Hoppade ur, nu nästan utan skinn...

#1 - 23 april 2006 09:23
Min ancistrushona hoppade ur hinken sist gång jag gjorde rent i karet, men jag märkte det inte med en gång. Jag märkte det först när jag skulle släppa i fiskarna tillbaka i karet. Då hade hon hoppat ur och krupit 2 meter, in under en byrå. Jag skyndade mej att stoppa henne i vattnet igen för även om hon var stel i hela kroppen så rörde hon på fenorna. Hon blev mjuk och rörlig igen (men inte som förut) men dagen efter så såg det ut som hon fått syra över hela kroppen. Fjällen var borta på ena sidan och det var alldeles rött, huvudet var vitt och fenorna bara försvinner mer och mer [:(] . Ska jag ta bort henne eller ska jag vänta och se om hon blir bättre?

Har någon varit med om samma sak?
#2 - 23 april 2006 09:32
sök i forumet, där står om flera urhoppade fiskar
#3 - 23 april 2006 10:53
[QUOTE=PlatyYngel]Min ancistrushona hoppade ur hinken sist gång jag gjorde rent i karet, men jag märkte det inte med en gång. Jag märkte det först när jag skulle släppa i fiskarna tillbaka i karet. Då hade hon hoppat ur och krupit 2 meter, in under en byrå. Jag skyndade mej att stoppa henne i vattnet igen för även om hon var stel i hela kroppen så rörde hon på fenorna. Hon blev mjuk och rörlig igen (men inte som förut) men dagen efter så såg det ut som hon fått syra över hela kroppen. Fjällen var borta på ena sidan och det var alldeles rött, huvudet var vitt och fenorna bara försvinner mer och mer [:(] . Ska jag ta bort henne eller ska jag vänta och se om hon blir bättre?

Har någon varit med om samma sak?[/QUOTE]

jag har hört om ancistrusar som har blivit "uppätna" av sina yngel så att fjällen helt varit helt borta på delar av kroppen.. men dom har nog blivit bra.
#4 - 23 april 2006 16:24
[QUOTE=PlatyYngel]Min ancistrushona hoppade ur hinken sist gång jag gjorde rent i karet, men jag märkte det inte med en gång.[/QUOTE]

Har inga tips om urhoppade fiskar tyvärr, men du bör absolut INTE ta ut fiskarna ur akvariet när du gör rent i det!

Det finns så gott som aldrig något behov av at göra storstädningar och ta upp fiskar eller all inredning.
#5 - 24 april 2006 15:20
Mitt par har inte velat leka så det är inte yngel :rolleyes: ... tyvärr.

Imitt akvarium har jag en för liten pump [:I] så, jo, jag måste ta ur allt. Jag ska köpa en större pump längre fram... [:o]

Men vet någon vad det kan vara. Att hon ser ut som hon gör beror på att hon torkade såpass mkt när hon hoppade ur, det vet jag... Men vet någon om hon kommer överleva/ vad det är/ vad man kan göra åt det...

Idag är det sämre [:(] , hela kroppen är täckt med nåt som ser ut som ludd så jag gissar att det är svamp, och hon har bara skinn på huvudet ingen annan stans [xx(] ... Kan det smitta dom andra fiskarna om det är svamp osv?? :eek: [:-11] [:-5] :eek: [:-11]
#6 - 24 april 2006 18:41
se till att skaffa svampmedicin (snabbt), annars dör nog firren. V
#7 - 24 april 2006 18:52
Kan dom alltså dö av svamp??
#8 - 24 april 2006 18:55
det antar jag, inte kan det vara bra iaf!
#9 - 24 april 2006 19:09
Nej, det är ju klart... Hon ser rätt så risig ut med men jag vill ändå vänta och se...*suck
#10 - 24 april 2006 19:15
Köp medicin så fort du kan! Det är enda räddningen...:(
#11 - 24 april 2006 19:41
*suck...
#12 - 24 april 2006 19:54
så svårt är det väl ändå inte att köpa lite svampmedel? chansen att firren ska överleva ökar ju
#13 - 25 april 2006 13:38
Malen kommer att dö om du inte köper medicin. Du måste sätta malen i ett annat akvarium utan några växter när du häller i det för att växterna dör annars.
#14 - 25 april 2006 17:39
Häll flytande vitaminer direkt i karet

mina slöjstjärtar med skadade fenor av fenröta klarade sig på det sättet.
Jag använde Sera Fishtamin och tillsatte 10-12 droppar/100 liter vatten dagligen i en månad.
#15 - 25 april 2006 18:17
hmm ja men malen har svamp.. inte samma sak
#16 - 25 april 2006 18:24
Det klarar sig på det sättet också om det inte är försent.
#17 - 25 april 2006 19:07
Jag hade velat köpa medecin men närmaste zoo ligger 10 mil bort och jag bor hemma och mamma vill inte köra efter jobbet (hinner inte ner heller) *stor suck*. Men imorse när jag tände låg hon på botten på rygg men andades fortfarande. Då ville jag inte att hon skulle leva mer så jag fick göra henne till en fisk med vingar...
#18 - 25 april 2006 20:13
ahhh okej, det var nog bäst så då.

Annons