okej. om du ska ha filterdel bakom bakgrund får du räkna med att det tar plats. ska du köra med ytterfilter eller nått annat o inte använda den skulle jag köpt lite slim-line bakgrunder istället :P
Jag ska inte ha filterdel bakom bakgrunden utan kör ytterfilter, det är därför jag inte gillar all plats som försvinner. Men kostnaden håller mig bakbunden så det är därför jag funderar på alternativet att göra en egen bakgrund. Har kollat på rockwall granit som är ett billigare alternativ till slimline men då blir det ju liksom bara bakgrundsplatta och ingen struktur, kommer inte heller att ha råd att köpa extra för att göra ett litet hörn åt doppvärmare och slangbitar och det känns så trist om de ska synas eftersom akvariumet syns från sidorna. (Nu ser man iofs de fina sidorna på bakgrunden och all döplats bakom från sidorna och det är ju heller inte så peppande direkt.) Maken gnisslar redan över kostnaderna som är mer än han räknat med (han har aldrig haft nåt akvarium) och tycker att det får vara nog med extra utgifter och att en bakgrund för 500 spänn till 1000-lappen är rena idiotin. Och bakgrunden jag har nu är ju faktiskt sjuk snygg med alla buktningar, det är en av de snyggaste bakgrunder jag sett. << Så har min hjärna snurrat på högvarv i snart en vecka och det är bara en tidsfråga innan jag blir komplett tokig. [:-27]
Gamla bakgrunden:
+ snygg som fan
+ kostar inget
- tar för stor plats
Bygga egen:
+ kan göra den precis efter mina behov
- kostar
- tar tid och arbete
- risken är stor att jag inte kommer att tycka att jag har lyckats och då funkar den inte ändå
Slimline/rockwall
+ bättre än inget
+ tar liten plats
+ ger plats åt växter och fiskar
- kostar mer än jag har råd med
- platt - ger ingen djupkänsla
- kan inte dölja värmare och slangar bakom
Så nu kan du bestämma åt mig! :d