Hej hej! Mitt första inlägg här, och jag har aldrig ägt ett akvarium tidigare så ni har det i åtanke :)
Jag är väldigt sugen att köpa ett akvarium till min lägenhet, var först väldigt intresserad utav ett saltvattensakvarium men efter lite efterforskingar så har jag insett att det blir på tok för dyrt samt för mycket pyssel :)
Nu till min fråga, jag är ute efter ett hörnakvarium, och det ska inte vara allt för stort. Har ni några förslag? Får gärna vara någon ram utav ek. Ni kanske till och med har några länkar till webb-shoppar online?
Mvh
Hejsan,
och välkommen! Hoppas du kommer att trivas här :)
Jag rekomenderar dig att kolla på juwel trigon. Ganska vanligt hörnakvarie som har fått gott betyg av de flesta:
http://www.pwss.se/home.php?cat=663&sort=orderby&sort_direction=0&page=2
Det som heter "mörkt trä" är ganska likt ek.
Annars så finns ju allatid begagnatmarkanden. går att göra ordentliga kap där.
Hörnakvarie kostar ju lite mer. Men visst är det värt det...
Håller med om saltvattenstankarna. Det är mycket mer jobb. absolut om man ska starta ett nytt kar och inte har arbetat med saltvatten innan. samt att det är bra mycket dyrare än att starta upp ett sötvatten.
Kolla istället på färgrannare fiskar i sötvatten. (saltvatten version 0.8, utan salt.). Malawiciklider sägs vara de som visar sin färgprakt bäst... Kolla tex på bifogad bild på ett av mina kar.
Lycka till. Och välkommen än en gång.
Mvh
Stefan