Hopplöst grönt vatten

#1 - 1 november 2007 08:08
Har nu haft problem med grönt vatten i en dryg månad. Har testat att mörklägga totalt i 3 dagar utan nämnvärd förbättring, har hällt i algmedel men de verkar må kanon ändå. Vad kan man göra? Ser ju inte längre än 10cm in i akvariet.. Börjar bli trött på det.
#2 - 1 november 2007 09:35
Hur mörklade du? Tänk på täcka över rutor och även slangar... Absolut inget ljus får nå akvariet under tre dagar.
#4 - 1 november 2007 11:50
Intressant att du länkar till en massa Equael UV-filter. Det finns ju en annan tråd om dom just nu... http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=110279&highlight=aquael
#5 - 1 november 2007 12:34
petnym skrev:
Intressant att du länkar till en massa Equael UV-filter. Det finns ju en annan tråd om dom just nu... http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=110279&highlight=aquael

Det där ser ut som de vore externa filter. Det finns ju innerfilter med integrerat UV också: http://www.pwss.se/product.php?productid=3851&cat=618&page=1

Ytterfilter med dåliga anslutningar...brrr....[:-84]
#6 - 1 november 2007 12:59
Jens A. skrev:
Det där ser ut som de vore externa filter. Det finns ju innerfilter med integrerat UV också: http://www.pwss.se/product.php?productid=3851&cat=618&page=1

Effekten på den UV-lampan (Antagligen en LED) är med högsta sannolikhet betydligt mindre än 1 W, med tanke på att hela grunkan med pump och allt drar 5W. Jämför detta med de riktiga UV-filter som har en effekt som är 10 till 100 gånger så hög.
#7 - 1 november 2007 15:46
petnym skrev:
Hur mörklade du? Tänk på täcka över rutor och även slangar... Absolut inget ljus får nå akvariet under tre dagar.

Hade en filt över allt ihop. Har läst att det var viktigt med totalt mörker så jag uppnådde nog det.

Kan man vara säker på att det fungerar med UV filter?
#8 - 1 november 2007 16:22
UV-filter funkar som de ska...
Men jag undrar mera varför du fått grönvatten?
Fisk som dött, övergödning, förmycket slamm i bottensubstratet, multnande växter?
#9 - 2 november 2007 12:35
firefox75 skrev:
UV-filter funkar som de ska...

Men jag undrar mera varför du fått grönvatten?

Fisk som dött, övergödning, förmycket slamm i bottensubstratet, multnande växter?

Ingen död fisk såvitt jag har sett. Dock något överbefolkat i karet, så det är inte lätt att räkna in alla fiskar. Göder med PMDD med 10ml/100L i gång i veckan. Byter 35% av vattnet varannan till var tredje vecka. Mäter värdena i gång i veckan: PH,KH,GH,No2,No3. Alla har nästan alltid varit stabila. Inga förmultnade växter.

Problemet uppkom när jag gjorde storstädning i akvariet. Hade alla växter borta, slamsög och tvättade allt rent. När jag sen drog igång det så blev vattnet först lite gulaktigt, sen blev det grönare och grönare i allt snabbare takt.

Edit: Någon som orkar leta upp ett bra UV-filter på nätet som man kan vara säker på ungerar i mitt 170L kar? Vet ju inte riktigt själv vad som är bra eller dåligt.
#10 - 2 november 2007 13:17
Här finns några filter, leta annars i webbutikerna. Där brukar rekomenderad akvariestorlek anges.
#11 - 3 november 2007 00:45
För det första så tycker jag att du ska sluta göda - näring finns ju uppenbarligen tyvärr. Sedan uppsöker du din lokala zoo-butik och inhandlar något mycket snabbväxande, typ vattenpest eller dom där växterna som vagt påminner om julgirlanger och flyter löst i vattnet. Köp MYCKET - de tar näringen från algerna så de dör.
#12 - 3 november 2007 09:27
Attans skrev:
För det första så tycker jag att du ska sluta göda - näring finns ju uppenbarligen tyvärr. Sedan uppsöker du din lokala zoo-butik och inhandlar något mycket snabbväxande, typ vattenpest eller dom där växterna som vagt påminner om julgirlanger och flyter löst i vattnet. Köp MYCKET - de tar näringen från algerna så de dör.

Nja, jag har nog inte för mycket näring. De sista 1,5-2 månaderna så har jag enbart använt NutriSi då växterna blir helt vita om jag inte använder det. Defdac här på forumet löste mina växtproblem för ngt årsedan med att just använda NutriSi. Jag har redan sjukt mycket växter så att ha i mer, ja då får nog inte fiskarna plats :D.

Ska invetstera i ett UV-Filter och hoppas det ger resultat. Vad händer förresten med de nyttiga bakterierna? Överlever dom?
#13 - 3 november 2007 21:24
Radial skrev:
Nja, jag har nog inte för mycket näring. De sista 1,5-2 månaderna så har jag enbart använt NutriSi då växterna blir helt vita om jag inte använder det. Defdac här på forumet löste mina växtproblem för ngt årsedan med att just använda NutriSi. Jag har redan sjukt mycket växter så att ha i mer, ja då får nog inte fiskarna plats :D.

Ska invetstera i ett UV-Filter och hoppas det ger resultat. Vad händer förresten med de nyttiga bakterierna? Överlever dom?

UV-filter tar bara de bakterier som finns i det vatten som sugs in i filtret. De flesta av de bra bakterierna finns i filtermassan och i bottengruset, så det är inga problem med UV-filter.
#14 - 4 november 2007 09:54
Attans skrev:

Iofs ingen växt som klarar att näringsbegränsa alger iom att de klarar förhållanden med i princip omätbara halter näring.
#15 - 11 november 2007 11:14
Nu har det äntilgen börjat ge med sig lite =) Har haft totalt mörkt i en dryg vecka, bytt 50% vatten varannan dag. har även haft i Sera Algovec. Måste säga att de är de djävligaste algerna jag varit med om.. Hoppas de inte kommer tillbax när jag slår igång lysrören igen bara..

Annons