hoppig fisk med minne?

#1 - 28 juli 2003 20:14
Jag matar alltid mina fiskar med ett kryddmått som jag har vid matburkarna. en fisk (en kampfiskhona) har börjat hoppa efter måttet håller man det ovanför vatten ytan o släpper ner lite mat hoppar hon efter det hela tiden ser jätte kul ut, betyder det att hon vet att den betyder mat? isåfall kan ju inte firrarna vara helt dumma o minneslösa, eller hon kanske bara hoppar av någon annan anledning, kul är det varje f<all, förutom att hon engång hoppade ur akvariet när jag förde bort kryddmåttet så hoppade hon efter över kanten, inte hennes fel jag som inte var tillräckligt snabb :)
#2 - 29 juli 2003 05:45
Om du tror att fiskar är dumma föreslpr jag att du söper senaste nummret av Practical Fishkeeping. Finns en artikel om fiskaroch imterliens/minne. Att tro att guldfiskar har 3 sek minne är lika förlegat som att tro på häxar.
#3 - 29 juli 2003 08:59
ja visst kan fiskar lära sig även dom aldra minsta fiskarna lär sig ju relativt fort var maten kommer ner när den kommer ner etc. Många fiskar lär sig också å känna igen från vem maten oftast kommer etc.

Sen om minne / vana / inteligens är samma sak det är ju något helt annat,.
#4 - 29 juli 2003 14:23
okej så de kan alltså tillochmed se skillnad på människor? det lät ju kul
#5 - 1 augusti 2003 18:29
Min fiksar vet också när det är matdags, antingen när man går förbi akvariet så kommer hela bunten (Alla, minst 20 st.) fram till rutan och stirrar på mig och hållet där maten ska komma igenom.
I andra akvariet blir de som galna så fort jag tar bort "skyddet" till taket på akvariet (det är lätt att fånga in en fisk på så sett=).
#6 - 2 augusti 2003 07:12
visst hör fiskar? för om jag é i hallen och ropar hej fiskarna när jag har kommit hem från skolan t.ex då kommer hela bunten till mathålet det är lite roligt de hör vell i ljudvågor på nått sett hehehe
//CARROOOOOOO

Annons