Nu undrar jag verkligen vem som har haft cyano, dre?
GT är absolut sista utvägen ifall du inte klarar av att fixa cyano på annat vis, så som Mumin föreslår är det bästa man kan göra. Med GT tar du inte bort orsaken, bara verkan och ser du inte till att åtgärda varför du får problemet finns det stora risker att det kommer tillbaka.
Varför riskera att du kraschar karet med preparat, när du kan få bort cyanon den naturliga vägen?
Jag vet vad cyano är Anders. Under ett halvår har jag brottats med detta elände. Jag har testat alla råd jag fått utom GT eftersom jag då inte hittat "roten till det onda" ändå.
Efter mörkläggningarna (dom var många) försvann cyanon, men efter ungefär en vecka kom dom tillbaka med dubbel kraft på växter, rötter bakgrund och till slut började dom även klättra på framrutan. Massor med växter har jag fått rycka upp och byta ut, det blev jättedyrt. Jag använde PMDD +EC, nitrat låg på 25-30.
Jag vet inte vad som var orsaken till detta blågröna avskum men jag har mina misstankar.
Vi har ett PH på 8,5 och KH ligger på 7 så kanske växterna har haft det kämpigt. Jag vet att dom höga värdena går att fixa till med olika metoder men jag gjorde aldrig det eftersom jag tycker det är aldeles för omständigt och mina sex fina diskusar som jag haft sen dom var små mådde jättebra trots det höga PH:t. Jag tycker det är snyggt med lite "vanliga" alger men där går gränsen.
Jag brukar inte vara den som ger upp i första taget men nu gjorde jag det, cyanon vann till slut. För varje gång dom kom tillbaka blev jag ledsen och all energi gick åt till att försöka få bort sörjan, det gick inte att glädja sig åt fiskarna. Jag testade aldrig GT, om det var rätt eller fel får jag aldrig reda på.
För en månad sedan sålde jag mina fina diskusar och apistogramma, det kändes i hjärtat och jag saknar dom varje dag. Jag har börjat att planera för malawisar istället eftersom vårat vatten måste passa dom bra.
Jag kommer att börja med mbuna (jag har redan några små i mitt 200-liters) som kommer att få gå i ett 540-literskar.
Det var min historia om cyano.