Hörnakvarium

#1 - 11 december 2006 15:51
Hejsan!!

Jag är en kille på 28 som e ganska ny med akvarium.
Har ett akvarium på 112 liter,som jag har haft ca 1 månad, i det har jag 2 Black mollys, 2 Mosaik guramis, ett litet stim med neontetror (10 st), 2 malar och en Prakt botia

Men nu har jag funderingar på att köpa ett hörnakvarium. Ett Juwel Trigon 190 , det är på 190 liter.

Hade tänkt skaffa ett par scalarer att ha i det, hur många tycker ni att man ska ha, och vad kan man ha för fiskar tillsammmans med scalarerna.
Går det tex att ha guramis tillsammans med dom??

Tacksam för svar
MVh Johan
#2 - 12 december 2006 12:54
Tänk på att scalare bör ha ett akvarium som är minst 50cm högt och jag skulle inte blanda ihop scalare med gurami, det kan bli lite voldsamt om du har otur
#3 - 12 december 2006 15:52
Akvariumet är 60 cm högt

tror du att det är tillräckligt??

oki så vad skulle du rekomendera för fiskar??
#4 - 12 december 2006 15:54
Praktbotier kan bli 30 cm stora så jag tror att akvariumet är lite väll litet för den+att den ska vara i en grupp om 4-6 stycken.
#5 - 13 december 2006 07:14
Oki

För när vi köpte praktbotian så sa dom på djuraffären att det var bättre att ha bara en, så då köpte vi bara en.

jo jag vet att dom kan bli stora, så den ska få flytta till det större akvariumet om vi köper det, annars ska en kompis få den, han har ett 300 liters kar. men än så länge är den bara 5-6 cm
så den får vänta med att flytta ett tag

tycker det är en väldigt fin fisk
#6 - 13 december 2006 15:15
Pitejohan skrev:
Akvariumet är 60 cm högt

tror du att det är tillräckligt??

oki så vad skulle du rekomendera för fiskar??

60cm räcker, men att rekomendera fisk till ett hörnakvarium är lite svårt, prova med en liten ciklid, kanske en sånn här: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=149

Ett stim med kardinal tetra är snyggt också, jag vet dom är lika neon tetra men kardinal tetra stimmar bättre. koppartetra är snygga också....

Problemet är att det finns för många snygga fiskar :p
#7 - 13 december 2006 16:33
Pitejohan skrev:
Oki

För när vi köpte praktbotian så sa dom på djuraffären att det var bättre att ha bara en, så då köpte vi bara en.

jo jag vet att dom kan bli stora, så den ska få flytta till det större akvariumet om vi köper det, annars ska en kompis få den, han har ett 300 liters kar. men än så länge är den bara 5-6 cm

så den får vänta med att flytta ett tag

tycker det är en väldigt fin fisk

Då ska du nog inte lite på den affären för information i fortsättningen. Om du kollar i arkivet här så märker du att det finns många botior som inte blir så stora. Botia striata (zebrabotia) tycker jag är väldigt snygg och den blir inte så stor.
#8 - 13 december 2006 17:12
Jag ser inga problem med att ha 4-6 st scalarer i hörn akvariumet..
Men som Opus säger så borde du inte blanda guramin och scalaren..
#9 - 14 december 2006 19:50
Har själv ett Trigon 190 och just scalarer i det. Problemet för mig är att jag har fått två hanar (har fyra scalarer totalt) som slås mest hela tiden och akvariet är lite för litet för att dom skall komma tillräckligt långt från varandra. Tillsammans med dessa har jag koppartetror och fantomtetror. Har inte upplevt några problem med dessa arter ihop. Kör som du förstår med sydamerikans biotop:)

Annons