Rooster: Tack för ett bra och utförligt svar.
Nu kommer nybörjar-följdfrågorna.
Fiskar ska beställas imorgon tänkte jag men hur många bör jag starta med? Det kommer bli multisar om ingen har något trevligt argument för någon annan snäcklekare. Tänk dock på att jag är nybörjare. Så, hur många?
Och en slamsugarfråga -brukar firrarna gömma sig eller flytta på sig när man slamsuger? Jag tänker att det är ju ganska små så det vore dumt om de följer med sugen upp...
Hur är det med malar och liknande? Någon bra sådan som kan käka lite mög? Vilken?
Fö välkomnar jag smarta tips för att undvika nybörjarmissar.:)
No reason;).
Ja asså normalt sett brukar de föröka sig:) så det är lite upp till dig hur många du vill börja med men typ 8-10st kan väl vara lagom. Men vad man alltid bör tänka på när det gäller snäcklekare är att det är lämpligt att ha rätt mkt snäckor till dem gärna 50% fler snäckor än fiskar eller tillochmed dubbelt så många snäckor som fiskar (är inte nödvändigt men det blir lättare för alla fiskar att få ett "bo").
Sen när det gäller utplaceringen av snäckorna finns det lite i princip 3 huvudalternativ (och givetvis komb. av dessa). antingen placerar man alla snäckor på samma ställe i karet. Nackdelen med dett är att fiskarna får trängas lite och vissa dominanta individer kanske ser hela snäckhögen som sitt revir. Eller så grupperar man dem i mindre grupper i karet typ 2-4st per grupp.
Detta är en bra "layout" då man redan har "bestämt" revir åt dem. Ofta blir det så att det blir typ 1 fisk/grupp och stridigheterna dem emellan blir inte så stora. Ett tredje alternativ är att sprida ut snäckorna helt random, alltså "en här och en där" "Nackdelen" med detta blir att vissa individer kan ta lite större revir så att vissa tvingas ut mot kanterna eller upp i vattenmassan.
Fördelen tycker jag är att detta är det snyggaste upplägget och ser kanske mest naturligt ut (förutom kanske i mkt stora kar där det ser mer naturligt ut med 1-2 större snäckskalshögar).
Man kan använda lite olika snäckor för detta men vissa rekommenderar inte att använda för stora snäckor (typ posthornsnäckor och andra större havssnäckor, då flera fiskar ofta en större hane kan stänga in en stackars mindre hona i snäckan när båda fiskarna är i snäckan så att hon inte kommer ut).
Men vinbergssnäckor brukar gå bra (trots att öppningen är lite stor), och de "riktiga" snäckorna som finns naturligt i sjön (neothauma). Sen kommer fiskarna gräva å ha sig så den fina inredningen man fixa i början blir ändå förstörd efter ett tag :)(det brukar dock inte påverka fiskarnas aggressioner gentemot varandra eftersom de är de själva som gör det och det faktum att det sker långsamt.
Ja fiskarna gömmer sig antigen i nån grotta eller i sina snäckor vanligtvis när man byter vatten eller dammsugar. Så du behöver inte vara orolig för att suga upp dina fiskar;).
Tycker eg. inte du behöver nån mal i karet, mata bara sparsamt i början men om du vill ha nått som betar på den algfilm som gärna blir i (nystartade) tanganyikakar kan du väl köra med ancistrus (men kolla gärna med nån annan först, har inte koll på om de tar yngel för cikliderna, tror inte det men...)
Lycka till!