Så, håller på att göra om lite i karet just nu och har gåt tpå grund som vanligt när det kommer till att inreda.
Jag är verkligen totalt blind när det kommer till att inreda och det har väl aldrig blivit något vidare jättevackert när jag varit på det förut.
Behöver nu lite hjälp med idéer om hur jag kan strukturera upp inredningen, vilka växter som kan vara lämpliga var osv.
Till det kommer även problem nummer två.
Jag har fruktansvärda problem med alger ständigt och jämt, vilket gör att det börjar bli förbaskat tråkigt att köpa in växter för dyra pengar varje gång när de ändå bara håller i någon månad innan de är förstörda.
Vill gärna ha lite tips på den biten också tack.
Bör tillägga att jag inte har några malar alls just nu pga. de övriga invånarna, huvudsakligen JD, käkar upp allting som är tillräkligt litet för att ätas.
Men vi kör väl lite riktlinjer då.
Akvariet är 540 l , inredningen och växterna skall passa till Jack Dempsey, Guldsöm, Eldbuk och eventuellt liknande fiskar.
Har en hel del stenar just nu som jag byggt upp lite grottor och dyl just nu, det verkar fungera jäkligt bra , åtminstånde för JD så dessa blir kvar.
alltså; Detta skall gärna finnas med.
Någon grottformation
En hel del tåliga växter, gärna någon snygg förgrundsväxt (svärdplantor fungerar inte i karet kan jag redan påpeka, varför vet jag inte)
Gärna ett par mindre sten/rot formationer
Någon öppen simyta.
Kom gärna med lite inspiration, förslag på växter, placering , skisser eller vad som hellst.
Är tacksamm för all hjälp.
Tack
/Patrik
Edit: kan förresten lägga till att de växter som fungerat ganska bra hitentills är olika typer av anubias, javaormbunke och liknande växter.
En växt som jag gärna skulle vilja ha i förgrunden och som jag haft förut är Hemianthus callitrichoides, men jag har haft väldiga problem med själva 'planteringen' av dessa och de blir sällan långlivade på bottnen.
Tips om hur jag gör med dessa uppskattas också.