Hörnakvarie / siliconteknik...

#1 - 5 januari 2004 16:13
Har fundeat på att bygga ett hörnakvarie till mitt sovrum.
http://www.radioforum.se/hornakv.jpg här hittar ni en bild.

Min fråga är hur man gör när man skall limma hörnen som inte sitter 90 grader mot varandra... Är det ens möjligt?

Vad för glastjocklek skulle ni rekomendera?
#2 - 5 januari 2004 22:07
Skojjar ni med mig? Verkligen ingen som vet?
#3 - 5 januari 2004 22:29
Själv har jag aldrig byggt ett akvarium. Visserligen har jag solikonat om ett en gång men aldrig på riktigt så att säga. Jag tycker ditt förslag ser bra ut. Du kan ju alltid gå till en butik och spionera lite på hur det brukar se ut.
#4 - 6 januari 2004 02:00
Eller gå upp på biblioteket o låna boken "Det levande akvariet" av Peter Hunnam, där finns en bra beskrivning med bilder på hur man gör
#5 - 6 januari 2004 02:23
Klart det skulle funka!
Aluramen på alla köpta akvarium är ju dit limmad efteråt som en säljare sa det.....det är ju bara för att det ska se bra ut.....
#6 - 6 januari 2004 02:36
Ursprungligen skickat av Texasboy

Klart det skulle funka!

Aluramen på alla köpta akvarium är ju dit limmad efteråt som en säljare sa det.....det är ju bara för att det ska se bra ut.....

Och du litar på allt som Försäljare säger...[;)]
[:-54]bara en tanke kolla upp info innan du ger folk fel fakta[:-5][:-48]
#7 - 6 januari 2004 03:53
mja.. jag tyckte inte din ritning var det bästa, bättre é la om du har framrutan såpass lång att den passerar kortsidorna det ser iaf snyggare ut (om du inte kommer ha en ram runt till en början...)
men kolla i butik...
#8 - 6 januari 2004 08:53
Ursprungligen skickat av Lucipher

Och du litar på allt som Försäljare säger...[;)]

[:-54]bara en tanke kolla upp info innan du ger folk fel fakta[:-5][:-48]

Aluramen sitter väl där för att skydda hörnen möjligtvis, inte för att hålla ihop akvariumet och dom är väl ditlimmade efteråt, iallafall dom jag sett!
Vet inte hur du ska göra med hörnen kolla med din glasmästare!!
#9 - 6 januari 2004 23:21
du förlänger 45 cm skivan o filar till glaset så det blir rakt, sen tar massor silikoon :D
#10 - 7 januari 2004 00:01
se till att glas inte ligger mot glas, minst ett par mm silicon emellan.
aluminiumramarna hjälper till att hålla ihop akvariet när siliconet bli gammalt så de är inte bara där för synes skull..men nästan bara =) och så går ju inte hörnen sönder på akvariet =)
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 7 januari 2004 08:33
Som JR skriver så ligger glasrutorna för nära varandra i de två främre hörnen. Tycker också vinkeln blir för skarp.
Sedan får du också ha glaslister högst upp, men det har du väl tänkt antar jag.
#12 - 7 januari 2004 10:09
Aluramen gör dessutom att man kan använda lite tunnare glas äm man skulle kunna om man bara hellimmade det, eftersom ramen ger stabilitet o stadga. Dessutom så sitter ramen ihop med clips o är inte limmad dit.
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 7 januari 2004 10:13
Jag ids inte ta diskussion om aluramens betydelese eller inte eftersom det diskuterats så många gånger tidigare. Jag håller dock definitivt inte med om att en alu-ram automatiskt innebär att man kan ha tunnare glas.
#14 - 7 januari 2004 11:03
Här har du beräkning på glas tjockleken
http://www.gbf.se/lgk03/lgk_03.htm#berakn_glastj

I mitt alurams akvarie sitter ramen fast ed silicon iallafall....

Annons