gör väl främst att akvariet blir kortare och akvariets längd är för fiskarna ofta viktigare än literantalet.

En del fiskar är snabbsimmare och då är långa akvarier att föredra. Andra arter är revirhävdande och ett hörnakvarium ger mindre möjlighter till revir än ett långt akvarium.

Men om man bara tänker på detta vid fiskvalet så är det väl i övrigt inte några nackdelar med ett hörnakvarium - förutom då det som du nämner om att det kan vara lite svårt att nå till bakre delen.

Fråga 2 svarar jag inte på eftersom den frågan inte hör hemma i denna kategori.

Tack - när jag postade fick jag dessutom fler trådar i samma ämne...ändå gjorde jag en sökning!

Återigen tack!

Annons