Jag definierar personligen mikro/spårämnen, makroämnen och koldioxid som gödning. Fattas någon del av gödningen (mikro,makro,co2) eller ljuset så begränsas växternas tillväxt (Liebig).
Den vanligaste begränsnande faktorn för tillväxt i vanliga sällskapsakvarium gissar jag är helt omöjlig att generalisera om beroende på stora skillnader i ledningsvatten och skötsel.
Javaormbunke är en extremt lätt växt med avseende på hur lite ljus den klarar sig på. Jag har yngelburkar med 2x15 watt ekonomilampor, ingen botten (bara glas/fiskskit) med javamossa och javaormbunke där jag byter vatten varannan månad och oftast enbart kompenserar avdunstat vatten. Där växer det lite/lagom, så jag antar att fiskskit och flingor är fullt tillräcklig gödning för javaormbunke och javamossa. I nedbrytningsprocesserna bildas det iofs koldioxid, och sådana processer lär det vara en del av i dom burkarna med tanke på hur bottnarna ser ut ;)
Dessutom har jag för mig att javaormbunke är giftig för fiskar vilket gör det ännu märkligare att whisses guldfiskar har fattat tycke för den. Kanske gamla multnande blad inte innehåller detta gift.
Javaormbunkar förökar sig bla genom småplantor på undersidan av sina blad. När dessa småplantor fått en viss storlek så blir "värdbladet" svart och multnar bort så att småplantorna lossnar och driver iväg med strömmen.