Hoppande fisk, BTN:s baksida

#1 - 20 december 2011 18:57
Ja som rubriken antyder har jag fått in åtminstone en fin ciklid bland filterkuberna i bakgrunden. Nu har jag tömt ut 2 hinkar filterkuber, men fisken gäckar mig fortfarande.

Jag kan lova att det är dimman i Lutzen i akvariet. Filtrerna släpper ifrån sig göck så det står härliga till när man petar på dem eller tar ut dem.

Något att fundera på inan man bränner i iväg 5000 på en fin BTN-bakgrund. Inte helt lätta att underhålla...

Funderar på att skita i att hälla tillbaks filterkuberna och köpa ett fläskigt 2080-filter istället att gå parallellt med 2075:an.
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 20 december 2011 19:39
Nja risken finns ju alltid att fiskar tar sig in på baksidan (där de ofta klarar sig bra) lika väl som det finns en risk att fiskar hoppar ur akvariet (där de inte klarar sig så bra).
Om man vill undvika det så kan man ju skära till en bit filtermatta och lägga överst som lock så att de inte kan ta sig ner - fast det klart då är ju risken stor att de istället ramlar ur akvariet och det är ju ännu sämre.

Vill man snabbt kunna plocka ut filtermattekuberna på baksidan så rekommenderar jag att man trär en fisklina genom alla kuber så är det ju bara att "hala in" fisklinan så åker kuberna med upp. När du gör det så stäng av pumparna så åker skiten så småningom (efter någon timma) ner på botten bakom bakgrunderna och då slamsuger du
#3 - 20 december 2011 19:41
Ok, tack för tips. Ska prova fiskelinan sen. Hur länge kan filterkuberna stå i en stillastående hink med vatten tros? Eller är det bättre att ha tomt på vatten?
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 20 december 2011 19:47
Ok, tack för tips. Ska prova fiskelinan sen. Hur länge kan filterkuberna stå i en stillastående hink med vatten tros? Eller är det bättre att ha tomt på vatten?

Om man nu ändå river ur dom så har jag först sköljt av dom innan jag lagt tillbaka dom
#5 - 20 december 2011 20:00
Jo jag har börjat skölja. Jag får tyvärr revidera siffran till 2 fisk bakom nu. Akvariet har bara varit igång i 2 månader, så det känns litet för tidigt för helrenovering.

Men en lina kanske kan hjälpa till. Blir en lång lina.:D Eller flera.
#6 - 20 december 2011 21:49
2 fisk och en ancistrus blev det till slut. 5 hinkar filterkuber står i badkaret och det finns inte en chans på den här jorden att jag kan få upp firrarna därifrån de är. Vet faktiskt inte vad jag ska göra. Får köra akvariet på sparlåga till julhelgen och ta tag i spektaklet då.

1 dm från bakvägg, 6 dm högt, håligheter och prång över hela bakgrunden. 3 snabbsimmande tingestar. Varför, varför installerade jag den bakgrunden??? Nåväl, man lär så länge man lever.
#7 - 20 december 2011 22:02
jag jagade malawi igår, det finns nog bara ett bra sätt och det är att tömma det på 90% av vattnet. Jag hade sten, växter och vatten i hela sovrummsfanskapet, ångest och stress.

Jag fick ur fisken till slut, sen var det bara att bygga upp kalaset igen..
#8 - 20 december 2011 22:07
Håv, mat och mycket tålamod funkar för mig. Haft som mest 4 st bakom samtidigt=)
Efter det upp med ett myggnät som går upp till täckglaset.
#9 - 20 december 2011 22:20
Tack för tips om lågvatten och myggnät.

En fråga om myggnät, gick det att få det tillräckligt styvt utan att fästa i glaset? Jag har ju ett alulock med reflektorer och grejor. Funkar inget bra att fästa myggnät mot.
#10 - 20 december 2011 22:43
Tandpetare och tejp kör jag på=). Finns säkert bättre lösningar. Alltså styvt platsmyggnät som jag fäste i översta kanten av bakgrunden med hjälp av tandpetare som jag stuckit igenom nätet på många ställen. Lite svårt att förklara så kan bifoga bild istället.

http://imageshack.us/photo/my-images/189/img2102gw.jpg/

Tandpetare är tåligare än man tror och rostar inte som spiken jag hade innan gjorde:). Man kör principen att varva petarna på "varannan" sida om bakgrunden.
#11 - 21 december 2011 05:51
Tack, i vilken butik hittade du plastmyggnätet? Funderar på att silikona fast mitt.
#12 - 21 december 2011 08:12
Det var nåt byggvaruhus kommer inte på vad det hette. K-rauta kanske.
#13 - 21 december 2011 19:12
Fick ut fiskarna ganska enkelt faktiskt. Gjorde en fälla ovanpå cirkulationspumpens filtermattehus. Gödslade med flinfoder. När fisken simmade fram stängde jag bakom. Sen var det enkelt att håva upp dem.

Malen känns tjurigare dock. Är väl för mätt av all göck för att svara på algae wafer.:)
#14 - 21 december 2011 21:48
Fick ut fiskarna ganska enkelt faktiskt. Gjorde en fälla ovanpå cirkulationspumpens filtermattehus. Gödslade med flinfoder. När fisken simmade fram stängde jag bakom. Sen var det enkelt att håva upp dem.

Malen känns tjurigare dock. Är väl för mätt av all göck för att svara på algae wafer.:)
Malen? Den kan väl ändå inte ha hoppat över kanten på din BTN.... den måste väl hittan nån glipa nånstans?:)
#15 - 22 december 2011 06:26
åheim skrev:
Malen? Den kan väl ändå inte ha hoppat över kanten på din BTN.... den måste väl hittan nån glipa nånstans?:)

Just malarna har jag sett har hållit på nära övre kanten och bökat runt. De har väl känt vittring av oändligt med mat bakom kanske? :d

Nej det finns ingen glipa. BTN är 3 cm tjock och i kanterna sitter tjocka silikonsträngar.

Däremot hade jag vattennivån ganska högt i början pga att 2000-literspumpen som tryckte på i en 19 mm slang skapade otrolig turbulens på vattenytan. Har jag fixat nu med en böjd slang för att få ned vattenströmmen något. Sen är Akvastabil litet gammelmodiga i sin design. Om man inte vill se vattenytan måste man fylla otroligt högt.

I vilket fall hade jag bara några mm marginal på BTN-kanten i början. Har jag fått upp till ca 1,5 cm nu.

Mvh
#16 - 22 december 2011 12:46
En oväntad spinoff av att ha tom BTN-bakgrund var att jag fick klarare vatten i akvariet. Fråga mig inte varför. Nu går enbart ett eheim 2075 i ett 530-liters. Verkar funka perfekt.

Men snart börjar väl fiskarna klia sig kan man tänka.
#17 - 23 december 2011 18:30
Efter en heldagsrenovering igår fick jag igång akvariet sent igår kväll. Malen fångades genom att släppa ut 75% av vattnet och bygga en barriär av filtermedia, sen håva upp.

Det positiva var att jag passade på att ändra layout på pumparna. Nu har jag två pumpar parallellt i sugändan av bakgrunden, en 2000 lit/tim cirk.pump som drar vattnet nästan från botten. Samt ett 1200 lit/tim ytterfilter som har sin pickup endast 1 dm från vattenytan. Blir ett ruskigt drag i speleverket. Vattenytan är minst 1 cm lägre än på utsidan av bakgrunden. Ev får jag glesa ut filterkuberna något för att skapa bättre flöde.

Jag har fortfarande inte hittat hårt myggnät någonstans på internet. Så om någon har något bra tips, please send!

Jag kör nu med glipa till vattenytan, vilket är litet dumt, för ljuset bländar nästan. Ger ca 2 cm från vattenytan till överkant av BTN.
#18 - 23 december 2011 21:18
K-Rauta har haft grönt styvt "myggnät" här.

Annons