hörnakvarium 732L

#1 - 13 februari 2008 20:03
Byggde om lite i huset här och upptäckte att mitt 2m kar inte längre passade in. Letat med ljus och lykta efter hörnakvarium i de större storlekarna utan framgång, så jag började att spåna på att bygga ett själv. Hade tänkt mig att bygga ett kar med sidor på 1,5 m vilket skulle resultera i en frontruta på 2m. Karet blir 60cm högt. Glaset blir 12mm och kommer att beställas genom jobbet till ett mkt fördelaktigt pris, omtyckt!!
Jag hade ju inte tänkt att göra ett vanligt kar jag inte! Gillar att svetsa, hehe. Planen blir att bygga sidor och botten i 2,5mm svartplåt som bockas och svetsas, botten kommer att förstärkas så att den inte bular ut. Frontrutan kommer att limmas mot ett uppvik på botten och sidoplåtar samt ett stag i överkant. Slutligen kommer hela rasket att plastas invändigt, dels för täthetan men även för att kunna bygga bakgrund och botten utstyrsel.
Är jag tokig? nja kommentera gärna!
#2 - 13 februari 2008 20:12
Låter riktigt nice hoppas du lägger upp lite bilder

Lycka till
#3 - 13 februari 2008 20:21
kommer jag att göra, undrar bara vilken silicone som skall användas mellan stål och glas!??
#4 - 13 februari 2008 20:23
när jag siliconade om mitt 720 så använde jag akvariesilicon de funkar utmärkt...

när börjar bygget då?
#5 - 13 februari 2008 20:30
glaset är klart, plåten skall jag kolla med en bekant i helgen, sen J..:l bär det av!
#6 - 13 februari 2008 21:20
Men varför bygga det i svart när det finns rostfritt? Lite trixigare att svetsa snyggt kanske, men eftersom du gillar att svetsa så;)......
#7 - 13 februari 2008 21:40
hehe ser fram imot detta. du ska ha rockan i va?
#8 - 14 februari 2008 17:31
ansjo skrev:
Men varför bygga det i svart när det finns rostfritt? Lite trixigare att svetsa snyggt kanske, men eftersom du gillar att svetsa så;)......

Det är betydligt lättare att jobba med svartplåten och jag har ju dessutom tänkt mig att förstärka den under med 25x25 fyrkantsjärn. Sedan kommer jag ju att plasta hela härligheten invändig för att kunna bygga bakgrund etc. Finner då ingen anledning till att köra på i rostfritt då det dessutom blir mkt dyrare. Sen slår det sig gärna lätt i rostfritt.
#9 - 14 februari 2008 17:33
hehe ser fram imot detta. du ska ha rockan i va?

Jo rockan min kommer ju att få hoppa i här! bottenytan kommer att uppskattas!
#10 - 14 februari 2008 17:46
ja kan man la säga. va har du för fisk med rockan?

Annons