Hoppande kampfisk

#1 - 10 januari 2008 21:24
En sak som jag funderat ett tag på, när jag matar mina kampfiskar (Splendens) så hoppar hanen ibland mot min hand.
Jag matar dem med pellets och släpper alltid i några stycken åt gången. (Om jag lägger i allt på en gång så hinner de inte äta och de hamnar på botten).
När jag väl håller på så har hanen hoppat upp flera gånger mot min hand kanske någon cm ovanför vattenytan.Jag har totalt 4 honor som sällskap till honom. Hoppandet har även hänt då jag bara öppnat luckan till karet och putsat rutan med algskrapa.
Jag tycker det är häftigt att han gör så men undrar bara är detta vanligt?
#2 - 10 januari 2008 22:25
Snorkis skrev:
En sak som jag funderat ett tag på, när jag matar mina kampfiskar (Splendens) så hoppar hanen ibland mot min hand.

Jag matar dem med pellets och släpper alltid i några stycken åt gången. (Om jag lägger i allt på en gång så hinner de inte äta och de hamnar på botten).

När jag väl håller på så har hanen hoppat upp flera gånger mot min hand kanske någon cm ovanför vattenytan.Jag har totalt 4 honor som sällskap till honom. Hoppandet har även hänt då jag bara öppnat luckan till karet och putsat rutan med algskrapa.

Jag tycker det är häftigt att han gör så men undrar bara är detta vanligt?

Ja det är inte alls ovanligt !!

Mina har tom lyckats hoppa ur akvariet när jag matat dem. Sträck ned fingrarna vid ytan så äter de ur din hand... :D

Har läst att de i vilt tillstånd lever i små små pölar och för att byta pöl så hoppar de !!!
#3 - 11 januari 2008 08:33
Tack för ditt svar.

Än har inte mina lyckats hoppa ut ur akvariet.

Kul beteende.
#4 - 9 februari 2008 15:18
De kan hoppa riktigt redigt hade en i en öppen skål på skrivbordet, vilket inte slutade så bra. En dag när jag kom hem var skålen tom och hittade fisken död på golvet dryga 1,5m från skålen!
#5 - 12 februari 2008 04:06
Har haft en och annan kampfisk som hoppat, och det är inget ovanligt

Annons